Skip to main content

Met metadata de lezer lokken

De tekstfragmenten, waar het in de metadata om draait, worden ook wel metatitel en metabeschrijving genoemd. Dit klinkt in eerste instantie vrij abstract en technisch. Maar maakt u zich geen zorgen: de gemiddelde webgebruiker komt beide soorten metadata dagelijks tegen.

Metatitel en metabeschrijving: wat is dat?

De tekstfragmenten, waar het in de metadata om draait, worden ook wel metatitel en metabeschrijving genoemd. Dit klinkt in eerste instantie vrij abstract en technisch. Maar maakt u zich geen zorgen: de gemiddelde webgebruiker komt beide soorten metadata dagelijks tegen.

Elke keer wanneer u via Google een zoekopdracht invoert, krijgt u bij het tonen van de resultaten een overzicht met treffers te zien. De treffers bestaan ​​uit een paginatitel (metatitel of titel) en een kort tekstfragment uit de gevonden pagina (metabeschrijving). Bovenaan in blauw staat de metatitel of de titel van de pagina weergegeven. Deze is meestal al weergegeven door Google, omdat er een HTML-code in de metatitel of titel wordt opgeslagen.

De metabeschrijving verschijnt in het grijs onder de paginatitel en de URL. Deze beschrijving is bedoeld om de interesse van de gebruiker te wekken en hem aan te sporen op de onderstaande link te klikken.

Goede webtekstschrijvers anticiperen op de zoekopdracht van de gebruiker en beloven hem of haar in de metabeschrijving het antwoord. Een pagina gaat bijvoorbeeld goed samen met het zoekwoord ‘heren jassen’, als een metabeschrijving er als volgt uitziet: "U bent op zoek naar modieuze heren jassen die beschermen tegen het winterse weer? Jack De winkel biedt een breed scala aan stijlen voor alle smaken." De bijbehorende website moet dan natuurlijk wel waarmaken wat het belooft.

 

Hoe schrijf ik een goede titel en metabeschrijving?

Houdt u er rekening mee dat het resultaat van elke zoekopdracht via Google concurreert met talloze andere voorgestelde webpagina’s. De titel en de metabeschrijving worden gebruikt als lokaas om de aandacht van de gebruiker trekken, maar ook om uw tekst boven de zoektreffers uit te laten springen.

Zorg ervoor dat u de metatitel en de metabeschrijving zo krachtig mogelijk formuleert, en vertel de gebruiker waar het in uw tekst over gaat. Tot slot, veel webgebruikers vliegen door de zoekresultaten van Google en Co heen en meestal klikken zij snel op de link, waarvan de titel en tekstbeschrijving hen het meeste aanspreekt. Dus, kies een paginatitel, die potentiële bezoekers nieuwsgierig maakt naar uw tekst.

De paginatitel in de zoekmachines is de eyecatcher bij uitstek. Idealiter staat het meest relevante zoekwoord meteen aan het ​​begin van de titel. Wanneer zoektermen van Google in titel en beschrijving vetgedrukt zijn, dan trekken ze nog meer de aandacht. Bovendien is de paginatitel groter weergegeven dan de beschrijvende tekst, waardoor hij nog meer opvalt.

Maar niet alleen voor de gebruiker zijn sleutelwoorden in de paginatitel een belangrijke aanwijzing. Google trekt op basis van de titel conclusies over de inhoud van de pagina. Een verstandige plaatsing van relevante zoekwoorden in de titel heeft daardoor ook op de ranking een positieve invloed. Een titel gevuld met zoekwoorden zonder de lezer nuttige informatie te verstrekken, kan door Google echter gezien worden als spam.

 

Het draait om de kern

Om de metatitel en metabeschrijving volledig weer te laten geven door Google moet u zich houden aan Google’s beperkingen: Google heeft tot op heden een paginatitel na 70 tekens afgesneden, sinds kort komt het ook op de breedte van de titel, in pixels, aan. In uitzonderlijke gevallen kan de titel dus ook worden afgesneden bij een lager aantal tekens. Zorg er dus voor dat u met zo weinig mogelijk tekens tot de kern komt van uw boodschap. Een vuistregel voor de metabeschrijving is dat ze niet langer dan 150-160 tekens, inclusief spaties, bevat.

Indien de klant specificaties geeft over de lengte van de titel en metabeschrijving, dan moet u zich hieraan houden. Alternatief, houdt u een korte en bondige schrijfstijl aan.

 

Zo gebruikt u metatitel en metabeschrijving in de tekst

Indien de opdrachtgever geen informatie geeft over hoe u titel, metatitel en beschrijving definiëren moet, maak dan gewoon gebruik van de volgende tags:

Titel:
 <title>hier staat de titel</title>

Metatitel:
<meta name="title" content="hier staat de titel">

Metabeschrijving:
<meta name="description" content=”hier staat de metabeschrijving">

Wij hopen dat uw teksten met onze tips meer lezers zullen aantrekken via Google en dat u veel plezier beleeft aan het schrijven!


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!