Skip to main content

Hoe geef je jouw creativiteit een boost?

Tekstballon met daarin vraagteken en uitroepteken. Daarrond taalgerelateerde woorden.

Hoe geef je jouw creativiteit een boost?
We kennen het allemaal. Je hebt een interessante schrijfopdracht gekregen en je gaat er eens goed voor zitten. Maar hoe je het onderwerp ook benadert, het schrijven wil maar niet lukken. Alles wat je op papier zet, bevat niet die originaliteit waarmee je gewend bent te schrijven. Je valt steeds in herhaling of het dreigt gewoon een saai, droog stukje tekst te worden.

Schrijven is een creatief proces. Of je nu een serie productteksten schrijft of een blogartikel over een actueel onderwerp, net als andere kunstuitingen heeft dat af en toe een boost nodig. Hoe je dat aanpakt, lees je in dit artikel.

Puzzelen met woorden
Het schrijven van teksten klinkt eenvoudig en het lijkt alsof je daarin alle vrijheid hebt om je uit te drukken. Maar niets is minder waar. Bij elke opdracht die je oppakt zijn er bepalende factoren die het grid voor jouw stukje vast neerleggen. Denk aan het totaal aantal woorden, de vereiste keywords, de aanspreekvorm en de te verwerken inhoudelijke aspecten. Maar er is meer. Zo moet het stukje ook de ‘taal’ spreken van de klant en goed passen bij het merk en de uitstraling. En je wilt natuurlijk een vlot lezende tekst afleveren, met het liefst een mooie invalshoek. En dat is het lastigste van de hele puzzel.

Bewust sturen van creativiteit
Sommige schrijvers schudden de prachtigste en origineelste teksten zo uit hun mouw, maar voor de meesten onder ons is het zorgen voor creativiteit in een tekst gewoon hard werken. De volgende trucjes kunnen wellicht helpen.

– Keywords en synoniemen
Als je keywords moet verwerken kun je ook kijken naar synoniemen of gerelateerde termen, bijvoorbeeld via Synoniemen.net. Verder werkt het maken van een mindmap ook goed. Schematisch teken je rondom het hoofdonderwerp allerlei subonderwerpen op basis van de vijf W’s (wie, wat, waar, wanneer, waarom). Daaraan koppel je vervolgens meer verwante termen. Op die manier kom je vanzelf een stapje verder in je ideeën en je kunt dan proberen de tekst via zo’n subonderwerp in te steken.

Nieuw op dat vlak is overigens het maken van een visuele mindmap met plaatjes. Of je maakt er tekeningen bij, de zogenaamde ‘visual notes’. Dat kan op een kladblaadje, maar er is ook speciale software voor.

– Dompel je onder in de doelgroep
De opdrachtgever wil wat. Meestal moet de lezer worden overgehaald om een bepaald product te kopen, dus aan jou de taak zo te schrijven dat de klant geïnteresseerd raakt of zelfs verrast. En dat gaat het makkelijkst als je jezelf kunt verplaatsen in die persoon. Doe daar onderzoek naar, ken zijn interesses en achterhaal wat hem inspireert of wie dat doet.

Sta vervolgens op van je bureau, ga naar de bouwmarkt als je over bepaalde bouwartikelen moet schrijven, bezoek op een drukke zaterdag die bekende modeketen waar ze ‘jouw merk’ verkopen of zoek een andere omgeving op die betrekking heeft op het onderwerp. Snuif de sfeer op, kijk waar klanten allemaal op letten en loop zelf ook als klant of bezoeker rond.

– Waarde van video- en tekstblogs
Lukt bovenstaande tip met jouw onderwerp niet, dan kun je ook op internet zoeken naar ervaringen over een merk, product of een daaraan gerelateerd breder thema. Er zijn meestal wel wat tekst- of videoblogs waarin je aardig wat kunt opsteken over de klantengroep. En online fora zijn ook zo’n goede bron. Vaak pik je wel een steekwoord of vraag op die je perfect kunt gebruiken als binnenkomer. Handig zijn ook de populaire vloggers die allerlei producten uitproberen. Doe er je voordeel mee.

– Verdiep je in het bedrijf
Ook als je de opdrachtgever goed kent schrijf je beter. Ga na hoe deze zichzelf online presenteert en wat vooral de onderscheidende factoren zijn. Sluit daarop aan. Een jaarverslag, nieuwsbrief of online video helpen je vaak een flink eind op weg. Vergeet ook niet de concurrenten in de branche op te sporen en analyseer hoe zij de communicatie en webpresentatie oppakken.

