Skip to main content

Lean contentmarketing: een goede oplossing in zware tijden

Meer bereiken met minder, dat is een goede manier om lean contentmarketing uit te leggen.

De huidige staat van de wereld zorgt voor enorme opschudding in de zakenwereld. Door de pandemie hebben verschillende bedrijven hun werkzaamheden moeten stilleggen, terwijl andere bedrijven aanzienlijk minder klanten krijgen. Het is dus niet gek dat sommige ondernemers erg voorzichtig zijn met hun plannen voor de toekomst. Marketingcampagnes worden afgeschaald om financiële problemen te voorkomen, maar eigenlijk is dit niks nieuws. Het concept van lean marketing bestaat namelijk al jaren. Wat houdt dit concept in en hoe kan lean marketing ingezet worden tijdens deze zware tijd? Je leest het hier.

 

Wat is lean marketing?

 

Meer bereiken met minder, dat is een goede manier om lean contentmarketing uit te leggen. Het is te vergelijken met de voorbereidingen die je treft voor een backpackreis. Al je benodigdheden kun je eigenlijk in twee categorieën verdelen. De ene categorie is gevuld met essentiële benodigdheden, zoals wandelschoenen, goede sokken, water en een kaart. De andere categorie bestaat uit luxeproducten, zoals een goede camera, een koelbox en een paar blikjes van je favoriete drank. Beide categorieën komen goed van pas tijdens je reis, maar slechts één categorie is echt noodzakelijk. Lean contentmarketing draait om deze noodzakelijke tools.

Bij deze contentstrategie bouw je je marketingstrategie vanaf de grond op om content te ontwikkelen die je doelgroep effectief bereikt. Lean contentmarketing draait om het meten van de impact van je content, waarna je je strategie nauwkeurig bijstelt. Je gaat bewust om met de middelen die je hebt en bent spaarzaam met je tijd en geld. Wil je dus meer bereiken terwijl je met een beperkt budget te maken hebt? Dan is het logisch om je gebruikelijke contentmarketingstrategie meer te stroomlijnen en iets af te slanken.

 

Goede strategieën voor lean contentmarketing

 

In feite zit er geen groot verschil tussen lean contentmarketing en gebruikelijke contentmarketing. Het enige verschil is dat lean contentmarketing vaak al uitgevoerd wordt voordat het plan helemaal geperfectioneerd is. Tijdens het uitrollen van de campagne leer je wat er wel of niet werkt en stel je je tactiek bij. Dit scheelt niet alleen ontzettend veel tijd, maar ook geld. Maar hoe pas je lean contentmarketing toe? Hier vind je vijf strategieën.

 

1. Ga op zoek naar pijnpunten

 

Laat je niet leiden door ervaringen uit het verleden, maar kijk naar het heden. Wat zijn problemen die je klanten hebben? Welke vragen hebben ze of waar zoeken ze een oplossing voor? Door deze pijnpunten op te zoeken, kun je goed inspelen op de wensen van de klant.

 

2. Begin klein

 

Zodra je weet wat je klanten nodig hebben, is het tijd om passende content te maken. Houd het klein door eerst korte, hapklare content te delen. Dit kost aanzienlijk minder tijd, terwijl je wel kunt ontdekken welke content je klanten echt aanspreekt. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om meer uitgebreide content te creëren.

 

3. Let op engagement

 

Likes, retweets en comments zijn een goede manier om het engagement van content te meten. Bekijk welke content de meeste interacties heeft en probeer te bepalen wat deze content zo interessant maakt voor klanten.

 

4. Vergeet conversies niet

 

Engagement is belangrijk, maar een goede contentmarketingstrategie moet natuurlijk tot conversies leiden. Je wilt dat klanten contact met je opnemen, producten kopen of zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Staar je dus niet blind op de engagement, maar onderzoek ook tot hoeveel conversies je content leidt. Welke content spoort je klanten aan om actie te ondernemen?

