Skip to main content

Hoe vaak en wanneer content plaatsen?

Allerlei afbeeldingen die te maken hebben met social media, berichten posten en liken, en online zijn.

Met regelmaat actuele content plaatsen op Facebook, Twitter of LinkedIn is een must als je online in beeld wil blijven. Niet alleen houd je zo je publiek betrokken en tevreden, je hebt het ook nodig om webpagina’s hoger te laten scoren binnen alle zoekmachines. Toch is het nog lastig te bepalen op welke momenten je het beste een bericht kunt posten. Is dat aan het begin van de dag of valt jouw bijdrage aan de dagelijkse berichtenstroom pas laat in de middag goed op? En hoe vermijd je dat je jouw volgers te veel overlaadt?

 

Zo veel mogelijk shares, likes en comments

 

Bij social media draait het om interactie met je publiek. Hoe vaker je bericht wordt bekeken en hoe meer je bijdragen worden gedeeld, hoe groter de kans op nieuwe volgers, klanten en zakelijke transacties. Maar dat kan alleen als je post in de eerste plaats wordt opgemerkt. Post je al regelmatig op Facebook, Twitter of Instagram en houd je de statistieken een beetje bij, dan zal je merken dat de belangstelling voor jouw berichtgeving per dag en tijd aardig kan verschillen. Zo is er aan het begin van de week vaak beduidend minder activiteit onder volgers te bespeuren. En dat geldt ook aan het eind van de week.

 

Wanneer zijn je volgers online?

 

Het is de kunst om die momenten uit te kienen waarop de mensen van wie je de aandacht wilt trekken online actief zijn. Dat kan voor business-to-businessposts en tweets anders uitvallen dan wanneer je consumenten wilt benaderen. Een goede kennis van het onlinegedrag van je doelgroepen helpt je daarbij. Daarnaast is het ook verstandig om je concurrenten in de gaten te houden. Noteer wanneer zij berichten de wereld in sturen en mijd vervolgens die tijdstippen zodat jouw eigen nieuws niet ondersneeuwt. Zitten jouw volgers over de hele wereld, houd dan ook rekening met tijdzones. Of stuur op meerdere tijdstippen tweets en posts met dezelfde strekking, ieder gericht op een andere geografische doelgroep.

 

Toptijden social media geanalyseerd

 

Hoewel het ideale tijdstip voor de publicatie van online content per doelgroep aardig kan verschillen, hebben marketingexperts daar toch algemene trends in kunnen ontdekken. Zo blijkt de beste tijd voor een Facebookpost of een Twitterbericht het begin van de middag te zijn, zo tussen 12.00 en 15.00. Doordeweeks is Facebook actiever dan in het weekend en daarbij laten statistieken zien dat het er op dinsdag altijd wat tam is. In het weekend worden Facebookfeeds vooral tussen de middag gelezen.

 

Er is ook gekeken naar de gemiddelde tijden waarop het merendeel van de likes, shares en retweets plaatsvinden. Bij Facebookberichten gebeurt dat binnen de eerste vijf uur na publicatie, bij Twitter is dat binnen drie uur. Daarna verschuiven de berichten al snel naar de achtergrond.

 

Beste tijd voor een Facebookpost

 

Gemiddeld posten bekende merken op Facebook iedere dag wel een bericht, tot ongeveer negen tot tien per week. Wil een bericht ook aanslaan bij het grote publiek, dan is het wel belangrijk een relevant onderwerp te kiezen dat er echt toe doet of nieuwe informatie verschaft. Populaire dagen blijken donderdag en vrijdag te zijn, het begin van de week doet het minder goed. Men gaat ervan uit dat dit een-op-een gerelateerd is met de gemiddelde werkmotivatie.

 

Beste tijd voor een Twitterbericht

 

Voor Twitterberichten geldt een optimaal tijdstip tussen 13.00 en 15.00 uur in de middag en meerdere experts geven aan dat 15.00 uur echt de toptijd is. Ook zijn er gerenommeerde bedrijven die 12.00 ’s middags en 18.00 uur aanwijzen als moment waarop ze met deze berichtenservice prima respons krijgen. Opvallend is dat retweets vaak rond een uur of vijf in de middag worden gedaan, het moment waarop de meeste mensen van werk of school op weg naar huis zijn en tijd hebben om te reageren.

