Skip to main content

Persbericht laten schrijven: zelf opstellen of uitbesteden?

Een persbericht wordt omringd door notities, pen, bril en koffiekopje

Persberichten lijken een relikwie van vroeger, toen we nog massaal in papieren kranten en tijdschriften bladerden. Maar niets is minder waar. Aangezien de oplagen van dagbladen dalen en sommige tijdschriften moeten vechten om elke lezer, wordt een slimme PR-strategie juist belangrijker dan ooit. Professionele en redactioneel hoogstaande persberichten vormen de kern van succesvol PR-werk. Aangezien redacties om financiële redenen worden uitgedund, zijn veel journalisten blij met duidelijke en professionele persberichten van bedrijven. En soms komt een persbericht zelfs in de oorspronkelijke tekst terecht in een krant of tijdschrift.

Persberichten blijven dus hun relevantie behouden en zijn belangrijk voor zowel PR als SEO. Zo kan een goed persbericht helpen om bedrijfsdoelen te behalen, zoals:

  • meer merkbewustzijn
  • extra media-aandacht
  • hogere rankings in zoekmachines
  • meer zichtbaarheid voor de website
  • een hogere relevantie voor de website of het merk
  • meer traffic naar de website
  • meer potentiële klanten

Met andere woorden, een goedgeschreven persbericht is de beste manier om de lezer direct een mededeling te doen over belangrijk nieuws. Het beantwoordt in één klap alle vragen over de 5 W’s: ‘wie, wat, waar, wanneer en waarom’. Ook het ‘hoe’ mag niet ontbreken. Onmisbaar in een tijd waarin gebruikers in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk informatie willen ontvangen!

 

Laat een professioneel persbericht schrijven met impact.

 

Schrijf je nu in om persberichten te laten schrijven!

 

Wat is een persbericht?

 

Een persbericht (of nieuwsbericht) is een kort document met een informatieve tekst van een bedrijf of organisatie, vooral bedoeld voor journalisten. Het doel is directe publicatie door de media om interesse te wekken bij het publiek. Maar de pers kan de informatie ook gebruiken als basis of input voor een artikel.

Afhankelijk van de informatie die je aan het publiek wilt meedelen, kun je verschillende soorten persberichten laten maken:

  • evenement persbericht
  • boek persbericht
  • product lancering persbericht
  • zakelijk persbericht (bijvoorbeeld nieuw bedrijf of een overname)
  • rebranding persbericht (updaten van een merk)
  • prijsuitreiking persbericht

 

Een overtuigend persbericht laten maken?

 

Zo’n persbericht is eenduidig, heeft een heldere structuur en helpt journalisten direct op weg. Qua opzet en kenmerken let je bij een persbericht op het volgende. De opzet is altijd hetzelfde:

1. Vermelding: Persbericht (zodat duidelijk is dat het om nieuws gaat, niet om een advertentie) en    datum.
2. Kop/ titel: het nieuws in het kort. De kop/titel moet nieuwsgierig maken en de lading dekken.
3. Intro/lead/inhoud: de vijf W’s (wie, wat, waar, waarom en wanneer). Vergeet ook de ‘hoe’ niet. Extra krachtig wordt dit onderdeel met een quote of citaat van iemand die iets positiefs over de inhoud van het bericht heeft gezegd.
4. Vermelding ‘Einde persbericht’. Zo wordt duidelijk welke onderdelen van het persbericht wel en niet voor publicatie bedoeld zijn.
5. Noot voor de redactie en contactinformatie: contactpersoon en waar eventuele extra informatie of beeldmateriaal te verkrijgen is.

Een paar voorbeelden van nieuwswaardige koppen bij het persbericht schrijven:

  • Nieuwe vegan lunchroom geopend in Leiden
  • Lancering marketingplatform voor ondernemers én studenten
  • Zorg zet grootscheeps robot in voor tegengaan eenzaamheid bij ouderen

Bij het persbericht schrijven ga je altijd uit van ‘oprolbaarheid’: de belangrijkste informatie plaats je bovenaan, zodat de journalist vanaf de onderkant het bericht kan oprollen/inkorten bij ruimtegebrek.

