Skip to main content

Hoe houd je je makkelijk aan het aantal woorden in de briefing?

witte muur volgeschreven met tekst tot in de oneindigheid.

 
Bij een briefing krijg je altijd een minimaal én maximaal aantal woorden mee. Dat woordaantal wordt door de opdrachtgever bepaald. Je hebt het vast weleens gemerkt: schrijf je minder dan het minimum kun je een tekst niet inleveren. Schrijf je méér woorden dan het maximum, krijg je toch alleen dat maximum betaald. Voor zowel opdrachtgevers als auteurs is het dus prettig om je aan het aantal woorden in de briefing te houden.
Hoe zorg je dat je nooit meer naar woorden hoeft te zoeken? Of, in het tegenovergestelde geval: hoe sluit je je tekst af zonder onrendabele overschrijding van het gevraagde aantal woorden? 2 tips:
 

1. Structuur als reddende engel

Tekstschrijven is niet alleen een creatieve bezigheid. Het vergt ook discipline en een duidelijke structuur in je tekst. Hoe ziet de structuur van de meeste teksten eruit?

  • een titel
  • tussenkopjes in een logische volgorde
  • eventueel bullets (zoals hier dus;-))
  • een afsluiting met eventueel een Call To Action

Structuur helpt jou niet alleen om je content sneller en makkelijker te schrijven. Een duidelijke structuur is voor je lezer noodzakelijk om snel en makkelijk de weg te vinden in jouw tekst.
Check daarom altijd de briefing op een gevraagde structuur. Krijg je deze niet mee, dan kun je prima bovenstaande structuur aanhouden.
 

2. Zoekwoorden blijven key

Bijna elke briefing komt met zoekwoorden. Gebruik deze zoekwoorden als leidraad voor een goede (SEO-)tekst die je makkelijk schrijft. Hoe je dat het beste doet?

  • De titel en alle tussenkopjes dienen een keyword te bevatten. Plaats de zoekwoorden dus alvast in de structuur die je toch al had opgezet.
  • Zet onder elk tussenkopje een aantal zoekwoorden die bij het onderwerp van de alinea passen. Vervolgens ‘bouw’ je de zinnen als het ware om de zoekwoorden heen.

Tot slot loop je jouw tekst nog eens goed kritisch door. Breek te lange zinnen in tweeën. Vervang tekstvulling door relevante informatie.

Kom je dan als vanzelf precies op het juiste aantal woorden uit? Top.

Succes en veel schrijfplezier!
 
 

Over onze auteur

Tekstschrijver voor wie elk woord telt. Ik ben tekst-o-fiel van de bovenste plank. Altijd bezig met wat woorden te zeggen hebben en hoe we ze kunnen inzetten voor ons doel. Het liefst schrijf ik voor ondernemingen. Van eenmanszaak tot internationaal gerenommeerde corporates, ik vind het allemaal even interessant om content voor te mogen schrijven. Inclusief bescheiden specialisme in SEO-teksten.

Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!