Hoe optimaliseer je een formulier op je landingspagina?
Een goed formulier op je landingspagina verleidt bezoekers om hun mailadres bij jou achter te laten. Zulke inschrijvingen zijn goud waard, want ze vormen de basis voor een groeiend klantenbestand. Mailadressen bieden namelijk alle kansen om met je volgers in gesprek te komen en ze aan je te binden. Maar hoe maak je je formulier beknopt, waardevol en makkelijk in te vullen? We geven je tips voor het ontwerp en de optimalisatie van je formulier.
1. Leg het doel uit van je formulier
Niemand vult graag een onduidelijk formulier in. Maak dus duidelijk waar het voor bedoeld is en hoe je omgaat met de verkregen informatie. Vertrouwen is alles, als je jouw gebruikers wil verleiden om iets te downloaden of zich aan te melden voor je webinar of je wekelijkse nieuwsbrief.
2. Creëer een layout die niets aan het toeval overlaat
Het beste begin je met een unieke naam voor je formulier. Zorg vervolgens voor maximaal 5 invulvelden en laat genoeg ruimte tussen de velden. Voorzie elk invulveld van een duidelijk label (naam, telefoonnummer, etc.) en laat weten als een veld correct is ingevuld. Maak de velden responsive, zodat ze ook via een smartphone duidelijk zichtbaar zijn. De beste tip: gebruik templates. Dan hoef je niet zelf het wiel uit te vinden én je bezoeker herkent direct wat de bedoeling is.
3. Test je formulier
Gebruik een A/B-test om uit te vinden welk formulier het beste werkt. Zo’n A/B-test stelt je in staat om te testen op verschillende kleurcombinaties en headers, de beste plek voor de call-to-action-button of de timing van het (inschrijf)formulier. Via A/B-testen kom je er snel en betrouwbaar achter welk formulier onweerstaanbaar blijkt voor je doelgroep.
Conclusie
Het perfecte formulier bestaat niet. Er zijn tenslotte net zoveel soorten, maten en doelen als er online gebruikers zijn. Maar het ideale formulier voor jouw landingspagina kun je wel degelijk ‘uitvinden’. Er zijn genoeg duidelijke, vaststaande regels die een formulier gebruiksvriendelijk maken. Ook voor beginners. Gebruik je een template, dan kun je weinig verkeerd doen. Dan rest nog de kwaliteit van je aanbod en je overige online marketing. Wil je trouwe fans en een groeiende mailinglijst? Een duidelijk, uitnodigend formulier helpt je om de weg te plaveien voor tevreden klanten die graag hun gegevens bij jou achterlaten.
geen reacties beschikbaar