Skip to main content

Meer succes met SEO-teksten

Wanneer u als website-eigenaar bezoekers naar uw site wilt trekken, uw aanwezigheid op het web wilt vergroten en uw onderneming succesvoller wilt maken, dan moet u uw website zoekmachinevriendelijk maken. Een website echter enkel aantrekkelijk maken voor zoekmachines, zonder daarbij de leesbaarheid in gedachte te houden, is niet slim. Optimaliseren, dat is de truc bij goede webcontent. Daarmee bereikt u niet alleen uw bezoekers doelgericht en gemakkelijk, maar goede geoptimaliseerde kwaliteitsteksten bieden nog enkele andere voordelen.

Goed geschreven teksten of teksten geoptimaliseerd voor zoekmachines? Beide! 5 miljoen keer per maand zoeken gebruikers in Duitsland naar het woord ‘hond’. Google’s Keyword Planner zegt dan ook dat er genoeg kans is voor websites om zich te profileren met het zoekwoord, 5 miljoen aanvragen betekent tenslotte 5 miljoen kansen om een bezoeker naar uw site te lokken. Vooral bij sleutelwoorden met weinig concurrentie kan een sleutelwoord voor veel traffic zorgen en u veel nieuwe klanten of bezoekers opleveren. Wat u hiervoor moet doen is duidelijk: een goede ranking verkrijgen op zoekmachines als Google en Bing. Hoe hoger uw ranking, hoe meer er geklikt wordt op uw site.

Uw website optimaliseren voor zoekmachines

Wanneer u als website-eigenaar bezoekers naar uw site wilt trekken, uw aanwezigheid op het web wilt vergroten en uw onderneming succesvoller wilt maken, dan moet u uw website zoekmachinevriendelijk maken. Let echter op: een website enkel optimaliseren voor zoekmachines, zonder daarbij de leesbaarheid in gedachte te houden, is niet slim. Optimaliseren, dat is de truc bij goede webcontent. Daarmee bereikt u niet alleen uw bezoekers doelgericht en gemakkelijk, maar goede geoptimaliseerde kwaliteitsteksten bieden nog enkele andere voordelen.

Teksten optimaliseren? Hoezo dan?

“Content is king”. Deze zin, die sinds lange tijd op blogs, webshops en marketingsites wordt gepubliceerd, is inmiddels aardig cliché. Maar zoals zo vaak met clichés slaat deze zin wel de spijker op zijn kop. Dat heeft te maken met het volgende. Als Google dé zoekmachine wil blijven, moet het in het voordeel werken van haar gebruikers. Deze gebruikers zijn echter het gelukkigst met Google wanneer de zoekmachine relevante zoekresultaten weet te bieden. Wanneer websites dus goed geschreven content hebben, maakt dat zowel Google als haar gebruikers blij.

Een tekst kan nog zo goed en relevant zijn, als hij de lezer niet weet te pakken, is het doel nog niet bereikt. Zoekmachines vormen een belangrijke verbinding tussen de tekst en de lezer en zorgen ervoor dat men niet enkel de grote nieuwssites en weblogs weet te vinden.

Zoekmachines als Google beslissen hoeveel ‘hondenliefhebbers’ uw website bereiken. Uw doel moet dus zijn Google te laten zien hoe goed uw site is. Daarbij is het belangrijk te bedenken dat de meeste gebruikers alleen de eerste zoekresultaten bekijken en aanklikken. Dus met betrekking tot uw teksten moet u proberen het onderste uit de kan te halen en ze zo goed mogelijk te laten ranken. Een goede zoekmachineoptimalisering zorgt ervoor dat Google de tekst kan begrijpen en dat de gebruiker hem gemakkelijk kan vinden. Content is king, maar SEO is queen.

Wat rankt goed? Een homepage of goede landingspagina’s?

Welke pagina’s van uw website hoog in de zoekresultaten van Google staan, speelt ook een grote rol. Het gaat tenslotte niet alleen daarom de gebruiker naar uw site te lokken, maar ook om conversie, bijvoorbeeld het verkopen van een product. Hiervoor is het van belang goede en passende landingspagina’s te hebben. Deze landingspagina’s moeten speciaal worden gemaakt om de bezoeker precies datgene te bieden wat ze zoeken.

Natuurlijk is het mogelijk de homepage van uw site te optimaliseren voor zoekmachines, en daar de bezoekers heen te leiden. Met een doordachte websitestructuur en goed functionerende usability zullen zij dan ongetwijfeld hun doel vinden. Maar waarom zo moeilijk doen, wanneer het ook makkelijk kan?

Klantvriendelijker, sneller en gemakkelijker is het, wanneer de bezoeker direct op de juiste pagina komt, waar goede en relevante content te vinden is. Bouw om deze reden landingspagina’s die voldoen aan de verwachtingen van de bezoeker en die voor zoekmachines geoptimaliseerde teksten bevatten. Dat zal zeker zorgen voor meer bezoekers en traffic, maar heeft bovendien nog andere voordelen:

  • U hoeft uw homepage niet voor ieder zoekwoord aan te passen. Bouw in plaats daarvan één landingspagina per zoekwoord, zodat bezoekers direct uitkomen op de pagina met de juiste informatie.
  • Bereik nieuwe doelgroepen met behulp van nieuwe sleutelwoorden, die normaal wellicht niet direct bij uw product waren uitgekomen. Denk ‘outside of the box’, zodat nieuwe groepen naar uw site komen. Vergeet daarbij niet dat u de bezoekers met een reden naar uw site wilt krijgen, bijvoorbeeld het verkopen van een dienst of product.
  • U verliest geen bezoekers vanwege de navigatie van uw website: op een homepage uitkomen om vervolgens tig keer te moeten klikken, op zoek naar relevante informatie, kan vermoeiend zijn. Wanneer dit wel het geval is, is het risico groot dat een bezoeker weer weggaat. Dat kunt u voorkomen met goede landingspagina’s.
  • Landingspagina’s kunnen bovendien uw deskundigheid aantonen. Hoewel het zo is dat een homepage vaak algemene informatie geeft, om vanaf daar de bezoeker te navigeren naar andere pagina’s, is het doel van een landingspagina juist om in te gaan op één thema, met bijbehorende relevante zoekwoorden en informatie.
  • Specifieke keywords komen op een landingspage een stuk beter tot hun recht dan op andere pagina’s van uw website. Bij doelgerichte campagnes, die bijvoorbeeld een gericht gevoel moeten overdragen (zoals kerst en Moederdag), kunt u landingspagina’s beter optimaliseren met dé juiste sleutelwoorden. Zo hoeft u niet steeds uw startpagina helemaal om te bouwen.
  • Ook zoekmachines zien liever specifieke landingspagina’s dan “nutteloze” geoptimaliseerde homepagina’s. Met de landingspagina’s van uw website rankt u vermoedelijk beter dan met uw homepage.

Daarom SEO-teksten

Goede teksten op de juist wijze inzetten heeft veel voordelen. Uw landingspagina’s vormen hierbij belangrijke aanknopingspunten voor uw bezoekers. Het blijft echter belangrijk uw pagina’s voor zoekmachines te optimaliseren. Goede SEO hoeft niet duur te zijn, maar een goede analyse als uitgangspunt is van groot belang, en alle pagina’s van uw website kunnen hun steentje bijdragen aan het bereiken van de top 10 in Google. Gecombineerd met uitstekende teksten verhoogt zoekmachineoptimalisatie uw ranking, traffic, omzet en succes. Het is dus absoluut de moeite waard!


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!