Waarom Life Cycle Marketing in de toekomst steeds belangrijker wordt
Anders dan de naam doet vermoeden, heeft Life Cycle Marketing niets met de levenscycli van consumenten te maken. Wel alles met de levenscyclus van een dienst of product. De term komt uit de economie en is door de marketing geadopteerd.
Via Life Cycle Marketing (ook wel Customer Lifecycle genoemd) wordt onderzocht op welk moment in de customer journey het beste welke marketingstrategie kan worden toegepast. Welke fasen doorloopt Life Cycle Marketing en hoe zorg je dat je als bedrijf klaar bent voor de toekomst?
De 4 fasen binnen Life Cycle Marketing
- 1. Introductie product of dienst: investeren in de marketing van een nieuw product, vrij hoge prijs, alleen early adopters kopen je product al.
- 2. Groeifase: het product begint geld op te leveren. Het product is winstgevend, de verkoop neemt toe en de concurrentie begint te kopiëren. Het doel van deze fase is het terugverdienen van de kosten uit de eerste fase.
- 3. Volwassenheid: de groei neemt af, maar nu is het mogelijk om op kostenbeheersing te focussen, zodat de levenscyclus verlengd kan worden. Sales en prijsverlagingen behoren tot de mogelijkheden en blijken belangrijke instrumenten om stabiliteit te waarborgen.
- 4. Verzadigingsfase en neergang: er is minder vraag naar het product, want de markt is inmiddels verzadigd. Alleen sterke aanbieders blijven over, met een focus op kostenbeheersing. Er is ruimte voor betere alternatieven.
Bij Life Cycle Marketing wordt continu onderzocht hoelang een product op de markt is en in welke fase het zich bevindt. Big data geven uitsluitsel over wel of niet verder investeren.
Elk jaar een snellere cyclus
Door veranderende technologie en veeleisend consumentengedrag komen er steeds meer producten bij. De snelheid waarmee een product of dienst kan aanslaan wordt steeds hoger. Daarom moeten bedrijven continu innoveren en anticiperen om interessant te blijven voor de markt. Product Lifecycles worden steeds korter.
Dat betekent dat je als merk eigenlijk al bij de introductiefase van een product een vervolgproduct op de plank moet hebben liggen. Direct inzetbaar, zodat je de neergangfase van het huidige product kunt opvangen. Een mooi voorbeeld is het Tesla Model 3. Deze e-car komt in 2019 pas op de markt, maar is nu al voorgefinancierd door early adopters. Een slimme zet van Elon Musk!
Conclusie
Je marketing beperken tot het hier en nu is niet meer voldoende om als merk gezond te blijven. Vooruitkijken en nu al producten voor de toekomst klaar hebben, wordt steeds belangrijker binnen de Life Cycle Marketing.
Hebt u goede teksten nodig voor uw Life Cycle Marketing?
geen reacties beschikbaar