Waarom je met storytelling de sterkste merken bouwt
Niets blijft zo goed hangen als een mooi verhaal. Een goed verhaal trekt niet alleen onze aandacht, we ervaren ook de behoefte om ons emotioneel te identificeren met de personages. Anno 2017 blijft storytelling een van de krachtigste middelen om een merk onder de aandacht te brengen. Hoe je een merk onweerstaanbaar maakt voor je doelgroep? In dit blog leggen we het uit.
Narratieve transportatie: de theorie
De grootste kracht van storytelling komt voort uit wat we in de psychologie ‘narratieve transportatie’ noemen. Volgens deze theorie vergeten mensen alles om zich heen als ze een mooi verhaal horen. Hoe meer mensen in een verhaal worden meegesleept, hoe makkelijker ze zich laten overhalen tot identificatie. Een aanvullende theorie vertelt ons dat consumenten steeds ongevoeliger worden voor onpersoonlijke, standaard campagnes. We hebben een persoonlijk verhaal nodig om geraakt te worden.
De mens als emotioneel wezen
Ook al willen we het vaak niet toegeven, de mens is en blijft een emotioneel wezen. Wil je als merk je publiek raken en betrokken houden, dan moet je dus de juiste snaar weten te raken. Een inleiding als ‘Jan raakte 5 overtollige kilo’s kwijt door onze pillen, na slechts 7 dagen! Dit is zijn verhaal…’ wakkert direct je nieuwsgierigheid aan. Het persoonlijke element maakt het zo goed als onweerstaanbaar om niet verder te klikken. Elk merk dat haar identiteit met een emotionele connectie weet te verweven, heeft een veel grotere kans op succes.
Een goed verhaal overstijgt elk verkooppraatje
Commercie is overal. Consumenten worden de hele dag door overstelpt met talloze verkooppraatjes. Online, in de winkelstraten, op de snelweg of tijdens een rit met het openbaar vervoer. Reclame is niet te vermijden en wordt door de meeste mensen als irritant ervaren. Waarom? De meeste reclame mist de emotionele connectie met haar publiek, en juist dat emotionele element van een mooi verteld verhaal laat mensen overgaan tot een aankoop.
Storytelling kent de waarde van tijd
Wil je bestaande klanten behouden of juist een nieuwe doelgroep aanboren? Storytelling is een van de krachtigste middelen om een stevige merkidentiteit op te bouwen. Houd er wel rekening mee dat het even kan duren voordat je resultaten boekt. Je verhaal moet consistent zijn, voortkomen uit een persoonlijke zoektocht, problemen oplossen en mensen raken in hun diepere emoties. Daarom ervaren klanten de sterkste merken ter wereld niet als verhalenvertellers. De sterkste merken wereldwijd zijn zélf een verhaal.
geen reacties beschikbaar