Skip to main content

Hoe verras je jouw beste klanten met een kerstgroet?

De periode rondom kerst is een mooi moment om je dankbaarheid uit te spreken naar familie en vrienden. Dat doe je uiteraard het beste door een kaartje of persoonlijke mail te sturen. Deze traditie kan je bovendien prima doorzetten binnen je werkleven. Als auteur heb je vast wel een aantal klanten waar je elke keer weer met plezier mee samenwerkt. Het zijn deze klanten die je kunt verblijden met een speciale kerstgroet. De vraag is alleen: wat is nou een passende kerstgroet voor je klanten?

Wat zijn de voordelen van een kerstgroet?

Het is natuurlijk ontzettend leuk om jouw vaste klanten blij te mogen maken met een kerstgroet, maar dat is niet de enige reden waarom het slim is om een berichtje naar je klanten te sturen. Er zitten namelijk nog enkele voordelen aan. Het is een kleine moeite, maar je krijgt er veel voor terug.

 

Je versterkt jullie werkrelatie

Iedere werkrelatie is gebaat bij goede communicatie, maar ook bij een complimentje op zijn tijd. Heb jij een klant waar je een ontzettend fijne samenwerking mee hebt? Dan mag dat gerust eens uitgesproken worden. De kerstgroet is het perfecte moment om dat te doen. Bedank hem of haar voor de leuke opdrachten die je hebt mogen schrijven en geef aan dat je altijd met plezier aan de teksten werkt. Op deze manier laat jij zien dat je nog altijd even gemotiveerd bent en jullie samenwerking waardeert. Met dit kleine gebaar zorg je ervoor dat jullie werkrelatie nog sterker zal worden, wat natuurlijk zorgt voor nog fijnere samenwerkingen in de toekomst.

 

Je zet jezelf op de kaart

Heb je klanten waar je zo nu en dan een tekst voor schrijft, zonder een vaste regelmaat? Ook dan is het een goed idee om een kerstgroet te sturen. Het is niet alleen een mooi gebaar, maar het zorgt er ook voor dat deze klanten aan je herinnerd worden. Ze zien je naam weer eens voorbijkomen en denken op die manier terug aan alle goede teksten die jij voor ze hebt geschreven. Geef bij je kerstgroet meteen aan dat je altijd openstaat voor toekomstige samenwerkingen. Je laat je van je beste kant zien en toont meteen aan dat je tijd en ruimte hebt om nieuwe opdrachten aan te nemen. Wie weet, misschien is dit berichtje wel dé manier om benaderd te worden voor nieuwe projecten.

 

Hoe stuur je jouw klanten een leuke kerstgroet?

Je weet nu waarom het slim is om je klanten een kerstgroet te sturen, maar nu is het tijd voor de belangrijkste vraag: wat is een leuke manier om de feestdagen in te luiden met je klanten? Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden.

 

Maak het persoonlijk

Wanneer je een kerstkaart stuurt naar vrienden of familieleden, zorg je ervoor dat deze persoonlijk is. Dat is namelijk de beste manier om te laten zien dat je aan iemand denkt. Hetzelfde geldt voor de kerstgroet die je naar je klanten stuurt. Natuurlijk hebben jullie een werkrelatie, waardoor je meestal geen erg persoonlijke boodschap kunt sturen. Toch is het mogelijk om je berichtje te personaliseren. Doe dit bijvoorbeeld door te benoemen wat je zo fijn vindt aan jullie samenwerking. Krijg je de kans om over je favoriete onderwerpen te schrijven? Wordt er altijd goed meegedacht door de klant? Of is elke briefing weer even duidelijk en overzichtelijk? Dit zijn allemaal zaken die je kunt benoemen in jouw bericht. Wie waardeert het nou niet om een complimentje te krijgen aan het einde van het jaar? Ga dus creatief aan de slag en probeer om al je klanten een persoonlijke boodschap te sturen rond de kersttijd.

 

Houd het kort en simpel

Of het nu gaat om een zakelijk berichtje of om een leuke kerstgroet: voor alle communicatie met klanten geldt dat kort en krachtig nog altijd het beste is. Het is leuk om een persoonlijk bericht te ontvangen rondom de feestdagen, maar dit hoeft geen lange boodschap te zijn. Een paar korte zinnen met een sterke inhoud zijn voldoende. Jij hebt het namelijk veel te druk met opdrachten om uitgebreide kerstgroeten te schrijven. Hetzelfde geldt voor je klanten. Zij vinden het natuurlijk ontzettend leuk om een berichtje te ontvangen, maar vinden het ook prettig om enkel een korte boodschap te hoeven lezen. Je hoeft bovendien niet creatief aan de slag te gaan met e-cards, foto’s of andere gepersonaliseerde extra’s. Het is meer dan voldoende om een kort berichtje naar je klanten te sturen. Het kleinste gebaar zorgt namelijk al voor wat extra kerstsfeer. Gebruik gewoon het interne berichtensysteem om je kerstgroet te verspreiden.

 

Blik vooruit op het volgende jaar

Het einde van het jaar draait niet alleen om gezellige feestdagen en een leuke kerstsfeer. Dit is namelijk ook het moment om vooruit te blikken: wat heeft het nieuwe jaar te bieden en welke uitdagingen wil je aangaan? Deze blik op de toekomst is een mooie toevoeging op je kerstgroet. Geef gerust aan dat je ook in het nieuwe jaar graag weer pakkende teksten schrijft voor je klant. Laat weten dat je uitkijkt naar toekomstige samenwerkingen en dat je hoopt dat het nieuwe jaar net zo vruchtbaar zal zijn als het afgelopen jaar. Zo sluit je niet alleen het huidige jaar mooi af met een persoonlijke kerstgroet, maar ga je het nieuwe jaar ook vol enthousiasme tegemoet.

 

Balanceer het zakelijke met het persoonlijke

Bij het schrijven van een goede kerstboodschap is het belangrijk om niet té persoonlijk, maar ook niet té zakelijk te zijn. Maar hoe vind je nou de perfecte balans? De belangrijkste functie van de kerstgroet is om je klanten te laten weten dat je ze waardeert. Daarom is het slim om niet te veel nadruk te leggen op het binnenhalen van toekomstige opdrachten. Geef gerust aan dat je hoopt om ook in het aankomende jaar samen te mogen werken, maar maak dit niet de kern van je boodschap. Dat zorgt ervoor dat je bericht oprecht en persoonlijk overkomt. Tegelijkertijd is het dus ook belangrijk om in de gaten te houden dat je een zakelijk bericht stuurt. Het is niet nodig om persoonlijke details vrij te geven of om in te gaan op het privéleven van je klant. Zakelijk met een persoonlijke touch: dat is de perfecte kerstgroet.

 

Conclusie

Wanneer je jouw klanten een persoonlijke kerstgroet stuurt, tover je direct een lach op hun gezicht. Je versterkt jullie werkrelatie en zorgt er ook nog eens voor dat je jezelf op de kaart zet voor toekomstige opdrachten. Maar hoe schrijf je nou een goede en pakkende kerstgroet? Dat doe je ten eerste door het kort en krachtig te houden. Een simpele alinea met daarin een mooie kerstwens is voldoende. Daarnaast is het belangrijk om iedere klant een gepersonaliseerde tekst te sturen, zodat je precies kunt aangeven wat je waardeert aan jullie samenwerking. Geef meteen aan dat je ook in het nieuwe jaar uitkijkt naar nieuwe projecten, maar maak het bericht niet te zakelijk. Zo sluit jij dit jaar op een feestelijke manier af met je favoriete klanten.


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!