Marketing stunts die uit de bocht vlogen
Wat kan er nou helemaal misgaan met een reclame, zou je denken? Hooguit dat je campagne niet aanslaat of al snel in de vergetelheid raakt. Maar het kan veel erger. De volgende drie voorbeelden laten zien hoe een marketing stunt die eerst zo’n goed idee leek volstrekt uit de hand liep. Oops.
LG – the sky is the limit?
Bij de release van LG’s nieuwe G2 smartphone besloot de technologische reus een symbolische stunt uit te halen: honderd heliumballonnen laten opstijgen naar de hemel. The sky was the limit, want elke ballon bevatte een tegoedbon voor een gratis G2 smartphone! Een fantastisch idee, maar LG had helaas geen rekening gehouden met letterlijke ‘koopjesjagers’. Het publiek schoot de ballonnen uit de lucht met verboden wapens en 20 mensen raakten gewond. Een enorme schadeclaim zette LG snel weer met beide voeten op de grond.
EA – de hand overspeeld
Electronic Arts (EA) kan zich verheugen op een uitstekende naam als producent van de bekendste en best gewaardeerde games ter wereld. Maar zelfs zo’n ervaren en geoliede marketing-machine als die van EA loopt wel eens vast. In dit geval door een verkeerde inschatting.
Om de release van Godfather II in Amerika kracht bij te zetten, leek het Electronic Arts een goed idee om echte boksbeugels aan het pakket toe te voegen. Een cadeautje dat bedoeld was als knipoog, maar waarmee EA zijn hand overspeelde. Boksbeugels worden in Amerika namelijk beschouwd als ‘verborgen gevechtswapens’. Geen handige zet bij een videogame die toch al barst van het geweld. Godfather II werd dan ook geen doorslaand succes en EA draaide flink verlies op deze game.
McDonalds – olympisch falen
Zelfs de aller-allergrootsten op het gebied van marketing maken wel eens een fout van bijbehorende afmetingen. Of hebben pech van olympische afmetingen, het is maar net hoe je het bekijkt. McDonalds is hier het beste voorbeeld van. Tijdens de Olympische Spelen van 1984 in Los Angeles beloofde McDonalds haar klanten een gratis maaltijd bij elke Amerikaanse medaille.
Een groots gebaar van de keten, die echter geen rekening had gehouden met een boycot van bijna het hele Oostblok. Hierdoor raakten de Spelen gedevalueerd en haalde Amerika makkelijk de ene medaille na de andere binnen. McDonalds kon echter niet meer terug. Tonnen aan gratis maaltijden werden uitgedeeld aan consumenten die daar gretig gebruik van maakten.
Of je het nu als opsteker of waarschuwing beschouwt, zelfs de meest onfeilbare marketing bedrijven gaan blijkbaar soms de mist in.
geen reacties beschikbaar