Skip to main content

Jouw auteursprofiel is je digitale visitekaartje: het belang van een compleet auteursprofiel

Arm komt uit computermonitor en ontvangt visitekaartje van arm voor monitor

Stel je voor: je bent op zoek naar informatie over gewichtsverlies. Tijdens je online zoektocht kom je twee artikelen tegen die beiden evenveel informatie bieden. Het ene artikel is geschreven door een anonieme bron, terwijl het andere artikel is voorzien van een auteursbiografie waarin relevante werkervaring en kennis staat opgesomd. Welk artikel lijkt je het meest betrouwbaar?

Dit scenario maakt duidelijk hoe belangrijk achtergrondinformatie is. In de digitale wereld is anonimiteit steeds gebruikelijker, ook op Textbroker. Hier wordt de anonimiteit van auteurs gewaarborgd en moeten klanten vooral vertrouwen op de betrouwbaarheid, detailgerichtheid en technische kennis van auteurs. Het auteursprofiel speelt daarom een belangrijke rol in de communicatie tussen klant en auteur. Wil je het meeste uit Textbroker halen en klanten aantrekken die echt bij je passen? Dan is het belangrijk om jezelf op een goede manier te presenteren in je auteursprofiel. Hoe je dat doet, lees je hier.

 

Een belangrijke fundatie

 

Het invullen van je auteursprofiel is een van de beste manieren om een vliegende start te maken op Textbroker. Een compleet profiel laat de medewerkers van Textbroker zien wat je in huis hebt, maar ook de vele klanten die op zoek zijn naar geschikte auteurs. In het profiel geef je aan welke kennis je op zak hebt. Beheers je meerdere talen? Welke interesses heb je? Op welke plekken in de wereld ben je geweest? Ook opleidingen en bepaalde technische kennis kunnen benoemd worden in het profiel. Zie het als een cv, waarbij je je kennis en ervaring uiteenzet.

Je zou een kapotte auto niet naar een monteur brengen die zijn kennis en expertise niet wil delen. Voor klanten van Textbroker geldt hetzelfde. Zij willen de toekomst van hun websites niet laten afhangen van auteurs die hun kunde niet willen delen. Sommige klanten plaatsen OpenOrders en hopen maar dat een gekwalificeerde auteur hun opdracht oppakt, terwijl anderen alle auteursprofielen nalopen en de ideale kandidaat voor de opdracht uitzoeken. Dat maakt duidelijk wat de belangrijkste functie is van een auteursprofiel: aantonen dat jij hebt wat klanten zoeken, waardoor je uiteindelijk meer opdrachten binnensleept.

 

Laat jezelf zien

 

Tegenwoordig is bijna geen enkel cv compleet zonder een professionele foto. Hetzelfde geldt voor je digitale cv, namelijk je auteursprofiel. Het is een van de beste manieren om direct een persoonlijke connectie te maken met potentiële klanten. Een afbeelding is het eerste wat de klant ziet en zorgt ervoor dat je memorabel blijft. Onderschat het belang van een profielfoto dus niet.

Veel moderne marketingexperts zullen zeggen dat een foto in je auteursprofiel kan beïnvloeden of een klant wel of niet met je wil samenwerken. Dit heeft alles te maken met wat experts de signaaltheorie noemen. Met je foto geef je namelijk bepaalde signalen af, vaak ongemerkt. Deze signalen hebben betrekking tot jouw unieke kenmerken en kwaliteiten, zoals betrouwbaarheid, stiptheid en transparantie. Het is dus belangrijk om een foto uit te zoeken die de juiste uitstraling heeft. Uiteindelijk is je profielfoto slechts één aspect van je complete auteursprofiel, maar het speelt wel degelijk een rol in hoe je beoordeeld kan worden. Het maakt je hoe dan ook makkelijker om te onthouden, dus het is altijd belangrijk om een goede profielfoto toe te voegen.

 

Een geïnformeerde klant is een blije klant

 

Je kunt het invullen van je auteursprofiel vergelijken met het invullen van een datingprofiel. Op datingsites zijn het de meest uitgebreide profielen die vaak meer interesse genereren. Des te meer je van jezelf laat zien, des te groter je successen zullen zijn. Dat heeft twee belangrijke redenen:

 

  • Een compleet profiel stimuleert actieve communicatie.

 

  • Een compleet profiel trekt mensen aan met vergelijkbare interesses en wensen.

