Skip to main content

Hoe schrijf ik de juiste briefing voor een goede productomschrijving?

Een goede productbeschrijving is heel belangrijk voor het succes van een online winkel. De klant heeft namelijk – in tegenstelling tot een ‘normale’ winkel – geen mogelijkheid om het product uit de schappen te halen en te bestuderen. In de ouderwetse winkel zou een vriendelijke verkoopster u snel te woord staan bij vragen, maar ook om het product aan te prijzen. Deze taak wordt in de webwinkel overgenomen door de productomschrijving. Een productomschrijving moet aan een aantal voorwaarden voldoen om succes te boeken.

Veel winkeliers nemen simpelweg de officiële productbeschrijving van de fabrikant over. Dit is absoluut geen goed idee, want Google laat websites met gekopieerde inhoud zakken op de ranglijst, waardoor er uiteindelijk minder klanten via de zoekmachine bij de webwinkel terecht komen. Van unieke en informatieve productomschrijvingen profiteert uw webshop dus dubbelop.

 

Zorg voor structuur

Om tot een passende omschrijving te komen bepaalt u de structuur voor alle productbeschrijvingen binnen een bepaalde categorie. Uit hoeveel alinea’s moet een tekst bestaan? Krijgt elke alinea een tussenkopje? Eventueel kunt ook van tevoren aan de auteur doorgeven hoe de tussenkopjes moeten luiden.

Wanneer u deze informatie in uw briefing plaatst, kan de auteur een vergelijkbare tekst schrijven die past bij de andere teksten in uw webshop. Voor de bezoeker van uw webshop is het dan makkelijker om de verschillende producten met elkaar te vergelijken en het juiste product te kiezen. Hoe beter de klant wegwijs kan maken binnen uw assortiment, des te groter is de kans dat hij de voorkeur geeft aan uw producten boven die van de concurrent.

 

Welke vragen moet uw briefing beantwoorden?

Alleen wanneer u de auteur alle relevante informatie geeft over het desbetreffende product kan hij of zij het product goed beschrijven. Hieronder staan ​​een aantal vragen waar een goede briefing antwoord op zou moeten geven.

 

Wat maakt het product bijzonder?

U kent de eigenschappen van uw producten en u weet precies waar zij in uitblinken. Bedenk altijd wat u de potentiële klant zou willen vertellen over het product. Wat zijn de belangrijkste kenmerken en toepassingsgebieden van het product? Onderscheidt het product zich op een bepaald detail van de concurrent? Heeft het product een prijs gewonnen? Voor sommige producten kan het bovendien interessant zijn om informatie te geven over de oorsprong van het product, bijvoorbeeld aan het begin of aan het einde van de tekst.

 

Wie is de doelgroep van het product?
U hebt een goed beeld van de doelgroep waartoe uw webwinkel of een product uit uw assortiment gericht is. Beschrijf daarom de potentiële klanten in de briefing zo nauwkeurig mogelijk, zodat de auteur deze informatie optimaal kan verwerken in zijn of haar tekst. De aanspreekvorm zal anders zijn wanneer het gaat om tieners of welgestelde volwassenen. Geef aan of de auteur de lezer direct moet aanspreken of dit juist moet vermijden. Als u wilt dat de lezer direct wordt aangesproken, vergeet dan niet aan te geven of het artikel formeel of informeel moet worden geschreven. Wanneer het een jonge doelgroep betreft, dan kan de lezer aangesproken worden met ‘je’. Hebt u te maken met volwassenen, dan is ‘u’ meer gepast.

 

Waar vindt de auteur meer informatie over het product?
Geef de auteur, wanneer nodig, extra informatie en bronnen. De auteur kan zich dan veel beter verdiepen in het onderwerp en dus tot een betere omschrijving komen. Zo kunt u bijvoorbeeld verwijzen naar vergelijkbare producten in uw online winkel. De auteur is dan beter bekend met uw product voordat hij begint met schrijven.

 

Hoe grondig moet het product beschreven worden?
Moet de auteur alleen de informatie van de fabrikant in zijn tekst opnemen of heeft hij meer gedetailleerde informatie nodig? Sommige klanten willen een uitvoerige beschrijving van het product. U geeft bijvoorbeeld in de briefing aan dat de tekst alleen geschreven mag worden door auteurs die bekend zijn met het product.

 

Moet informatie over de webwinkel worden genoemd?
Productomschrijvingen bevatten vaak algemene informatie over de webwinkel, maar geven ook bijzondere voorwaarden en/of aanbiedingen. Als dit moet worden opgenomen in uw productbeschrijving, dan is het belangrijk dat u dit in de briefing vermeld. Voor de klant is het bijvoorbeeld belangrijk informatie te krijgen over verzendkosten: Onder welke voorwaarden wordt een product gratis geleverd? De productomschrijving kan de klant hierover vertellen.

Vergeet niet dat een ideale productomschrijving niet alleen wordt gebruikt om een product te promoten, maar ook om de klant te helpen en te adviseren. Niet elk product is geschikt voor elke toepassing. Uw klant weet dit ook, maar nauwkeurige en informatieve productbeschrijvingen worden zeker gewaardeerd. Deze regel geldt voor alle winkels: wie het gevoel heeft goed geadviseerd te zijn, komt graag weer terug!


Reacties

Dineke 5. januari 2021 - 12:00

Dag,

Er staat een alinea dubbelop vermeld, te weten: "Veel winkeliers nemen simpelweg de officiële productbeschrijving van de fabrikant over. Dit is absoluut geen goed idee, want Google laat websites met gekopieerde inhoud zakken op de ranglijst, waardoor er uiteindelijk minder klanten via de zoekmachine bij de webwinkel terecht komen. Van unieke en informatieve productomschrijvingen profiteert uw webshop dus dubbelop."

Groetjes!

Beantwoorden

angelika.jung-peeters 5. januari 2021 - 13:14

Beste,
Bedankt voor de tip! Iemand moet de samenvatting voor de tekst hebben geplaatst, wat natuurlijk niet de bedoeling was.
Nogmaals bedankt en een gelukkig nieuwjaar gewenst!

Beantwoorden

Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!