Skip to main content

De juiste schrijfstijl voor je bedrijf vinden

Blackboard met post-its en een microfoon

Bij het samenstellen van je webcontent moet je een keuze maken voor een bepaalde schrijfstijl. Niet alleen wat je in de tekst zegt is van belang, maar vooral hoe je dat doet zal bepalend zijn voor het succes van je site. Op die manier ben je ook herkenbaar als merk. Kies je voor ‘u’ of ‘je’ als aanspreekvorm? Worden het vlotte zinnen of is zakelijk taalgebruik toch meer gewenst? En is een komische noot hier en daar juist een do of een don’t? Nog geen idee welke richting je op moet gaan? Tijd om je te verdiepen in de identiteit en bijbehorende tone-of-voice van je bedrijf.

Tot wie spreek je?

Als je tegenover iemand staat, weet je vanuit je gevoel vaak precies hoe je hem of haar kunt aanspreken. Maar bij een website is dat een stuk lastiger. De afstand tot de doelgroep is groot, dus je ziet niet wie je boodschap ontvangt en hoe de reactie van de ontvanger is. En tot wie richt je je eigenlijk?

Natuurlijk kan je de tekst altijd formeel houden zodat alle informatie in ieder geval overkomt. Maar of je daarmee ook de lezer pakt, verrast en tot actie laat komen is nog maar de vraag. De kleur en toon van hoe je iets zegt, ofwel de tone-of-voice, is daarom ontzettend belangrijk. Vooral de merken die daar een uitgesproken richting in hebben gekozen, hebben veel succes.

Verdiep je in brand management

Bepalen welke aanspreek- en schrijfstijl bij je bedrijf past, is onderdeel van je brand management, ofwel je merkstrategie en merkbekendheid. Alles daarbinnen draait om jouw identiteit als bedrijf en hoe je jezelf positioneert. Wie ben je, wat doe je, waar sta je voor en wat zijn je drijfveren? Als je dat goed in beeld hebt, is het ook veel eenvoudiger om te bepalen hoe je naar je doelgroep communiceert.

Creëer een eigen bedrijfsidentiteit

De uitgangspunten zijn je missie en je visie. Maar vaak blijft dat te abstract. Een bekend instrument is om je bedrijf voor te stellen als een persoon, inclusief karakter en eigenschappen. Geef je onderneming een gezicht en bedenk bijvoorbeeld:

  • Ben ik formeel, meer een manager of een techneut?
  • Ben ik zorgzaam?
  • Waar sta ik voor?
  • Wil ik helpen, informeren of liever regelen?
  • Ben ik spontaan, open, recht door zee?
  • Heb ik humor en hou ik wel van een ludieke actie?
  • Ben ik misschien een tikje brutaal of kies ik voor de minder begaande wegen?
  • Hecht ik waarde aan tradities?
  • Ben ik juist meer gesloten, zakelijk? Hou ik niet van poespas?
  • Bekijk ik de zaken objectief of breng ik graag een mening over?
  • Breng ik graag sfeer en passie?

Kijk naar deze persoon vanuit het perspectief van je klant. Hoe ziet en beoordeelt hij dit karakter? Of liever gezegd, hoe wil je dat de klant jou ziet? Bepaal ook de kleur van de bijbehorende stem; is deze warm of juist wat koeler? Serieus of in voor een grapje? Of is hij juist fris, opgewekt en sprankelend?

Ken je doelgroep

Je verplaatsen in de doelgroep is de volgende stap. Voor wie is je product, dienst of informatie bedoeld? Een groep specialisten die alle ins en outs willen weten op hun vakgebied? Richt je je tot kersverse ouders? Verwacht je vooral studenten te benaderen of juist jonge ondernemers? En wat wil je van ze? Moeten ze iets bestellen of lid worden? Wil je ze informeren of juist amuseren? Of wil je vooral een opinie uiten?

Of je de schrijfstijl het beste formeel en serieus houdt, de lezer met ‘u’ aanspreekt of toch maar kiest voor een losse schrijfstijl is ook afhankelijk van:

  • het geslacht en de leeftijd van de doelgroep
  • hun interesses en levensovertuiging
  • hun leefwereld

Verdiep je goed in wat de beoogde klant bezighoudt en onderzoek wat hem in beweging zal brengen. Weet je bijvoorbeeld dat je doelgroep weinig tijd heeft en het liefst snel informatie tot zich neemt, dan kan je je gaan richten op compacte zinnen in korte alinea’s en kom je snel to the point. Bestaat je doelgroep uit echte kenners, specialisten of geïnteresseerden, dan kan je in de tekst gerust meer uitweiden en vaktermen gebruiken.

Vind de juiste aanspreekvorm

Je de taal aanmeten van de doelgroep? Doe dat vooral niet. Dat wordt ook niet van een bedrijf verwacht. Je beschikt toch over een zekere deskundigheid, kennis en autoriteit waarvoor deze groep juist bij jou aanklopt, en dat mag de tekst gerust uitstralen. Wil je de bezoeker snel kunnen bedienen, dan werkt direct aanspreken wel vaak het effectiefst. Zoek daarom een goede middenweg binnen je schrijfstijl. Dat is even puzzelen en uitproberen. Maak bijvoorbeeld meerdere stijlvarianten en laat een aantal teksten proofreaden door je doelgroep. Zo kom je erachter wat hen wel en niet aanspreekt.

Wissel de toon af

Hoewel je een schrijfstijl meestal afstemt op het doel van de tekst, is het mooi als je als merk herkenbaar blijft. Zo kan je de toon tussen informerende, instruerende, activerende, onderhoudende en overtuigende teksten gerust afwisselen. Het is begrijpelijk dat je voor het aankondigen van een winactie enthousiast, direct en informeel schrijft, maar voor het stukje over klachtenafhandeling de tekst een meer zakelijke kleur geeft. De kunst is dan om wel binnen de kaders van je bedrijfsidentiteit en huisstijl te blijven.

En SEO dan?

Natuurlijk wil je ook dat je content gevonden wordt door zoekmachines. Daarom worden de meeste webteksten vooral geschreven volgens de regels van SEO; korte zinnen, zoekwoorden voorop en het liefst in een vraag-antwoord vorm. Het is dan lastig om ook nog een eigen stijl te laten doorklinken.

Maar de algoritmes waar zoekmachines mee werken, zijn nu veel slimmer dan voorheen. Ze kijken vooral naar context en verbanden tussen zinnen. Teksten kunnen dus zonder problemen een uniek stempel hebben. Gebruik naast zoekwoorden ook synoniemen of verwante termen en overgiet dat gerust met je eigen schrijfstijl.

Ben je als merk herkenbaar in de tekst en is de content aantrekkelijk en interessant voor de lezer, dan blijft deze beslist langer op de pagina. Op die manier gaat je rating in de resultaatpagina’s vanzelf omhoog.

Stijlboek als onderdeel van merkstrategie

Deze tips zijn slechts een eerste hulpmiddel om de tone-of-voice binnen je brand management vorm te geven. Neem uitgebreid de tijd om het goed op te zetten en voer het consequent in al je uitingen door. Dat gaat een stuk makkelijker als je een stijlboek maakt waarin je de karaktereigenschappen, stijl en aanspreekvormen van je merk vastlegt. Dat hoeft geen uitgebreid boekwerk te zijn, een handige overzichtskaart met uitleg en voorbeeldteksten is meestal voldoende. Zet er ook nadrukkelijk bij hoe je de stijl niet wilt hebben en waarom niet, aangevuld met woorden die je niet wilt gebruiken. Op die manier is het makkelijker om binnen je bedrijf op een lijn te zitten.

 


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!