Een hogere classificatie: hoe weet je dat je eraan toe bent – en hoe krijg je hem?
Een hogere classificatie: welke auteur op Textbroker droomt er nou niet van? Die extra ster op je profiel geeft aan dat je jezelf bewezen hebt als schrijver en dat je kwaliteit levert. De vraag is alleen: hoe krijg je deze hogere classificatie? Er zijn een aantal tekenen die aangeven dat je klaar bent voor deze volgende stap in jouw carrière bij Textbroker.
Wanneer ben je aan een hogere classificatie toe?
Misschien schrijf je al een tijdje voor Textbroker en heb je het gevoel dat je graag een extra ster zou willen verdienen. Je moet in dat geval wel een aan hogere classificatie toe zijn. Wat zijn de tekenen dat jij klaar bent om verder te groeien als auteur?
1. Je hebt al redelijk wat DirectOrders geschreven
Het ontvangen van een DirectOrder is misschien wel het grootste compliment dat je als auteur kunt krijgen. Een klant vindt je teksten en schrijfstijl zo goed, dat hij direct met je samen wil werken. Wanneer je regelmatig DirectOrders schrijft voor klanten, geeft dat dus aan dat je je kwaliteiten als schrijver hebt bewezen.
Schrijf je inmiddels ook voor verschillende teams? Ook dan is het duidelijk dat je goed bezig bent en dat klanten je teksten waarderen. Het voordeel van DirectOrders en TeamOrders is niet alleen dat je meer kunt verdienen. Je laat namelijk ook zien dat je betrouwbaar, punctueel en gedreven bent. Dat zijn allemaal perfecte indicaties dat die hogere classificatie misschien wel iets voor jou is!
2. Je groeit als schrijver
Het ontwikkelen van een goede schrijfstijl gebeurt niet van de ene op de andere dag. Misschien heb je van nature aanleg voor het schrijven van goede teksten, maar je kunt je talent altijd nog verder ontwikkelen. Zo is het mogelijk om je woordenschat te verbreden, maar kan je ook leren hoe je een tekst nog pakkender maakt. Hoe leer je dit? Door te schrijven natuurlijk!
Merk je dat je steeds meer leert over hoe een goede tekst in elkaar zit? Weet je inmiddels wat ervoor nodig is om SEO-content te maken en zijn een meta-title en meta-description geen enkel probleem meer voor jou? Dan heb je niet alleen je schrijfstijl ontwikkeld, maar heb je ook nog iets geleerd over de technische kant van het schrijven. Dat zijn kwaliteiten die ideaal zijn voor een auteur met een hogere classificatie.
3. Je besteedt veel uren aan het schrijven van teksten
Als beginnende schrijver moet je nog ontzettend veel leren. Dat is helemaal niet erg, maar het betekent wel dat je veel tijd moet steken in het schrijven van teksten. Dat is uiteindelijk de beste manier om ervaring op te doen. Zo leer je wat er allemaal bij komt kijken wanneer je een tekst in elkaar moet zetten en perfectioneer je langzaam maar zeker je eigen schrijfstijl. Zaken als een goede structuur, het omzetten van aanwijzingen en krachtige formuleringen, leer je het beste door gewoon aan de slag te gaan. Wanneer jij elke dag een paar uurtjes schrijft, zal je in een mum van tijd de fijne kneepjes van het vak leren
4. Je beheerst verschillende stijlen
Iedere klant is weer op zoek naar een andere soort tekst. Het ene moment ben je bezig met een zakelijke en formele tekst, terwijl je het volgende moment een product moet zien te verkopen aan een jong publiek. Merk je dat het voor jou geen enkel probleem is om te wisselen tussen verschillende schrijfstijlen? Dan ben je waarschijnlijk veelzijdig genoeg om een hogere classificatie te verdienen.
Je begrijpt bovendien dat het verschil tussen informeel en formeel groter is dan het verschil tussen “je” en “u”. Iedere stijl vraagt natuurlijk ook om zijn eigen formuleringen en structuur. Het zijn deze details die ervoor zorgen dat jij je kwaliteiten als auteur bewijst.
5. Je kunt iedere briefing omzetten naar een goede tekst
Het lezen van een briefing is een belangrijke eerste stap wanneer je aan een opdracht begint. Hierin omschrijft de klant precies wat er in een tekst verwerkt moet worden, welke stijl er wordt verwacht en of er nog kleine aandachtspuntjes zijn. De ene briefing is slechts een paar zinnen lang, terwijl de andere klant zo gedetailleerd mogelijk omschrijft wat hij wil.
Wat voor briefing je ook voor je krijgt: voor jou is het geen enkel probleem om je aan de opdracht te houden. Je houdt rekening met de wensen van de klant en zorgt ervoor dat de toon en formuleringen perfect zijn voor de doelgroep van jouw tekst.
6. Je kunt omgaan met feedback
Veel klanten kiezen ervoor om je teksten van feedback te voorzien. Misschien vragen ze om een kleine herziening of beoordelen ze je tekst zodra ze hem hebben geaccepteerd. Het kan zijn dat je op dat moment met kleine kritiekpuntjes te maken krijgt. Dat is helemaal niet erg, want het is alleen maar een mooie kans om te leren.
Iedere auteur krijgt met (negatieve of positieve) feedback te maken. Het is vooral de vraag hoe jij met deze feedback omgaat. Neem je kritiek serieus en zorg je ervoor dat je extra aandacht besteedt aan de zaken waar een klant ontevreden over was? Dan ben je goed bezig! Zo groei je als schrijver en laat je aan klanten zien dat je bereid bent om hard te werken. Krijg je complimentjes? Dan mag je daar natuurlijk ook van genieten, want je hebt het verdiend!