 

5. Blijf altijd bijstellen

 

Bij lean contentmarketing blijf je nooit stilstaan. Je evalueert oude content, gebruikt informatie over eerdere successen voor toekomstig content en houdt alle informatie die je deelt up-to-date. Zo zorg je ervoor dat alle content die je deelt het meeste effect heeft.

 

Zo maak je lean content

 

Nu je de belangrijkste strategieën voor lean contentmarketing kent, is het tijd om in te gaan op de details. Wat is ervoor nodig om lean content te creëren? Wat zijn belangrijke tips en hoe speel je altijd in op de behoeften van je publiek?

 

Verplaats jezelf in de klant

 

Om content voor je klanten te creëren, moet je het perspectief van je klanten begrijpen. Maak gebruik van vragenlijsten of vraag je klanten om feedback om meer over ze te weten te komen. Zo lukt het je om content te creëren die echt waarde biedt.

 

Kijk naar de waardes van je bedrijf

 

Wat probeert je bedrijf te bereiken? Wat zijn de voordelen die jouw bedrijf te bieden heeft? Komt dit naar voren in de content die je deelt en hoe word je gezien door klanten? Creëer content die aan de verwachtingen van de klant doet, met waardes die bij jouw onderneming passen. Dat maakt het makkelijker om je klant op een waardevolle manier te bereiken.

 

Maak gebruik van analytics

 

Meten is weten, vooral wanneer het om lean contentmarketing gaat. Maak gebruik van analytische tools om de volgende informatie te achterhalen:

 

  • Op welke platforms behaal je de meeste successen?

 

  • Welke keywords worden er in populaire artikelen gebruikt?

 

  • Welke nieuwe keywords kun je gebruiken?

 

  • Hoe beïnvloedt je marketingstrategie je ranking bij zoekmachines?

 

 

Oud materiaal hergebruiken

 

Soms is het een logische stap om oude content opnieuw te gebruiken. Misschien kun je wat extra informatie of keywords aan de tekst toevoegen om de content relevanter te maken voor je huidige publiek. Zolang de informatie die je deelt waardevol is, is het een goede manier om tijd en geld te besparen.

 

Staar je niet blind op social media

 

Hoewel social media een makkelijke manier biedt om je publiek te bereiken, is het hebben van een eigen platform ook waardevol. Hier bepaal je precies hoe je content eruitziet, kun je vaak directere call-to-actions toevoegen en hoef je niet te betalen voor zichtbaarheid.

 

Lean is niet per definitie kort

 

Sommige bedrijven denken dat lean content per definitie kort en hapklaar moet zijn. Dit is een goed startpunt van waaruit je je strategie verder uitwerkt, maar het is belangrijk om oog te hebben voor de wensen van je klanten. Zoeken zij gedetailleerde informatie? Dan bereik je ze beter door uitgebreide content te posten.

 

Creëer je eigen marketingteam

 

Samenwerking is belangrijk bij het creëren van content, want samen is het makkelijker om met vernieuwende ideeën te komen. Je eigen marketingteam kent je bedrijf bovendien als geen ander. Zo is het makkelijker om passende content te maken die de klant echt aanspreekt.

 

Conclusie

 

Lean contentmarketing is een afgeslankte contentmarketingstrategie waarbij je je focust op de essentie. Wat heb je nodig om je klanten te bereiken en om voor meer conversies te zorgen? Het is een constant proces waarbij je je strategie blijft bijsturen, gebaseerd op eerder behaalde resultaten. Lean contentmarketing is vaak goedkoper én efficiënter, wat het een uitstekende keuze maakt wanneer het financieel even tegenzit.

Het is vooral belangrijk om je in de klant te verplaatsen. Welke content willen zij van je zien? Analysetools kunnen je helpen om dit duidelijk voor ogen te krijgen, maar vragen om feedback is ook geoorloofd. Bespaar bovendien tijd en geld door oude content soms te hergebruiken en benut je eigen platform optimaal voordat je geld uitgeeft aan social media. Zo bereik je je klanten terwijl je ook slim omgaat met je middelen.

 

Een afgeslankt marketingbudget?

geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!