 

Deze voordelen gelden eigenlijk ook voor auteurs op Textbroker. Serieuze klanten zullen uitgebreid onderzoek doen wanneer ze op zoek zijn naar een auteur. Ze bekijken je voorbeeldteksten, persoonlijke interesses en welke vakkennis je hebt. Dit helpt ze om te bepalen welke auteur het meest geschikt is voor een bepaalde opdracht. Mogelijk gaat het zelfs om een groot project waar je een fulltime inkomen uit kunt halen. Wil je je carrière als auteur dus serieus nemen en graag een hoger niveau bereiken? Dan is het van onschatbare waarde om je auteursprofiel zo volledig mogelijk in te vullen.

 

Krachtige profilering

 

Twee kandidaten dingen mee naar dezelfde baan en krijgen de vraag of ze de interviewer kunnen overtuigen van hun kunnen. Wat maakt ze de ideale kandidaat voor deze baan? De ene kandidaat staat op en begint zelfverzekerd te praten over eerder behaalde successen, op een vriendelijke maar professionele manier. De andere kandidaat blijft zitten, friemelt met zijn handen en mompelt een paar woorden over eerdere werkervaring. Welke kandidaat zal waarschijnlijk de baan krijgen en welke moet op zoek naar de volgende vacature?

De kracht van zelfverzekerdheid mag niet onderschat worden, ook niet in de wereld van digitale content. Je kunt als auteur geen links delen naar eerder geschreven artikelen. Daarom zul je je vaardigheden en expertise op een zelfverzekerde manier moeten overbrengen via je auteursprofiel. Volgens vele experts is zelfverzekerdheid een van de meest aantrekkelijke kwaliteiten voor schrijvers, maar waarom is dat precies?

Je kunt dit concreet maken door je voor te stellen dat je onlangs een product hebt gekocht in een winkel. Zodra je de winkel verlaat, zie je drie mogelijke bordjes met tekst:

 

  • Bedankt voor je komst.

 

  • Kom graag nog een keer.

 

  • Tot morgen!

 

Welke van deze drie bordjes zou meer zelfverzekerdheid en vertrouwen uitstralen? De eerste twee zijn vrij algemeen en zelfs relatief zwak. Het derde bordje wijst er juist op dat de kans groot is dat je morgen nog eens terugkomt omdat het product zo goed was. Deze assertiviteit moet terug te vinden zijn in een goedgeschreven auteursprofiel. Ben je trots op wat je hebt bereikt, dan mag je dat gerust op een zelfverzekerde manier delen met potentiële klanten. Mogelijk haal je er een opdracht uit die tot een jarenlange samenwerking leidt.

 

Wat hoort er in je auteursprofiel?

 

Het korte antwoord op deze vraag is: zoveel mogelijk. Er bestaat niet zoiets als te veel informatie in je auteursprofiel. Je wilt namelijk precies laten zien wat je allemaal te bieden hebt aan klanten. Niet iedere klant zal je volledige profiel doorlezen, maar een uitgebreid profiel is altijd aantrekkelijker dan een pagina met minimale informatie. Zorg er dus voor dat je alle gevraagde informatie deelt en je profiel zo gedetailleerd mogelijk invult.

Dit hoeft niet te betekenen dat je minstens tien uur moet besteden aan het perfectioneren van je auteursprofiel. Sterker nog, het is juist goed om langzaam maar zeker meer informatie aan je profiel toe te voegen. Neem af en toe een half uur de tijd om te kijken wat je kunt verbeteren aan het profiel en schaaf het gaandeweg bij. Er zijn wel een aantal zaken die je het beste vanaf het begin al kunt toevoegen:

 

  • Een kort cv

 

  • Je prijs per woord

 

  • Je realistische schrijfcapaciteit

 

Dit zijn waarschijnlijk de aspecten waar de meeste klanten naar kijken. Het is dus belangrijk om deze cruciale informatie duidelijk te vermelden op je auteursprofiel. Maar wat kun je daarnaast nog toevoegen aan je profiel?

Een belangrijk onderdeel van je profiel is de voorbeeldtekst. Deze tekst laat zien wat voor stijl, persoonlijkheid en flair jij je teksten geeft. Sterker nog, een aantal van de grootste klanten baseert zijn auteurskeuze op korte voorbeeldteksten van slechts 150 woorden. Het is dus aan te raden om altijd een voorbeeldtekst toe te voegen. Schrijf over een onderwerp waar je veel vanaf weet. Dat geeft je profiel een persoonlijke touch, maar zorgt er ook voor dat je op een zelfverzekerde manier schrijft.