 

Elektronische productboodschappen worden uit een megafoon over een menigte mensen uitgestort

Een volkomen onweerstaanbaar persbericht laten schrijven? De 5 V’s

 

Een persbericht laten maken dat viraal kan gaan? Dat gebeurt door een of meerdere van de 5 V’s toe te voegen:

1. Verhaal – Nieuwswaardig onderwerp zoals techniek, onderzoek of innovatie
2. Versterk – Maak gebruik van een aanjager, zoals actualiteit, bekendheid of gezondheid
3. Versnel – Dit is de plek voor opmerkelijke extra’s, zoals cijfers, quotes of vergelijkingen
4. Verrijk – Nu wordt het nog interessanter voor de lezer want je gebruikt beeld, video’s of stripjes.
5. Verbreed – rol het nieuws ook uit op je social media en online platforms. Zo wordt je persbericht geen eindpunt (en je moet maar hopen op publicatie) maar een beginpunt waar jij veel meer controle over hebt.

 

Onweerstaanbare persberichten laten maken?

 

Vind hier de juiste auteur!

 

7 Voordelen van persbericht laten maken (vs. zelf persbericht schrijven)

 

Waarom zou je persberichten door professionals laten schrijven buiten je eigen bedrijf? Daar zijn een aantal goede redenen voor. Iedereen die met contentmarketing bezig is, weet hoe tijdrovend de taak van een persbericht opstellen kan zijn. Contentmarketing in het algemeen kan zeer winstgevend zijn, maar je hebt er veel tijd en expertise voor nodig. Het uitbesteden van je contentcreatie kan dan een ideale oplossing zijn: makkelijk, effectief en uitgevoerd door externe professionals. Niet voor niets huurt ruim 70% van merken en bedrijven nu een professional in om hun contentcreatie te verzorgen.

Ook een kwalitatief hoogstaand en relevant persbericht opstellen volgens alle regels van de kunst is allesbehalve kinderspel. Het vergt verantwoordelijkheid, een klassieke PR- of marketingopleiding en nogal wat ervaring.

 

Welke vaardigheden en kennis heeft een copywriter nodig om succesvolle persberichten te schrijven?

 

  • Een hoog niveau aan taalkundige bekwaamheid
  • Goede kennis van de behoeften van journalisten en van de redactionele processen
  • Grondige kennis van het onderwerp/ de sector/ actualiteiten binnen de sector
  • Kennis en ervaring in de formele vereisten voor een correct persbericht
  • Als je dat allemaal niet in huis hebt – of andere prioriteiten moet stellen – is het zeker zinvol om het persbericht laten schrijven uit te besteden aan een professional.

Onderstaand vind je allerlei redenen om niet zelf te worstelen met een persbericht maken, maar het over te laten aan een goede copywriter:

1. Je kunt je concentreren op de kerncompetenties
2. Gebrek aan tijd is geen issue meer
3. Gebrek aan schrijfvaardigheid? Ook geen probleem meer
4. Heeft je bedrijf behoefte aan veel content/ persberichten? Ook deze behoefte dek je af door persberichten te laten schrijven
5. Heb je zelf niet voldoende schrijfvaardigheden in huis? Als je het persbericht schrijven uitbesteedt aan een professional krijg je een betere kwaliteit persberichten
6. In het verlengde daarvan krijg je ook betere resultaten. Want een freelance copywriter weet als professional precies hoe hij /zij een effectief persbericht moet schrijven
7. Meestal ben je goedkoper uit met een freelance copywriter dan met iemand in dienst die er tijd aan moet besteden. De persbericht kosten voor het laten maken van een persbericht vallen dus ook nog eens mee!

Een mannetje met megafoon die uit een mobiele telefoon kijkt kondigt iets aan een menigte aan die nota's neemt

 

Laat persberichten schrijven en bereik meer.

 

Vind auteurs die professionele persberichten schrijven voor jouw bedrijf!!

