Skip to main content

Hoe ga je om met een hoge werklast?

Doorploeteren tot het uiterste en de volle honderd procent geven. ‘Niet stilstaan, maar doorgaan,’ als mantra, motto of lijfspreuk. Ambitieus zijn is een goede eigenschap, maar brengt ook diverse valkuilen mee – waar we later meer op ingaan. Naast het aanleveren van je opdrachten zijn betrouwbaarheid, nauwkeurigheid, professionaliteit, betrokkenheid en de motivatie om hoogstaand werk af te leveren erg belangrijk bij het succesvol worden. Dit zijn pijlers die we ook bij Textbroker-auteurs belangrijk vinden, maar hoe red je jezelf bij een hoge werklast?

 

Groeiende, succesvolle auteurs

 

Tijdens het tekstschrijven komen regelmatig ingewikkelde onderwerpen en hoge verwachtingen vanuit de klant. Toch weten de auteurs vaak keer op keer te verbazen. Het komt geregeld voor dat succesvolle auteurs vaker gevraagd worden bij dezelfde opdrachtgevers.

 

Wanneer een auteur wordt ‘gezien’ – door bijvoorbeeld meer opdrachten te krijgen – kan diegene alles willen geven. Een soort oerinstinct van de ambitieuze professional. Dit is niet geheel zonder risico, omdat het perfectionisme door zal werken in het teveel hooi op de vork te nemen, alles om de klant tevreden te houden. Hoewel perfectionisme juist ook een kracht laat zien, kan dit ook ervoor zorgen dat deadlines niet worden nagekomen of de kwaliteit matig is. Daarom is het van cruciaal belang dat er overzicht wordt gehouden met een mogelijk (te) hoge werklast. We geven je wat tips om een hoge werklast behapbaarder te maken.

 

Prioriteiten stellen als prioriteit

 

Stel je voor, je hebt twintig tekstopdrachten ontvangen van diverse klanten. Binnen een paar dagen moeten ze zijn afgeleverd. Welke kies je dan als eerste om af te ronden? Hierbij is het belangrijk om te letten op:

 

– Welke klanten geven je de meeste opdrachten?

– Welke teksten vereisen de nodige research?

– Wat is de lengte van de teksten?

– Hoeveel teksten zijn haalbaar in de besproken periode?

 

Daarnaast is het goed een overzicht te krijgen van welke projecten er nog lopen. Ook kan het helpen om je frisse blik van bijvoorbeeld de ochtend te gebruiken. Eerst de ingewikkelde teksten maken, vervolgens de simpelere teksten afronden: zo verdeel je je energie en inspiratie. Zelfs de meest succesvolle schrijvers zijn geen wonderen, maar in het stellen van prioriteiten ligt al een groot geheim.

 

Merk signalen op

 

Als auteur kan je te maken krijgen met een schrijversmoeheid, -blokkade of ‘writersblock’. Dit merk je al snel: schrijven voelt als een grote taak en het woord ‘inspiratie’ ligt mijlenver van je af. Het is zeker niet gek als je regelmatig zo’n periode hebt. Besef dat je ook gewoon een mens bent, met een bepaalde hoeveelheid benzine. Je hoeft jezelf niet te bewijzen met enorm lange werkdagen, de kracht ligt juist in het stellen van grenzen. Anders komt er alleen maar content uit, waar je zelf niet achterstaat. Hoe herken je schrijversmoeheid?

 

– Helder denken is een grote uitdaging: je voelt je een warhoofd.

– Je zinnen zijn onhandiger opgebouwd en je maakt veel slordigheidsfoutjes of grammaticale fouten die je normaal niet maakt.

– Je merkt dat je negatief denkt en je vaak gefrustreerd voelt.

– Je hebt gedoe met interpunctie en HTML.

 

Het is goed om even stil te staan bij je schrijversmoeheid. Daarnaast is het handig te beseffen dat het niet erg is om wat meer tijd te krijgen voor een opdracht. Dit is veel beter dan dat je matig werk gaat aanleveren.

