Skip to main content

Hoe ga je met een briefing om?

Denkende vrouw (cartoon) met tekstballon (hmm?)

Je bent helemaal klaar om een mooie nieuwe tekst te schrijven. De opdracht is geopend, je kijkt naar het aantal vereiste woorden en je leest de briefing door. Kan je aan de verwachtingen en vereisten voldoen, of laat je de opdracht toch maar weer schieten?

Veel auteurs herkennen deze situatie. Sommige opdrachtgevers voorzien je van een heel korte briefing, anderen schrijven zo’n lange lap tekst dat de briefing al bijna de tekst zelf zou kunnen zijn. En moet je nu wel of geen meta-description schrijven? Wat hoort standaard in een briefing thuis en wat wordt door de opdrachtgever zelf ingevuld? Briefings kunnen net zo verschillend uitpakken als het zomerse weer in ons land. Hoe ga je om met een auteursinstructie? Waar moet je op letten en hoe kun je een lastige briefing op de juiste manier interpreteren? Lees hier onze tips.

1. Kies wat bij je past

Het klinkt misschien een beetje gek, maar toch begint elke goede tekst bij jezelf. Heb je interesse in het onderwerp? Komt er direct een openingszin bij je op? Kun je putten uit eigen ervaring? Vind je de toon van de briefing prettig? Dat zijn allemaal aspecten die het schrijven van een goede tekst makkelijker maken. In de briefing zelf vind je vervolgens alle informatie die je nodig hebt. Lees elke briefing heel goed door. Zo krijg je snel ervaring en help je jezelf om een inspirerende tekst te schrijven.

2. Weinig ervaring met het onderwerp?

Heb je weinig ervaring met een onderwerp, maar wil je de tekst toch schrijven? Probeer dan in te schatten hoe lang je nodig hebt voor de research. Kijk ook of de briefing je al voor een groot stuk op weg helpt, bijvoorbeeld door de aangegeven voorbeeldteksten of vragen die je in de tekst moet beantwoorden. Het is zinvol om jezelf uit te dagen, maar snij jezelf niet in de vingers door te veel tijd te besteden aan een tekst waar je uiteindelijk te lang mee worstelt.

3. Let op de volgende zaken

Heb je besloten om de tekst te gaan schrijven, zorg dan dat je in ieder geval het antwoord kent op de volgende vragen:

  • Wat voor soort tekst moet het worden? Blog, productbeschrijving, verslag, vertaling?
  • Wat is het doel van de tekst? Informeren, overtuigen, verkopen?
  • Zijn er zaken die verplicht in de tekst moeten worden besproken?
  • Zijn er sleutelwoorden en waar moeten die worden verwerkt in de tekst?
  • Is er een bepaalde structuur die je moet volgen? En is HTML daarbij vereist?
  • Mag de lezer worden aangesproken of niet? Zo ja, met ‘u’ of met ‘je’?

4. Neem contact op met de opdrachtgever

Is de briefing alsnog onduidelijk of mis je informatie, maar wil je de tekst toch schrijven? Neem dan gerust contact op met de klant. Klik daarvoor op het klantnummer en kies voor “een bericht sturen”. Blijf hierbij professioneel. Vaak komt er een inzichtelijk antwoord op je vraag en heb je een prima contact met de opdrachtgever.

5. Opdracht afbreken

Kom je er echt niet uit? Kun je niet aan de briefing voldoen? Breek de opdracht dan weer af. Je kent jezelf en je eigen talenten tenslotte het beste. En met het terugzetten van een opdracht voorkom je ook nog eens een vervelende afwijzing. Bovendien ontvangt de klant geen tekst waar hij of zij niets mee kan. Daar heeft iedereen baat bij.

 

Een tip voor onze opdrachtgevers: gebruik onze briefing generator om er zeker van te zijn dat een briefing alle benodigde informatie bevat.


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!