– Kijk hoe anderen het doen
Voor sommige tekstschrijvers ‘not done’, voor anderen juist verfrissend; hoe pakken andere auteurs een onderwerp of tekstopbouw aan? Bekijk artikelteksten van concurrerende online winkels, lees inhoudelijke bijdragen in bijvoorbeeld opinie-, reis- of modemagazines en vraag je af waarom het ene stukje wel fijn leest en het volgende wat minder. Kopiëren van teksten is natuurlijk niet de bedoeling, maar de kunst een beetje afkijken mag best. Niet voor niets schoolden vermaarde grootmeesters zich eerst in het namaken van beroemde schilderijen voordat zijzelf een uniek doek creëerden. En veel bekende bands zijn groot geworden door in hun beginjaren avond aan avond covers te spelen. Zo kun jij je creativiteit en schrijfvaardigheid ook oefenen.

– Voed jezelf met ervaringen
Je kunt alleen schrijven over dat wat je weet en kunt bedenken. Ervaringen vormen daarbij een onuitputtelijke bron om aan te spreken. Maar je moet deze wel blijven aanvullen. Gun jezelf daarom van tijd tot tijd nieuwe ervaringen. Ga eropuit; maak een reis, doe een cursus, laat je trakteren op een dagje naar een onbekende stad of houd het dichtbij en bezoek een lokaal museum, interessante lezing, een festival of kies eens een andere route door de omgeving. Zelfs veel lezen of boeiende films kijken prikkelt je geest. Ook kan je actief op zoek gaan naar interessante mensen met eigen inzichten, verhalen en belevenissen. Je brein wordt gestimuleerd, maakt allerlei nieuwe verbindingen en je zit weer vol inspiratie.

– Stap uit je comfort-schrijfzone
De meeste schrijvers hebben thuis een vaste schrijfplek en bijbehorende rituelen. Maar ook verandering van plek kan creativiteit een duwtje in de goede richting geven. Kies dus een keer een sfeervol koffietentje om je laptop open te klappen. Of zoek een plekje in een plaatselijke bibliotheek of coworking kantoor met andere creatievelingen of start-ups.

– Hussel je tekst
Bij het schrijven hanteer je vaak een vast stramien en eigen stijl. Probeer daar eens van los te komen. Bijvoorbeeld door storytelling toe te passen en er een leuk, pakkend verhaal van te maken. Of door het stuk in een andere persoonsvorm te zetten, waardoor het gezichtspunt verandert. Heb je al aardig wat op papier, maar blijft het saai, gooi de boel dan drastisch om. Zet de verrassende conclusie bijvoorbeeld meteen bovenaan. Op die manier krijg je meer dynamiek wat lezers meteen kan triggeren.

– Frisse blik
Het bekende rondje buitenlopen kennen we allemaal. Even wat afstand nemen van je werk, alles loslaten, je hersenen rust gunnen. Door het wegvallen van de druk kom je vaak vanzelf tot inspiratie. Koken, tuinieren of klusjes doen kan ook. Verwacht niet dat je na zo’n uitstapje altijd dé ingeving krijgt. In ieder geval raak je erdoor ontspannen, zodat je met een frisse blik naar de tekst kunt kijken.

– Blijf schrijven
Misschien wel de beste tip: ga aan de slag en blijf schrijven. Hik je tegen een lastige opdracht aan of heb je eigenlijk geen zin, gewoon zitten en beginnen. Leg jezelf geen beperkingen op, laat de voorwaarden, vereiste trefwoorden en beoogde verwachtingen van het einddoel los. Schrijf alles op wat er over het onderwerp naar boven komt borrelen en probeer verschillende benaderingen. Er hoeft nog geen structuur in te komen, schrappen en bijschaven komt later. Als je eenmaal geconcentreerd bezig bent, komt de bekende ‘flow’ in creativiteit meestal vanzelf.

Tot slot
Met schrijven begin je iedere opdracht met een schone lei. En dat is misschien wel het lastigste van ons vak, want per keer moet je jezelf creatief bewijzen. Blijf altijd geloven in je schrijfkunsten en creativiteit, want je kunt het echt. Door veel te oefenen, regelmatig voldoende afstand te nemen en simpelweg door gewoon te blijven schrijven.


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!