 

Korte levensduur van een tweet

 

Bij Twitter is timing erg cruciaal. Twitterberichten hebben een zeer korte levensduur en staan gemiddeld maar 24 minuten in de schijnwerpers om daarna verdrongen te worden door nieuwe Tweets. Dat is een flink stuk korter dan Facebookposts die op ongeveer 90 minuten belangstelling mogen rekenen. Gebruik je Twitter vaak en vooral zakelijk, dan is het verstandig grondig onderzoek te doen naar de toptijden waarop jouw doelgroep zich in dit specifieke sociale domein begeeft. Bedrijven doen er in ieder geval goed aan om B2B Tweets doordeweeks te plaatsen. Consumenten zijn juist aan het eind van de week en in het weekend beter te bereiken. De frequentie van plaatsen mag bij Twitterposts best wat hoger zijn. Geadviseerd wordt wel om het gemiddelde op vijf per dag te houden.

 

Beste tijdstippen LinkedIn

 

LinkedIn berichten zijn vooral business gerelateerd en daarom plaats je ze het beste buiten werktijd, bijvoorbeeld van 7.00 tot 9.00 uur in de ochtend. Of tussen 17.00 en 18.00 uur in de namiddag. Frequent hoeven de posts niet te zijn; op dit platform plaatsen actieve bedrijven zo’n 20 berichten per maand. Op dinsdagen, woensdagen en donderdagen val je hier volgens kenners het beste op met een bericht.

 

Beste tijd voor Youtube uploads

 

Hoewel Youtubefilmpjes ongeacht het uploadmoment meestal vanzelf alle aandacht krijgen, blijkt de beste tijd om videocontent te uploaden vroeg in de middag te zijn. Meestal is één filmpje per week voldoende om de aandacht vast te houden. Uiteraard vormen bekende vloggers een uitzondering op de regel, want die posten vaak dagelijks op vaste tijdstippen een nieuwe video waar volgers verwachtingsvol naar uitkijken.

 

Beste tijdstippen Instagram

 

Bij het populaire fotokanaal Instagram worden vooral de middag en avond gebruikt om nieuwe content te plaatsen. Opvallend is dan wel dat de lunchtijd eruit springt als moment waarop volgers nieuwe feeds bekijken. In de ochtend nieuwe foto’s plaatsen kan dus slim zijn. Het algoritme van Instagram is wel even anders dan bij de andere social media, want het toont afbeeldingen niet chronologisch, maar wel op basis van populariteit. De inhoud moet echt opvallen zodat het op veel likes en doorkliks kan rekenen. Volgers zijn hier dus erg belangrijk, want zij kunnen je bericht omhoogstuwen. Een paar Insta’s per dag vormen vaak geen uitzondering bij bekende Instagrammers.

 

Social media in het weekend

 

De weekenden worden door verschillende experts vaak niet genoemd, vooral omdat het zakelijk gezien nauwelijks interessant zou zijn. Maar ook daarin verschuiven trends en meningen. Wil je toch iets op zaterdag of zondag posten, dan blijkt tussen 12.00 en 13.00 uur de beste tijd te zijn.

 

Zelf optimale momenten bepalen

 

Bovenstaande richtlijnen vormen geen gouden formule. Je zult vooral zelf moeten ontdekken wat de ideale momenten zijn voor jouw social media posts, bijvoorbeeld door je onlineactiviteiten uitgebreid te monitoren. Vrijwel alle socialmediakanalen hebben een eigen statistiekenpagina waarin je na kunt gaan wanneer posts worden gelezen, zoals die van Facebook. Bovendien tonen ze precies wanneer volgers online zijn en kan je al snel de piekmomenten analyseren. Verder is het vooral een kwestie van puzzelen en uitproberen. Zo kun je ook bewust rustige momenten opzoeken omdat jouw nieuws dan minder concurrentie van andere berichten ondervindt. Gaat dat je te veel tijd kosten, dan bestaan er ook handige tools om je complete socialmediaverkeer te managen. De meeste pakketten kunnen zelfs per kanaal automatisch het optimale tijdstip voor plaatsing bepalen.

 

Vaste verspreidingstijden aanhouden

 

Heb je eenmaal een goed schema voor de verspreiding gevonden, leg dit dan vast in een content kalender. Op die manier kan je de publicatie per maand, week, dag en zelfs tijdstip inplannen. Niet alleen handig om jezelf bij de les te houden, het geeft ook duidelijkheid als je samenwerkt in een team.


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!