Skip to main content

Lokale SEO tips voor bedrijven

Goede SEO zorgt ervoor dat je bedrijf een groot publiek kan bereiken, misschien zelfs internationaal. Toch is het belangrijk om de lokale SEO niet te vergeten. Als ondernemer moet je het vaak juist hebben van klanten die in je directe omgeving wonen. Zorg er dus voor dat je niet alleen groots denkt, maar dat je ook aandacht hebt voor de kleinere, lokale doelen. Ben je benieuwd naar wat lokale SEO je precies te bieden heeft? Hier vind je de antwoorden, inclusief tips voor goede lokale SEO.

Waarom is lokale SEO belangrijk?

Het belang van goede SEO is duidelijk, maar wat maakt lokale SEO nu zo belangrijk? Er zijn verschillende redenen waarom het waardevol is om een lokaal publiek te bereiken met gerichte SEO. Zo zorgt het voor meer vertrouwdheid bij klanten en vergroot je de kans dat je bedrijf gevonden wordt door klanten uit je regio. Zelfs voor bedrijven die volledig online opereren kan lokale SEO waardevol zijn.

Vertrouwdheid bij de klant

Ben je op zoek naar een bepaald product en wil je het deze dag nog kopen? Dan ga je natuurlijk het liefste naar een bedrijf in de buurt. Dat geldt voor de meeste consumenten. Ze zijn op zoek naar de snelste en makkelijkste manier om een product te kopen, dus een lokaal bedrijf heeft vrijwel altijd de voorkeur. Vaak voelen lokale bedrijven ook betrouwbaarder aan. Is er een probleem? Dan kan de klant zo naar je toe rijden om samen tot een oplossing te komen.

Dit voordeel geldt niet alleen voor klanten die op zoek zijn naar producten. Ook voor diensten geldt dat een lokaal bedrijf vaak de voorkeur heeft. Je bent sneller ter plaatse en bent ook makkelijker te bereiken wanneer de klant iets met je wil bespreken. Wat voor bedrijf je ook hebt, het is altijd waardevol om extra aandacht te besteden aan klanten in je eigen regio. Zij zijn namelijk vaak de meest loyale klanten.

Makkelijker vindbaar voor lokale klanten

Het algoritme van Google is slim. De website gebruikt belangrijke gegevens van de gebruiker om zo op maat gemaakte zoekresultaten te tonen. De locatie van een gebruiker kan ook worden meegenomen, vooral wanneer iemand gebruikmaakt van een smartphone. Zodra de locatie van de gebruiker wordt gedeeld, kan Google direct relevante bedrijven in de regio laten zien.

Door de jaren heen heeft Google steeds meer nadruk gelegd op deze regionale, op maat gemaakte zoekresultaten. De zoekmachine moet alleen wel op de hoogte zijn van de locatie van je bedrijf. Daarom is het belangrijk om goede lokale SEO te gebruiken, zodat gebruikers én zoekmachines weten waar je bedrijf te vinden is.

Ook waardevol voor online winkels

Heb je een webshop en geen fysieke winkel of showroom waar klanten terechtkunnen? Zelfs dan is het de moeite waard om te investeren in lokale SEO. Ook wanneer klanten online winkelen, vinden ze het belangrijk dat een bedrijf fijn en vertrouwd aanvoelt. De locatie van het bedrijf speelt daar een grote rol in.

Daarnaast vinden veel klanten het een pre dat ze een bestelling eventueel zouden kunnen ophalen. Zo kunnen ze namelijk besparen op de verzendkosten. Hebben ze vragen over een product of is er iets niet helemaal naar wens? Dan is het ook prettig om te weten dat het bedrijf in de buurt is. Goede lokale SEO zorgt er dus voor dat je een streepje voor hebt op bedrijven die verder weg zijn.

Zo zorg je voor goede lokale SEO

Lokale SEO maakt je bedrijf makkelijk vindbaar en zorgt ervoor dat klanten een vertrouwd gevoel bij je hebben. Maar hoe zorg je voor goede lokale SEO? Er zijn een aantal zaken waar je op kunt letten. Zo vergroot je de vindbaarheid van je bedrijf in je directe omgeving, met meer klanten als resultaat.

