Hoe krijg je vaste DirectOrder-opdrachtgevers?
DirectOrders zijn voor auteurs de krenten uit de pap. Je verdient er niet alleen extra mee, maar het is ook mooi dat de opdracht speciaal voor jouw schrijftalent bedoeld is. Hoe zorg je ervoor dat je DirectOrders binnenhaalt en een goed netwerk aan opdrachtgevers opbouwt? Lees hier 4 tips van ervaren 5-sterrenauteur Anne.
1. De eerste indruk telt: je auteursprofiel
Opdrachtgevers worden opmerkzaam op jou als auteur door je OpenOrder-teksten of via je auteursprofiel. Grijp dus je kans en laat op je profiel zien wie je bent. Ben je allrounder? Of heb je juist een specialisme? Vul je profiel in als een professional en benoem wat handige keywords die passen bij jouw interesses en ervaring.
2. Je auteursprofiel: do’s en dont’s
Heb je een duidelijke eigen schrijfstijl ontwikkeld? Stel jezelf dan voor in precies die schrijfstijl, of deze nu zakelijk, humoristisch, gedetailleerd of fantasierijk is. Je persoonlijke interesses of ervaring kun je prachtig vertalen naar branches of thema’s. Laat zien wat je kunt, waar je over wilt schrijven en zorg voor een professionele profielfoto. Een handige tip: benoem de meest gevraagde tekstsoorten, zoals blogs, bedrijfspagina’s of SEO-teksten. Zo haal je ook ‘in de breedte’ opdrachten binnen. Ben je meertalig? Vermeld dit dan zeker, want veel opdrachtgevers zijn ook blij met vertalers.
3. Klanten werven en vertrouwen opbouwen
Krijg je uitstekende beoordelingen van een opdrachtgever? Vraag in een bericht gerust of hij interesse eft om via DirectOrders met jou samen te werken. Lukt dat, maar krijg je dan plots meer werk dan je in korte tijd aankunt? Of ga je binnenkort op vakantie? Wees er altijd eerlijk over en maak afspraken over deadlines. Heb je interessante opdrachten binnengekregen over een voor jou onbekend vakgebied? Vraag dan waar je meer informatie kunt vinden. Opdrachtgevers waarderen je inzet en interesse in het onderwerp.
4. Netwerken via het interne berichtensysteem
Textbroker maakt gebruik van een handig intern berichtensysteem. Ideaal om je netwerk mee bij te houden. Stuur bijvoorbeeld gerust je 5 beste opdrachtgevers een berichtje met kerst of vlak voor de zomervakantie. Zo leent het berichtensysteem zich perfect om de zakelijke communicatie met je opdrachtgevers te verdiepen met een persoonlijk tintje. Blijf altijd beleefd en vriendelijk. Je bent een professionele auteur.
Jouw auteursprofiel en de betrouwbaarheid van je werk zijn voor opdrachtgevers de beste motivatie om met jou een duurzame, prettige samenwerking aan te gaan. Kwaliteit verkoopt zichzelf, wie weet bevelen jouw opdrachtgevers je ook bij anderen aan.
geen reacties beschikbaar