Hoe win je het vertrouwen van je lezers?
Vertrouwen is een van de belangrijkste elementen binnen een content marketing strategie en het opbouwen ervan is makkelijker dan je denkt.
Natuurlijk heb je technische aspecten nodig zoals SEO en social media campagnes. Maar dit zijn slechts de ‘dragers’ van waar het binnen content marketing uiteindelijk allemaal om draait: het vertrouwen van je klanten. Want wie koopt er een product dat je niet vertrouwt? Of wie vertrouwt er op nieuws dat riekt naar nep-nieuws?
Je kunt nog zoveel reclame maken over wat jouw product of dienst allemaal doet of kan. Maar zonder vertrouwen, loyaliteit van je klanten en feiten kan je merk of product niet groeien.
Welke acties kun je ondernemen om het vertrouwen van je lezers of klanten blijvend te winnen?
Bepaal je publiek
Wist je dat klanten gemiddeld 11 online bronnen raadplegen voordat ze besluiten met welke ervan ze in zee willen gaan? Consumenten worden tegenwoordig elke dag overladen met advertenties. Juist daarom is vertrouwen zo’n belangrijke ‘koopwaar’ geworden bij content marketing. Binnen het digitale domein blijft vertrouwen winnen een van de belangrijkste manieren om een relatie op te bouwen, waar beide partijen baat bij hebben. Daarom is het zaak om precies dat publiek aan te spreken, dat op zoek is naar jouw product of dienst en aan je te binden.
Hierbij is het handig om te realiseren dat lezers kunnen worden ingedeeld in twee categorieën:
- Consumenten die actief op zoek zijn naar een bepaald product of service (kopers)
- Consumenten die jouw content volgen en hem delen met anderen (lezers)
Waarom dit van belang is? Omdat elke categorie een andere aanpak vereist. De categorie kopers wil bijvoorbeeld aanbiedingen zien, last-minute deals en reageert op call-to-actions.
Lezers daarentegen willen op de hoogte gehouden worden en zoeken naar een bredere visie op het onderwerp.
Voorzie je elke categorie met de juiste informatie dan heb je grote kans op loyale klanten, waarbij lezers vaak transformeren tot kopers.
Alles draait om autoriteit
We weten het allemaal: content die is verrijkt met referenties naar websites met autoriteit scoren beter bij consumenten op het gebied van transparantie en geloofwaardigheid.
Daarnaast zal Google’s algoritmes content die verwijst naar websites met autoriteit hoger ranken. Dit maakt deel uit van de Google TrustRank en is gebaseerd op ‘trust signals’, zoals:
- Link naar bronnen met autoriteit (zoals hierboven aangegeven)
- Duidelijke vermelding van privacy bescherming, samen met specifieke ‘terms and conditions’
- Hoe vaak gebruikers jouw websites blokkeren
- Hoe lang bezoekers op jouw website blijven
De kracht van visuals
Multimedia content marketing vormt een ander component van de ‘trust factor’. Het blijkt dat 65% van succesvolle B2B marketing gebaseerd is op de inzet van afbeeldingen, infographics en video’s. Visuals kunnen een lange tekst breken en tot leven brengen. Bovendien bieden ze een geweldige visuele samenvatting van je boodschap in tekst.
De juiste tone of voice
De tone of voice heeft grote invloed op hoe jouw content zal worden geïnterpreteerd. Hierbij wordt geadviseerd om je publiek in de jij-vorm aan te spreken, zodat je boodschap niet te afstandelijk overkomt.
Gaat het echter om onpersoonlijke zaken waarbij korte en bondige content is vereist? Zoals bij een handleiding over het onderhouden van een badkamerkraan? Dan is een ‘u’ als aanspreekvorm beter op zijn plaats.
Het verschil tussen content en marketing
Van oudsher is er een groot verschil tussen content en marketing. Waar content altijd gaat om het aanbieden van kwaliteitsmateriaal dat past bij de gebruikers, wordt marketing geassocieerd met het verkopen van een product of service.