Benoem je plaatsnaam en regio

Veel klanten die op zoek zijn naar een bedrijf in hun buurt, voegen hun woonplaats of regio toe aan de zoekopdracht. Speel daarop in door de locatie van je bedrijf duidelijk te benoemen op je website. Doe dat niet alleen in headers en meta-titels, maar ook in de content zelf. Zorg dat je de plaatsnaam van je bedrijf benoemt, maar ook de grotere regio waarin je werkzaam bent. Extra informatie zoals belangrijke natuurgebieden of trekpleisters in de omgeving kunnen ook helpen.

Door deze locaties en regio’s duidelijk te benoemen op je website, vergroot je de kans dat je bedrijf gevonden wordt door klanten. Zij zoeken namelijk vaak naar regionale bedrijven, bijvoorbeeld met zoektermen zoals “loodgieter Amsterdam”. Benoem jij je locatie duidelijk op je website en wordt dit ook opgepikt door Google? Dan is de kans groot dat je meer klanten uit je eigen regio zult krijgen.

Benut je Mijn-Bedrijf account

Bij Google heb je de mogelijkheid om allerlei handige snufjes te gebruiken voor de vindbaarheid van je bedrijf. Een van de belangrijkste functies is het Mijn Bedrijf-account. Met dit account heb je de mogelijkheid om aanvullende informatie over je bedrijf in te voeren. Deze informatie wordt vervolgens naast zoekresultaten getoond, zodat zoekmachinegebruikers een nog beter beeld van je onderneming krijgen.

Vergeet niet om het adres van je bedrijf in te voeren in je Mijn Bedrijf-account. Dit zorgt er namelijk voor dat er een kleine kaart met de exacte locatie van je bedrijf getoond wordt. Vooral smartphonegebruikers vinden deze functie handig, aangezien ze direct richting je onderneming kunnen lopen, fietsen of rijden met behulp van deze aanvullende informatie op Google. Zo ben en blijf je makkelijk bereikbaar voor klanten in je omgeving.

Doe een goede keyword analyse

Merk je dat je ondanks de bovenstaande stappen toch te weinig klanten uit je eigen regio krijgt? Dan is het de moeite waard om een keyword analyse te doen, met een speciale focus op lokale zoekwoorden. Dit doe je gemakkelijk met tools zoals Google Keyword Planner. Deze tools geven je inzicht in welke keywords vaak worden gebruikt, niet alleen door zoekende klanten maar ook door concurrenten in je regio.

Aan de hand van dit onderzoek ontdek je wat de populairste zoektermen in je directe omgeving zijn. Welke keywords krijgen de meeste hits en waar scoren je concurrenten goed mee? Gebruik deze informatie vervolgens om goede, SEO-vriendelijke content te maken. Mogelijk vind je zelfs wat inspiratie voor nieuwe content, zodat je twee vliegen in één klap slaat.

Conclusie

Wanneer je je website SEO-proof maakt, is het belangrijk om de lokale SEO niet te vergeten. Goede lokale vindbaarheid zorgt er namelijk voor dat je klanten bereikt die je bedrijf gemakkelijk kunnen bezoeken. Het vergroot bovendien je betrouwbaarheid, waardoor je de kans vergroot dat lokale klanten je bedrijf willen inschakelen. Zelfs voor online winkels is lokale SEO een waardevol middel waarmee je meer klanten kunt werven.

Je zorgt voor goede lokale SEO door de locatie van je onderneming duidelijk de benoemen op je website. Benoem bovendien de regio’s waarin je werkzaam bent, zodat je de juiste klanten aantrekt. Vergeet ook niet om je adres in de vullen in je Mijn Bedrijf-account bij Google en doe eventueel een uitvoerige keyword analyse. Al deze stappen zorgen er samen voor dat je bedrijf er meteen uitspringt voor lokale klanten.


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!