Hummingbird: content is en blijft koning
Inmiddels is het al een paar maanden geleden dat Google een van de meest uitgebreide updates sinds jaren uitrolde. Met Google Hummingbird heeft de zoekmachinegigant zijn zoekalgoritmes zo goed als volledig omgegooid en is op zoek gegaan naar nog missende belangrijke functies. Lees hier meer over hoe u kunt inspelen op deze update van Google.
Matt Cutts, Google’s Webspam-directeur, kondigde het destijds al aan: “Het worden bewogen maanden.” Inmiddels is het al een paar maanden geleden dat Google een van de meest uitgebreide updates sinds jaren uitrolde. Met Google Hummingbird heeft de zoekmachinegigant zijn zoekalgoritmes zo goed als volledig omgegooid en is op zoek gegaan naar nog missende belangrijke functies.
Bij zo’n grote update is de onzekerheid groot: wie wordt er door beïnvloed? Wat doet het? En hoe moet u daarop reageren? Betreft het een paradigmaverschuiving in Google Search? Of valt het allemaal wel mee? De gevolgen waren niet precies voorspelbaar en nog steeds staan enkele vragen open, maar sommige kunnen we nu hier voor u beantwoorden.
Google’s doel: semantisch en mobiel
Deze update van Google bestaat hoofdzakelijk uit twee belangrijke punten: ten eerste betreft het een verandering in de richting van het semantisch zoeken en ten tweede de uitbreiding van Google’s Knowledge Graph.
Een groot plan van Google is het optimaliseren van de ‘Conversational Search’. Door middel van het spraakgestuurde zoeken kan de gebruiker chatten met Google. Deze functie was in eerste instantie alleen beschikbaar voor de smartphone, maar inmiddels ook te gebruiken op de computer. Hiervoor heeft Google met de update het semantisch zoeken verfijnd: het nieuwe algoritme herkent individuele woorden en hun semantische en logische relaties veel beter dan voorheen. Om de ware bedoeling van een gebruiker achter een zoekopdracht te achterhalen, worden naast individuele sleutelwoorden ook woorden als “waarom” en “waar” begrepen. Daarmee verstaat Google complexe opdrachten nu (nog) beter.
Bovendien is het nu ook mogelijk om bij Google vragen te stellen die bij elkaar horen. Als men via de spraakfunctie op de smartphone vraagt naar de hoogte van de Eiffeltoren, is een vermelding van het sleutelwoord Eiffeltoren bij de daaropvolgende vraag niet meer noodzakelijk. Bijvoorbeeld:
User: hoe hoog is de Eiffeltoren?
Google: de Eiffeltoren is 324 meter hoog.
User: waar staat hij?
Google: hij staat in Parijs, Frankrijk.
De communicatie tussen gebruiker en zoekmachine wordt door het semantisch zoeken eenvoudiger, intuïtiever en staat complexere vragen toe. Op deze wijze wil de onderneming ook zijn mobiele zoekfunctie klaar maken voor de toekomst.
Een nieuw zicht op de zoekopgave
De verandering in het algoritme weerspiegelt zich in het bijzonder in de Google Knowledge’s Graph, die nu veel meer informatie toont dan voorheen. Het combineert gestructureerde gegevens van verschillende websites en voegt ze in een oogopslag samen. Afhankelijk van de zoekopdracht wordt de Knowledge Graph in het zoekvenster aan de rechterkant van of boven de eerste organische zoekresultaten geplaatst.
Bij het zoeken naar een bepaalde artiest presenteert de Graph bijvoorbeeld niet alleen basisinformatie over zijn of haar biografie, maar ook vele andere componenten, zoals portretfoto's in chronologische volgorde.
Daarnaast worden vergelijkingsvragen vereenvoudigd: wil men bijvoorbeeld de eigenschappen van planeten of de voedingswaarde van levensmiddelen vergelijken, dan presenteert Google in de Engelstalige zoekfunctie al de belangrijkste gegevens en feiten – duidelijk gevisualiseerd en te begrijpen in een oogopslag.
Dit alles functioneert zonder het aanklikken van een enkel zoekresultaat. De Knowledge Graph presenteert de zoektermen direct in de SERP’s (de Search Engine Result Pages). De grafiek is dus een perfecte tool voor het semantisch zoeken en het creëren van een “gesprek” tussen gebruikers en Google.