 

 

Waar kun je persberichten kopen?

 

Er zijn verschillende opties om persberichten te laten maken. Je kunt direct met een freelance copywriter werken, een bureau inschakelen of content bestellen op een platform zoals Textbroker.
De kosten persbericht verschillen per optie.

Werken met freelancers betekent dat je een directe uitwisseling hebt met vrij lage kosten. Freelancers leveren vaak content van hoge kwaliteit, maar hoeven meestal geen dure kantoren te onderhouden en kunnen daarom het tarief wat lager houden. Ook is er geen sprake van bemiddelingskosten. Het werken met freelancers vraagt wel om meer werk: betalingsprocessen, kwaliteitschecks, plagiaatcheck etcetera.

Het voordeel van werken met een bureau is een veilige verwerking plus kwaliteitsgarantie. Je hebt waarschijnlijk één contactpersoon die elke stap van het proces begeleidt. Denk aan het vinden van de juiste auteur met het juiste niveau aan ervaring in jouw vakgebied. Meestal is er ook een garantie, voor als je niet tevreden bent met een bepaald aspect van het werk. De persbericht schrijven kosten liggen bij bureaus hierdoor wat hoger.

Werk je met een online platform zoals Textbroker, dan heb je een grote keuze aan diensten, onder andere de mogelijkheid tot schaalbaarheid van opdrachten. Je kunt als bedrijf dus ook grotere opdrachten uitzetten en hiermee veel tijd besparen. Want op een platform vind je een groot aantal auteurs met een breed scala aan onderwerpen en op allerlei niveau’s, die klaarstaan om jouw content te creëren. Je kunt zelf de taal, het budget en het kwaliteitsniveau bepalen.

 

Waarom Textbroker?

 

Het online content platform Textbroker timmert al 10 jaar aan de weg en is inmiddels marktleider met unieke content in 36 verschillende talen. De auteurs zijn moedertaalsprekers. Daarnaast biedt Textbroker een vertaalservice aan voor iedere taal van de wereld.

Werken met online content platform Textbroker biedt een aantal overtuigende voordelen:

  • schaalbaarheid (je krijgt zonder gedoe kleine en grote contentprojecten voor elkaar)
  • geen vaste kosten, gewoon betalen per woord
  • grote keuze aan auteurs in zeer veel verschillende kennis- en vakgebieden
  • mogelijkheid om de juiste auteur vinden via filteren op vaardigheden, kennis, niveau en interesses
  • unieke content in 36 talen en vertalingen in elke taal van de wereld
  • nul papierwerk, alles online
  • betrouwbare controle op duplicate content

 

Wil je stakeholders overtuigen met persberichten van hoge kwaliteit? Onze auteurs kunnen je helpen.

 

Schrijf je gratis in!

 

FAQ Persbericht laten schrijven

 

Hoe schrijf je een goed persbericht?

Een goed persbericht is kort en bondig, maximaal één A4’tje. Je formuleert helder en actief en laat direct zien waar het om gaat via wie, wat, waar, waar, waarom, wanneer en hoe. Schrijf nieuws, geen reclameboodschap.
Structuur:
Persbericht
Titel
Inhoud inclusief quote of citaat
Einde persbericht
Contactgegevens

Wat zijn persberichten?

Persberichten zijn korte berichten met een duidelijke nieuwswaarde, geschreven door een bedrijf of organisatie en bedoeld voor media en journalisten om te laten publiceren. Het doel van persberichten is het overtuigen van het publiek om of interesse te wekken.

Persbericht: hoeveel kost een persbericht?

Het tarief persbericht varieert en is afhankelijk van de samenwerking met een freelancer, bureau of online platform. Doorgaans starten de persbericht kosten bij ongeveer 250 euro excl BTW. De persbericht schrijven kosten kunnen oplopen tot 1600 euro excl BTW als er ook overleg of een brainstorm nodig is, plus het opstellen van een accurate perslijst en het nabellen van redacties na publicatie.

 


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!