Hoe krijg je een hogere classificatie?
Je bent misschien wel toe aan een hogere classificatie, maar de grote vraag is natuurlijk: hoe krijg je deze? Helaas is er geen vaste formule die je kunt volgen om een extra ster te verdienen, maar er zijn wel een aantal zaken die jij kunt doen om te bewijzen dat je die hogere classificatie verdient.
1. Consequent blijven schrijven
Wanneer je een hogere classificatie wilt, is het goed om consequent te blijven schrijven. Maar wat houdt dat precies in? Dit kan voor iedereen iets anders betekenen. Zo schrijft de ene auteur het liefste elke dag een nieuwe tekst, terwijl de andere auteur het prettiger vindt om één tot twee keer per week een nieuwe opdracht in te leveren.
Met welke frequentie je ook schrijft: probeer het een lange tijd vol te houden. Lever iedere week weer nieuwe teksten in en bewijs dat je keer op keer kwaliteit kunt leveren. Zo laat je meteen aan klanten zien dat ze op je kunnen rekenen en dat je altijd bereikbaar bent wanneer ze een nieuwe opdracht voor je hebben.
2. Goed contact met klanten
Als schrijver ben je niet alleen maar bezig met het schrijven van teksten. Je moet namelijk ook contact onderhouden met al je klanten. Dat is alleen maar goed, want zo kunnen jullie samen afspraken maken over de teksten die geschreven moeten worden. Wees niet bang om vragen te stellen en stuur je klant vooral een berichtje wanneer iets onduidelijk is.
Heb je een fijne samenwerking gehad met een klant? Ook dan kan je gerust een berichtje sturen om hem of haar te bedanken. Zo weten zij dat je open staat voor toekomstige samenwerkingen en kan je je meteen van je beste kant laten zien. Uiteindelijk zorgt goed contact met je klanten dus niet alleen voor een mogelijke hogere classificatie, maar vergroot je ook nog eens de kans op nieuwe DirectOrders. Een echte win-winsituatie dus!
3. Haal je deadlines
Deadlines: ze kunnen een zegen en een vloek zijn. Aan de ene kant weet je precies waar je aan toe bent, maar aan de andere kant moet je er ook constant rekening mee houden. Je wilt namelijk niet dat een klant eindeloos op een tekst zit te wachten. Wanneer je een hogere classificatie wilt, is het goed om te bewijzen dat jij punctueel kunt werken. Probeer duidelijke afspraken te maken met je klanten en houd je er vervolgens ook aan. Ze zullen het alleen maar kunnen waarderen!
Hoe drukker je het krijgt met DirectOrders en TeamOrders, des te beter je zult moeten plannen. Zorg er dus voor dat je precies weet wat je op een dag kunt doen en plan iedere opdracht goed in. Zo weet je van tevoren of een bepaalde deadline haalbaar is. Het voelt bovendien ontzettend goed om weer een taak van je to-dolijstje af te mogen strepen.
Het kan altijd zo zijn dat je een deadline toch niet gaat halen. Misschien ben je ziek, heb je toch te veel hooi op je vork genomen of komt er iets belangrijks tussen. Laat het je klant dan zo snel mogelijk weten. Zo kunnen jullie samen een nieuwe afspraak maken die wel haalbaar voor je is.
4. Schrijf kwalitatieve teksten
Het ligt misschien voor de hand: maar bij een hoge classificatie horen natuurlijk ook kwalitatieve teksten. Dat betekent niet alleen dat je je aan de huidige spellings- en grammaticaregels houdt, maar ook dat je originele teksten kunt schrijven. Probeer iedere tekst weer een unieke draai te geven en wees niet bang om van clichés af te stappen. Als creatieve auteur weet jij natuurlijk altijd weer met iets nieuws te komen.
Twijfel je over de spelling van een bepaald woord of loop je tegen een grammaticaal probleem aan? Zoek het dan vooral op! Zo leer je meteen hoe het moet en weet je zeker dat jouw teksten goed in elkaar zitten. Bij Textbroker wordt de spelling volgens het Groene Boekje gehanteerd, dus zorg ervoor dat je deze regels aanhoudt wanneer je teksten schrijft.
5. Stap uit je comfortzone
Misschien zijn er bepaalde onderwerpen waar je het liefste over schrijft. Heb je veel kennis over mode, zijn technische teksten juist jouw ding of ben je het liefste bezig met reizen? Dan wil je deze kwaliteiten natuurlijk graag elke dag inzetten. Toch is het niet verkeerd om af en toe een tekst te schrijven die volledig buiten je comfortzone ligt.
Zo leer je bijvoorbeeld om onderzoek te doen over onderwerpen waar je nog niet veel van weet. Schrijf je vooral productomschrijvingen? Dan kan het een hele uitdaging zijn om een informatieve blogtekst in elkaar te zetten. Misschien kost het even wat meer tijd en moeite, maar je ontwikkelt op deze manier wel nieuwe kwaliteiten. Voor je het weet ben je een echte allround auteur die wel raad weet met bijna iedere opdracht.
Conclusie
Het is duidelijk dat je als auteur bij Textbroker van alle markten thuis moet zijn. Je moet niet alleen weten hoe je kwalitatieve teksten schrijft, maar moet ook goed kunnen plannen, contact onderhouden met je klanten, punctueel zijn en bereid zijn om te leren. Heb je al deze zaken helemaal onder de knie? Dan zal het niet lang duren voordat jij die felbegeerde extra ster zult zien op je profiel.
Heb je goede content nodig?
geen reacties beschikbaar