Hey yo, wat is SEO?
Zoekmachineoptimalisatie, wel eens van gehoord? De opdrachtgevers van Textbroker over het algemeen wel! Wat er achter dit begrip verborgen zit, en welke gevolgen seo voor uw teksten heeft, leest u hier.
Het leeuwendeel van de teksten die bij Textbroker worden besteld, wordt gebruikt om websites te laten stijgen in de lijst van zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Dit wordt search engine optimisation (SEO), in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie, genoemd. Hoe werkt dat eigenlijk? En welke gevolgen heeft dat voor u als tekstschrijver?
SEO-teksten
Laten we bij dat laatste beginnen: het gevolg is dat er vaak bepaalde sleutelwoorden in de tekst moeten worden opgenomen, en wel op een zinvolle manier, zodat er een mooie, begrijpelijke tekst uitrolt. Soms vatten auteurs de sleutelwoorden op als naam van een product, bedrijf of website, maar dat is meestal niet het geval. Houd hier dus rekening mee bij het schrijven.
Sleutelwoorden
Maar waarom nou die sleutelwoorden? Simpel en zeer kort door de bocht gezegd werkt het zo. Als een begrip (nemen we 'zeeleeuwen') vaak voorkomt op een website, snapt een zoekmachine als Google dat er op deze pagina informatie staat over dit begrip, dus in dit geval dat de website over zeeleeuwen gaat. Op het moment dat iemand het woord 'zeeleeuwen' googelt, biedt Google onze voorbeeldwebsite als zoekresultaat aan.
Creativiteit gevraagd
Eitje, kan men denken, dan schrijf ik gewoon twintig keer het woord 'zeeleeuwen' in witte letters tegen een witte achtergrond, en klaar is Kees! Zo eenvoudig is het niet (meer). Om te voorkomen dat de zoekmachine om de tuin geleid wordt, claimt Google tegenwoordig ook streng te letten op de kwaliteit van de tekst en in hoeverre de sleutelwoorden zinvol in de tekst zijn geïntegreerd. Aangezien het vaak ook om combinaties van twee of zelfs drie sleutelbegrippen gaat (als je alleen 'computer' googelt, krijg je eenvoudigweg veel te veel resultaten), is dit niet altijd makkelijk. Houd hierbij met name in de gaten of zogenaamde verbindingswoorden zijn toegestaan: in sommige gevallen mag je 'zeeleeuwen Artis' verbinden door middel van bijvoorbeeld het verbindingswoord 'in'. Dit is lang niet altijd het geval, en dan is soms flink wat creativiteit gevraagd.
Mocht u vragen hebben over het gebruik van sleutelwoorden in een tekst, dan heeft u altijd de mogelijkheid om de opdrachtgever een berichtje te sturen (klik daarvoor op de klant-ID). Veel succes!
Reacties
58589 9. februari 2016 - 9:48
Omdat Google steeds meer een semantische zoekmachine wordt (lees "slimmer" wordt) is het niet meer nodig om een bepaalde woordcombinatie exact achterelkaar te plaatsen. Google snapt heus wel dat "Zeeleeuwen Artis" of "Zeeleuwen in Artis" over hetzelfde onderwerp gaat.
Google weet al veel meer van de tekst dan je denkt en is in ras tempo een semantische zoekmachine geworden. Hierdoor is Google doorontwikkeld van een "zoekwoorden robot" (die je kon manipuleren) naar een onderwerpen machine. Dit gaat soms zo ver dat ga Google gelijk met antwoorden komt (Google maar eens op "Hoe oud is Willem Alexander").
Het gaat dus niet meer om de zoekwoord dichtheid zoals vroeger, maar meer over de beste content die ene bepaalde vraag over een onderwerp (niet zoekterm) gaat beantwoorden. Hierbij is begrijpelijke (lees: gestructureerde) quality over een duidelijk -afgebakend- onderwerp noodzakelijk.
Textbroker zou zijn klanten wat mij betreft ook moeten adviseren om het krampachtige bijelkaar plaatsen van woorden los te laten en te focussen op onderwerpen die prettig en leesbaar geschreven zijn voor je (online) doelgroep.
Wat mij betreft dus deze op "flexie toestaan" per default op "Ja". Ook prettiger voor de auters.