 

Pauze als oplader

 

Met talloze opdrachten, ideeën en afspraken in zowel je werk- als privéleven is het niet altijd makkelijk. Probeer regelmatig pauze te nemen en maak een lijst met dingen die je energie geven, zoals wandelen of muziek luisteren. Het zijn manieren om los te komen van je werk. Eigenlijk is het heel goed op bij elk uur werken minstens tien minuten pauze te nemen, om even weer rust in je hoofd te krijgen voor de volgende opdrachten. Er is een groot verschil tussen uithoudingsvermogen en mild zijn voor jezelf.

 

Planning als redmiddel

 

Langzaamaan word je bewuster van je drukke en rustigere tijden, waardoor je erop kan anticiperen. Zo zorg je voor jezelf als mens en professional. Je versnelt dit proces door een overzicht te maken van het afgelopen jaar en de komende opdrachten. Zo krijgen veel Textbroker-auteurs met herhalende bestellingen, waardoor ze leren om te gaan met de werkcirkel en -druk. Vaak is het begin en het eind van de maand het drukste voor de auteurs, door de laatste opdrachten die binnenstromen of een plotselinge herziening. Bereid je voor op zulke periodes door een grafiek te maken met pieken en dalen van je werklast. Anticiperen zorgt voor een sterker bewustzijn als professional.

 

Geen twee dingen tegelijk

 

Er zijn natuurlijk banen waarbij multitasking essentieel is, maar bij content schrijven is daar geen sprake van. Meerdere artikelen tegelijk schrijven kan leiden tot het vermengen van schrijfstijlen, het vergeten van de kernboodschap en het missen van de focus op een bepaald onderwerp. Probeer te focussen op één opdracht of een artikelenreeks, werk daaraan of laat de opdracht liggen om later te herpakken. Multitasking kan op de lange termijn het juist ingewikkelder en tijdrovender maken.

 

Houd je schrijftijd bij

 

Houd goed bij hoeveel tijd je aan een opdracht kwijt bent. Dit is nodig in verband met het in kaart brengen van de tijd die je kwijt bent aan een opdracht. Ook word je hierdoor bewuster van je workflow, waarmee je later kan onderhandelen of communiceren naar je opdrachtgever. Welk deel ben je bijvoorbeeld bezig met het communiceren met de klant en hoeveel tijd besteed je aan research? Het is belangrijk om rekening te houden met:

 

– Onderzoek naar het onderwerp.

– Omgaan met HTML-vereisten.

– Het contact met de klant.

– Feedback verwerken.

 

Wanneer je heel veel tijd besteedt aan deze punten is het goed om je tijdverdeling eens onder de loep te nemen. Natuurlijk moet je goed research doen, maar het mag niet ten koste gaan van je planning en verdiensten. Kortom, houd de efficiëntie in het oog.

 

Veel opdrachten tegelijk

 

Wanneer je voor één opdrachtgever elke maand weer een heleboel teksten schrijft, weet je steeds beter wat je klant verwacht en hoe je daarmee omgaat. Bepaal voor jezelf of je gelijk een hele hoop opdrachten wil aannemen of niet. Het is fijn om een tevreden klant te hebben, maar minder kwalitatieve content afleveren en regelmatig herzieningen wil je niet. Houd jezelf daarom in de gaten tijdens het aannemen van opdrachten. Is het haalbaar of doe je het om je klant te pleasen? Als een klant weggaat, omdat je te weinig schrijft, zegt het eerder iets over de hoge verwachtingen van de klant en het feit dat jij je grenzen hebt aangegeven.

 

Communiceer rechtstreeks en duidelijk

 

Wanneer je klant meer tijd vraagt voor een bepaald artikel, kan het moeilijk zijn om aan te geven dat je meer ruimte of een ander tarief nodig hebt. Je bent wellicht bang dat de klant kiest voor een andere auteur of je afwijst. Het is juist krachtig als je vraagt om meer tijd als dit nodig is, want het laat zien dat je je werk serieus neemt en het eindproduct serieus neemt.

 

Het belangrijkste is dat je plezier houdt in je werk, al kan het niet altijd leuk zijn. Neem onze suggesties mee en focus op het zorgen voor jezelf én het groeien als professional. Zo word je productiever en gelukkiger, en realiseer je je weer dat content creëren een prachtig vak is.


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!