Skip to main content

Hoe zorg je dat een auteur jouw opdracht kiest?

Grote magneet trekt persoon aan

Het is je vast wel eens opgevallen: sommige van je opdrachten gaan als warme broodjes over de toonbank, terwijl andere een paar dagen blijven liggen. En dat kan verschillende oorzaken hebben. Soms heeft het te maken met een lastig onderwerp, soms zit het probleem hem in de briefing, of soms zijn er gewoon heel veel opdrachten beschikbaar op het platform waardoor het langer duurt om ze allemaal te verwerken.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Wil je dat de auteurs snel jouw opdrachten oppikken, zorg dan dat je voldoende aandacht besteed aan (1) de categorie, (2) de titel en (3) de briefing. De auteurs zien als eerste de verschillende categorieën waarin de opdrachten onderverdeeld worden. Bijvoorbeeld ‘eten’, ‘mode’, ‘marketing’, ‘vertaling’, enzovoort. Ze zien daarbij direct hoeveel opdrachten er per categorie en per sterrenniveau beschikbaar zijn. Nadat een auteur een categorie heeft aangeklikt, krijgt hij/zij de verschillende opdrachttitels te zien. Klikt de auteur een titel aan, dan krijgt hij/zij de briefing te zien. Hoe duidelijker deze drie factoren zijn, hoe sneller je een tekst mag verwachten. We gaan er hieronder verder op in.

1. Kies de categorie die het best bij je onderwerp aansluit

Hoe vind je de categorie die het meest overeenkomt met de tekst die je aangeleverd wilt krijgen? Een handig hulpmiddel om tot een goede keuze te komen, is de vraag: ‘wat wil ik vertellen?’. Zet je bijvoorbeeld een tekst uit over gezonde voeding, dan is ‘gezondheid’ een handigere categorie dan ‘eten’. Hetzelfde geldt voor het in de markt zetten van bijvoorbeeld een nieuw schoenenmerk. De categorie ‘kleding’ past beter bij de gevraagde teksten dan de meer algemene categorie ‘marketing’. We hebben ook een categorie ‘overig’ als je opdracht binnen geen enkele andere categorie zou passen, maar probeer deze te vermijden.

2. Zorg voor een concrete titel

De opdrachttitel moet samenvatten wat de bedoeling én de inhoud is van de tekst. Bijvoorbeeld ‘blog over backpacken’, ‘productomschrijving van HP laptop’ of ‘SEO-tekst voor een landingspagina van een keukenwinkel’. Ook het onderwerp moet dus duidelijk zijn, zodat auteurs direct kunnen beslissen of het past bij hun interesse en ervaring. De meeste auteurs pakken trouwens ook graag een voor hen onbekend onderwerp op, mits de briefing duidelijk genoeg is.

3. Schrijf altijd een duidelijke briefing

Zorg voor een duidelijke briefing waardoor auteurs direct weten wat er geschreven moet worden. Voor jou als opdrachtgever is het natuurlijk duidelijk welk soort tekst het moet worden, wat het doel is en welke tone of voice je zoekt. Maar voor een auteur is dat helemaal anders. Auteurs schrijven je tekst als het ware ‘vanuit uit het niets’ en hebben enkel je briefing als uitgangspunt. Help ze daarom met een duidelijke briefing zodat je precies de tekst krijgt die je voor ogen hebt. Zo worden bijvoorbeeld websites met informatie of voorbeeldteksten bijzonder gewaardeerd door auteurs.

Goede samenwerking tussen jou en de auteur

We krijgen van auteurs soms feedback over onprettige of onduidelijke briefings. Meestal gaat het dan om opdrachten met een hele korte briefing of opdrachten met onredelijke eisen. Een te korte briefing kan ertoe leiden dat je direct al een herzieningsverzoek moet sturen, omdat de helft van de informatie niet in de tekst staat, of omdat de auteur te weinig gerichte instructies had. En dat is niet alleen vervelend voor de auteur, maar ook voor jou als opdrachtgever. Je moet namelijk langer wachten op je tekst. Een te veeleisende briefing schrikt bepaalde auteurs ook af, omdat er veel tijd kruipt in het inlezen en onderzoek doen naar het onderwerp. De auteur wordt tenslotte slechts voor het aantal geschreven woorden betaald, en niet per uur. Een goede voorbereiding is dus al het halve werk. Onze freelance auteurs doen altijd hun uiterste best om een mooie tekst aan te leveren. Dat lukt het beste met een goede samenwerking en wederzijds respect.


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!