Goede content maakt dus nooit de indruk dat het veevoer voor de hongerige lezer is. Integendeel, goede content staat op zichzelf als het gaat om kwaliteit en een relevante boodschap. Zelfs als er in geen velden of wegen een call-to-action te bekennen is!
IRL (In Real Life) betrokkenheid
In dit digitale tijdperk worden marketeers door talloze tools en big data geholpen om de interesses van hun doelgroep te ontdekken en analyses te maken. Toch gaat er voor consumenten niets boven persoonlijke communicatie.
Dat blijkt een gemiste kans voor veel marketing professionals: slechts 42% staat daadwerkelijk in directe communicatie met hun publiek. Hoe kun je vertrouwen opbouwen als communicatie met een ‘echt mens’ wordt vervangen door digitale tools? Persoonlijke interactie is goud waard, al is het maar doordat je op feedback van klanten en volgers reageert. Zo laat je zien dat het jouw organisatie echt kan schelen wat je klanten van jou en je product of dienst vinden!
Houd je merk consistent
Kun je je nog herinneren dat Coca Cola de smaak van de cola veranderde, ergens in de jaren 80? Deze breuk met de merk consistentie staat te boek als een van de grootste markering blunders ooit. Waarom? Omdat betrouwbaarheid, herkenbaarheid en consistentie in kwaliteit een van de grootste voorwaarden voor vertrouwen vormen.
Social proof doet wonderen
De impact van social proof bestaat al zolang als het vak van marketing en het heeft nog niets aan kracht ingeboet. Van mond-tot-mond reclame tot online recommendations en reviews, social proof heeft mensen altijd over de streep getrokken tot het doen van een aankoop. Of niet natuurlijk, bij veel negatieve reviews. Social proof hoort daarom prominent bovenin je pagina te staan en niet onderaan de pagina of zelfs helemaal nergens.
Het is zelfs een goed idee om snippets met social proof in je content in te voegen (blogs, websites, posts), soms zelfs in plaats van afbeeldingen of video. Niets werkt zo sterk als de mening van anderen over jouw product of service. Wees niet bang om jouw product de glans te geven die het verdient!
De kost gaat voor de baat uit
Hoe zorg je nu concreet voor een geweldige, vertrouwenwekkende content strategie? Het gemiddelde marketingbudget is aardig gestegen in de afgelopen jaren en het leeuwendeel ervan gaat naar content creatie. Daarvoor heb je niet alleen ervaren schrijvers en marktexperts nodig, maar ook de focus op posts van hoge kwaliteit die voldoen aan de variabelen in dit artikel. Bedrijven die beknibbelen op hun content creatie budget lopen uiteindelijk achter de feiten aan, met als gevolg digitale anonimiteit en tanende populariteit. Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard.
Een clichéwoord met een enorme impact: vertrouwen
‘Vertrouwen’, het is en blijft een veelgebruikt woord binnen de Nederlandse taal en vooral binnen de marketingwereld. Maar wat is eigenlijk de impact van het clichéwoord ‘vertrouwen’ op content creatie? Marketing staat bekend als een snelle wereld. Maar in het geval van vertrouwen opbouwen zijn geduld en een lange adem vereist. Vertrouwen bouw je niet op in één dag en het kost tijd om de loyaliteit van je publiek te verkrijgen. Maar is het eenmaal zover, dan is één loyale klant waardevoller dan 10 vrijblijvende volgers, die jouw content lezen zonder verder tot actie (lees: conversie) over te gaan.
Vertrouwen opbouwen lijkt lastig. Toch is het creëren van mooie content die vertrouwen wekt ook weer geen hogere wiskunde. Je hebt er wat inzicht voor nodig en de bereidheid om je te verdiepen in de psychologische aspecten van je publiek. Wie big data en oprechte, vertrouwenwekkende content weet te combineren, zal bijzonder tevreden zijn met de resultaten!
Zoek je ook de juiste freelancers voor je contentproject? Dat was nog nooit zo gemakkelijk.
geen reacties beschikbaar