Risico van traffic-verlies
Ondanks dat Google heeft benadrukt dat men door het nieuwe algoritme geen afstraffingen van websites – zoals na de Penguin- en Panda-updates – hoeft te verwachten, kunnen de nieuwe functies toch risico’s opbrengen voor website-eigenaren. “Google maakt gebruik van het zoekverkeer en houdt de gebruiker op zijn eigen pagina. Dat heeft als gevolg dat veel websites minder organische traffic genereren,” legt Nicolas Sacotte, oprichter en CEO van seedking.de, uit. Waarom zou een gebruiker nog op een zoekresultaat klikken, wanneer Google hem het antwoord al heeft gegeven in de SERP’s?
Hoe op Hummingbird reageren?
Afhankelijk van welke gegevens Google in de toekomst zal weergeven in de Knowledge Graph moeten website-eigenaren denken aan strategieën om de verloren traffic opnieuw te genereren. Er zijn daarvoor verschillende benaderingen:
Online adverteren: een goede manier om bezoekers naar de pagina te trekken, blijft betaalde advertenties. Daarbij behoren de klassieke banner en affiliatieprogramma’s, alsmede betaalde zoekadvertenties. “De website-eigenaar dient andere bronnen voor traffic aan te boren. In de regel gaat het dan vaak om AdWords,” vertelt SEO expert Sacotte. Maar er zijn (gelukkig) ook alternatieven die onafhankelijk van Google bestaan.
Multichannel-Seeding: de traffic van social media-bronnen, zoals Facebook, Twitter en Google+, wordt steeds belangrijker. Ook koppelingen van andere websites, zoals blogs en forums, kunnen verder gunstig zijn. Echter niet alleen online, maar ook in de offline-wereld helpt het als de inhoud van een onderneming op zoveel mogelijk kanalen gepresenteerd wordt. Een Touchpoint-Analyse die de vraag “Via welke contactpunten komen mijn bezoekers op de pagina?” onderzoekt, kan hierbij advies geven voor optimalisering.
Branding: idealiter verankert een website zich zo positief in het geheugen van de bezoeker, dat hij direct volledig ingaat op bepaalde onderdelen binnen het venster en niet eerst naar andere websites zoekt. Dit wordt het beste bereikt wanneer de pagina een aandachtspunt biedt dat niet te vinden is op andere gelijksoortige websites (denk aan een bijzonder goede lay-out, een animatie of video die de aandacht trekt, hoge gebruikersvriendelijkheid, een pakkende tekst etc.).
Focus op de longtail: met Hummingbird doelt Google vooral op de longtail-zoekopdrachten, die minder vaak gezocht worden of een omvangrijke combinatie aan keywords bevatten. “Google is nu in staat om zoekopdrachten semantisch nog beter te interpreteren. Longtail-keywords kunnen dus nog interessanter worden”, zegt Andreas Bruckschlögl, mede-oprichter van Onpage.org. Om met specifieke longtail-aanvragen van Hummingbird te kunnen profiteren, moeten ondernemers rekening houden met zoveel zoekopdrachten als mogelijk – en wat de zoekende daar ook werkelijk mee bedoelt.
Uitgebreide content: “Het is verder belangrijk om inhoud van hoge kwaliteit te bieden”, zegt Bruckschlögl. Naast een goede, semantisch geoptimaliseerde inhoud gaat het tegenwoordig om volledigheid. Een website die slechts een paar gegevens, maar nauwelijks andere inhoud bevat, is nu in het nadeel. Een website met uitgebreide content die een thema volledig behandelt, wordt daarentegen eerder aangeklikt door een gebruiker, aangezien zij meer biedt dan de Knowledge Graph. Bovendien worden deze websites ook met voorkeur gerangschikt. Voorbeeld bij een restaurant: “Een landingspagina met een korte restaurantomschrijving voldoet niet meer. Google wil nu ook beoordelingen kunnen zien en een locatie herkennen”, vertelt Nicolas Sacotte.
Wat voor uitwerkingen Hummingbird op de langere termijn zal hebben, blijft afwachten. “Veel flagranter zal het nog kunnen worden als Google in de toekomst in staat is om de gebruiker in een blik in de SERP’s prijsvergelijkingen te leveren – met de optie om een artikel direct via Google te kopen, zogezegd met Google als affiliatie. Dat zou nog wel eens onaangenaam kunnen worden voor vele eigenaren van portalen en webshops”, denkt Andreas Wander, Head of Business Development D/A/CH bij Textbroker. Echter, één ding is zeker: Google blijft goede content belonen. Ook na ‘kolibrie’ blijft content de koning.
geen reacties beschikbaar