Wat betreft je vaardigheden: probeer zoveel mogelijk relevante vaardigheden aan je profiel toe te voegen. Je kunt je vaardigheden namelijk vergelijken met de gerechten op een menu. Klanten krijgen talloze opties voorgeschoteld en zijn sneller geneigd om iets te bestellen wanneer de keuze ruim genoeg is. Het is wel belangrijk om realistisch te blijven. Maak de werkelijkheid niet mooier dan het is. Heb je ooit een documentaire gekeken over ICT en veiligheid? Dan maakt dit je nog geen expert op dit gebied, dus je moet je zo ook niet profileren. Je kunt wel aangeven dat je interesse in het onderwerp hebt. Zelfverzekerdheid is belangrijk, maar eerlijkheid is dat ook. Zo voorkom je dat je voor een project wordt gevraagd waarbij je plotseling teksten moet schrijven over onderwerpen die je nauwelijks begrijpt.

 

Wanneer moet je je profiel updaten?

 

Over het algemeen is het het beste om je auteursprofiel eens in de zoveel maanden te updaten. De kans is groot dat je in de tussentijd weer iets nieuws hebt geleerd, waardoor je een nieuwe vaardigheid aan je profiel kunt toevoegen. Hetzelfde geldt voor je voorbeeldteksten. Gaat je laatste tekst over een onderwerp uit 2017? Dan is het verstandig om dit te updaten naar een relevant onderwerp dat klanten op dit moment aanspreekt. Mogelijk heb je je schrijfstijl wat verfijnd in de tussentijd, wat het ook de moeite waard maakt om je voorbeeldtekst te updaten.

 

Wat moet je niet benoemen in je auteursprofiel?

 

Net als bij een normaal cv zijn er een aantal zaken die je het beste kunt vermijden. Zo zorg je ervoor dat je altijd professioneel overkomt. Belangrijke voorbeelden zijn:

 

  • Spel- en grammaticafouten.

 

  • Informatie die niet relevant is.

 

  • Details die niet overeenkomen met je huidige doelen en verwachtingen als auteur.

 

De sleutel naar DirectOrders en TeamOrders

 

Het is geen geheim dat de meest succesvolle auteurs op Textbroker vooral aan DirectOrders en TeamOrders werken. Sterker nog, sommige auteurs kijken soms maandenlang niet wat voor OpenOrders er openstaan. Dit succes heeft natuurlijk te maken met talent en doorzettingsvermogen, maar de kracht van een compleet auteursprofiel mag ook niet onderschat worden. Dit is de beste manier om klanten aan te trekken die op zoek zijn naar auteurs met specifieke kennis en ervaring.

Toch zijn er veel auteurs die weinig aandacht besteden aan hun profiel. Dat is zonde, want zo kun je een aantal waardevolle kansen mislopen, meestal in de vorm van DirectOrders of TeamOrders. Of je nu nog maar net actief bent op Textbroker of al jarenlang teksten schrijft: het is altijd de moeite waard om jezelf goed te presenteren in een compleet auteursprofiel. Dit is namelijk de beste manier om te laten zien wat jij klanten allemaal te bieden hebt.

 

Conclusie

 

Wil je successen boeken op Textbroker, dan is het invullen van je auteursprofiel een van de beste manieren om dat te doen. In dit profiel krijg je de kans om te laten zien wat jou uniek maakt als schrijver. Welke kennis heb je die anderen misschien niet hebben en welke ervaring heb je allemaal op zak? Zie dit profiel als je online visitekaartje en cv in één. Laat je zelfverzekerdheid zien, wees niet bang om je vaardigheden op te sommen en voeg een professionele foto toe om het profiel compleet te maken.

Vergeet bovendien niet om je profiel regelmatig te updaten. Als auteur blijf je nieuwe dingen leren, waardoor er altijd wel weer iets extra’s op je profiel vernoemd kan worden. Houd ook je voorbeeldteksten up-to-date. Denk niet alleen aan een relevant onderwerp, maar zorg er ook voor dat je schrijfstijl past bij je huidige kwaliteiten. Des te beter je je auteursprofiel onderhoudt, des te groter de kans dat jij DirectOrders en TeamOrders weet binnen te slepen. Met een beetje geluk houd je er zelfs een langdurige samenwerking aan over. Dat is de kracht van je auteursprofiel.


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!