Skip to main content

Meten is weten: bepaal het succes van uw content marketing strategie

sandwich waarvan de dikte met een meetinstrument gemeten wordt.

 
Content marketing is een belangrijke methode om meer naamsbekendheid te genereren voor uzelf of uw bedrijf. Met deze techniek creëert u interessante en nuttige content waar lezers iets aan hebben. Het uiteindelijke doel is om een waardevolle return on investment op te bouwen. De hoeveelheid tijd en geld die u in uw content marketing steekt, moet zich uiteindelijk gaan terugbetalen.

Er zijn verschillende content marketing strategieën, maar hoe weet u nu welke strategie het beste werkt? U wilt namelijk wel weten dat uw ROI marketing in de loop van de tijd gaat werken. Het succes van uw content marketing bepalen, is niet altijd even eenvoudig. Het is namelijk geen simpele rekensom met een duidelijk antwoord. Daarom is het belangrijk om te weten hoe succes gemeten kan worden en wat u met deze informatie kunt doen. Zo bepaalt u hoe succesvol uw content marketing strategie is.

Wat betekent succes voor u?

 

Er zijn talloze manieren waarop u kunt vaststellen hoe succesvol uw marketing strategie is. Deze manieren bieden wel allemaal andere inzichten. Dat wil zeggen: succes kan allerlei verschillende dingen betekenen. Het is daarom belangrijk om eerst te bepalen wat u als succes beschouwt. Zijn dat retweets? Likes? Of wilt u juist zorgen voor meer vaste klanten of sales?

Veel ondernemers richten zich vooral op de eerste categorie: meer online succes. Het idee is dat meer bezoekers op uw website, meer retweets en meer likes op Facebook allemaal bij succesvolle marketing horen. Natuurlijk kan online succes niet zonder deze resultaten, maar uiteindelijk zijn dit slechts de middelen waarmee u uw uiteindelijke doel kunt bereiken. Wanneer u op zoek bent naar een goede Return on Investment, moet uw content marketing strategie uiteindelijk voor meer klanten zorgen. Om dat te bereiken, moeten de verschillende vormen van content marketing succes hand in hand gaan.

De verschillende soorten content marketing succes

 

Er is geen eenduidige manier om het succes van uw content marketing te bepalen. Deze successen kunnen op allerlei verschillende manieren worden uitgedrukt, die ook weer allemaal andere betekenissen hebben. Over het algemeen kunnen er vier categorieën onderscheiden worden:

  • Consumption
  • Shares
  • Leads
  • Sales

Consumption

Deze eerste succesfactor staat voor het bereik van uw online content. Hoe vaak wordt een artikel gelezen? Hoe vaak wordt uw website bezocht? Deze cijfers zijn vrij eenvoudig te meten, vaak met behulp van software op social media of via het dashboard van uw website. Daarom is dit voor veel ondernemers een primaire focus. Het is natuurlijk fijn om te weten hoe vaak uw content wordt gezien door potentiële klanten, aangezien u op deze manier weet of uw strategie effectief is om meer mensen te bereiken.

Shares

Wanneer iemand een artikel, post op social media of website deelt, betekent dit vaak dat hij of zij enthousiast is over de inhoud. Een grote hoeveelheid shares geeft dus aan dat uw content aanspreekt, opvalt of mensen aan het denken zet. Ook deze shares zijn eenvoudig te berekenen met behulp van social media. Het fijne aan shares is dat uw content gemakkelijk verspreid wordt, maar ook dat u zeker weet dat uw content interessant is voor de lezer. Dit getal is namelijk afhankelijk van de kwaliteit van uw artikel.

Leads

Vanaf dit punt komt de Return on Investment om de hoek kijken. Leads zijn namelijk potentiële klanten die op zoek zijn naar meer informatie over uw dienst of product. Het kan zijn dat deze klanten zelf contact met u opnemen, maar ze kunnen zich ook inschrijven voor een nieuwsbrief. Hiermee vergaart u de informatie van de klant, terwijl de klant meer te weten komt over uw product. Een lead is als het ware de eerste grote stap richting een betalende klant. Het aantal leads kunt u bepalen aan de hand van de berichten die u via social media krijgt, of het aantal abonnees op uw nieuwsbrief.

Sales

Wanneer het om ROI gaat, is dit waar het op neer komt. U wilt uw content marketing uiteindelijk omzettend in sales. Dit is namelijk waar uw marketing wordt omgezet in nieuwe inkomsten, doordat u nieuwe klanten heeft geworven met behulp van uw content. In principe is dit de eindfase van uw marketingcampagne. De overige drie categorieën van content marketing succes zijn allemaal een opstapje naar dit einddoel.

Uw succes meten

 

Het is duidelijk dat er verschillende criteria zijn waarmee succes bepaald kan worden. Sommigen ondernemers kiezen ervoor om aandacht te besteden aan slechts één of twee van deze criteria, terwijl ieder onderdeel even belangrijk is. De beste manier om het succes van uw content marketing te bepalen, is door de verschillende cijfers naast elkaar te leggen. Welke content zorgt voor veel views, hoeveel van de lezers delen de content, hoeveel leads krijgt u naar aanleiding van de content en tot hoeveel nieuwe sales leidt dat? Door uw succes stapsgewijs te meten, kunt u zien welke technieken het meest succesvol zijn en hoe u uw ROI kunt laten groeien.

Het is uiteraard lastig om ieder succes in nummers te meten. De categorieën consumption en shares zijn zeer tastbaar, aangezien ze kunnen worden uitgedrukt in concrete nummers. Voor leads en sales geldt dit ook, maar het is niet eenvoudig om te achterhalen of een nieuwe lead verband heeft met uw online content. Dit kunt u eventueel oplossen door aan uw klanten te vragen hoe ze u hebben ontdekt.

Neem de tijd

 

Een van de belangrijkste lessen op het gebied van content marketing succes, is dat succes vaak niet plotseling komt. Meestal duurt het lange tijd voordat u het resultaat van uw inspanningen te zien krijgt. Marketing is uiteindelijk organisch: het moet groeien. Door regelmatig kwalitatieve content te creëren, kunt u ervoor zorgen dat uw naamsbekendheid groeit. Uiteindelijk is het deze kwaliteit die zal leiden tot meer leads en sales, terwijl clicks, likes en views slechts een fractie van uw succes zijn.

Uw successen op een rij

 

Het meten van succes is niet altijd makkelijk, vooral wanneer u niet weet wat u precies moet meten. U kunt het succes van uw content marketing strategie het beste testen aan de hand van vier criteria: consumption, shares, leads en sales. Door deze vier criteria naast elkaar te leggen, kunt u zowel het directe als langdurige effect van uw content meten. Zo krijgt u het meest complete en accurate overzicht, zodat u weet of u de goede kant op gaat met uw ROI marketing.


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!