Skip to main content

Plagiaat vermijden: voorkomen is beter dan genezen met deze tips en tools

Plagiaat vermijden: voorkomen is beter dan genezen met deze tips en tools

Als tekstschrijver heb je onbewust zo plagiaat te pakken: dubbele of gekopieerde content. Dat hoeft niet eens bewust te gebeuren: het internet is immens groot en wie weet heeft iemand exact jouw woorden al eens gebruikt? Maar omdat bij Textbroker alleen unique content is toegestaan, kan je soms wel wat hulp gebruiken om dubbele content te vermijden.

In dit blog laten we zien welke tools je kunt gebruiken om een plagiaatcheck te doen, hoe Textbroker je kan beschermen tegen plagiaat en wat je zelf kunt doen om altijd unique content te schrijven.

 

Hoe kan plagiaat ontstaan?

  • Auteurs gebruiken te weinig researchbronnen waardoor er niet genoeg creativiteit ontstaat voor unique content (vaak onbewust).
  • Niet elke auteur is ervan op de hoogte dat je ook jezelf niet mag herhalen. Vooral bij grotere opdrachten kan het verleidelijk zijn om (deels) dezelfde alinea’s te gebruiken. Toch is bij elke tekst unique content vereist. Want ook jezelf kopiëren wordt gezien als plagiaat.

 

Plagiaat vermijden: zo werkt het

Eigenlijk is het simpel. Om plagiaat te vermijden, moet je een origineel schrijven: een tekst die qua inhoud en structuur duidelijk verschilt van andere content. Maar hoe schrijf je zo’n ‘original’ nu het makkelijkst en veiligst?

  • Raadpleeg minimaal twee bronnen.
  • Maak aantekeningen en noteer jouw eigen ideeën bij een bepaald thema – in je eigen woorden.
  • Verdeel een thema in een aantal deelaspecten en bekijk deze afzonderlijk – wat is het idee, wat wil de auteur overbrengen? Noteer daarna je bevindingen in je eigen woorden.
  • Verander de structuur van de content, zodat deze afwijkt van de gebruikte bronnen.
  • Voer zelf een plagiaatcheck uit voordat je de tekst inlevert.
  • Let goed op de briefing. Wellicht voorziet de opdrachtgever je in de briefing van een originele invalshoek, een gedetailleerde doelgroep of specifieke wensen, die het makkelijker maken om unique content samen te stellen.
  • Wil je op een simpele, maar superleuke manier plagiaat vermijden? Gebruik synoniemen, laat je talige creativiteit de vrije loop en kijk hoe jouw virtuositeit de zin verandert.

 

Tools voor een plagiaatcheck

Plagiaat herken je vaak zelf niet direct als plagiaat. Daarom kan een plagiaatchecker je helpen om zeker te zijn van je zaak. Goede tools hiervoor zijn:

  • CheckText – je voert je tekst in en laat hem gratis analyseren op plagiaat. Vindt de software dubbele content (de tool vergelijkt jouw content met een ontelbaar aantal bronnen op internet), dan krijg je die passages in kleur gemarkeerd te zien.
  • Textbroker werkt zelf met meerdere plagiaatcheckers. Het doel is om zowel opdrachtgevers als auteurs te beschermen te plagiaat.

Textbroker waakt ervoor om auteurs te beschuldigen van duplicate content. Om content die toch dubbel blijkt te zijn (vaak onbewust) op te sporen, worden meerdere plagiaatcheckers ingezet. Komen daarbij hele zinnen of zelfs alinea’s uit de plagiaatchecker rollen, dan volgt er een herzieningsverzoek aan de auteur. Zo blijven auteur én opdrachtgever verzekerd van unique content.

 

Plagiaatcheck als bescherming

Krijg je een deel van je content terug om te herzien? Dat is nooit persoonlijk bedoeld, maar een maatregel om later problemen te voorkomen. Dankzij de plagiaatcheck kan Textbroker namelijk al in een vroeg stadium dubbele content vóór zijn. Op die manier kunnen opdrachtgevers nooit duplicate content online plaatsen en zo in de problemen komen met andere websites.

Een plagiaatcheck biedt auteurs nog een bijkomend voordeel. Je krijgt de kans om je tekst nogmaals door te nemen en aan te passen, voordat de opdrachtgever hem te zien krijgt. Een mooie kans voor wie zijn of haar tekst nog snel wat wil oppoetsen!

 

Wat als het toch misgaat? De juridische gevolgen van plagiaat

De kans dat het via Textbroker misgaat, is vrijwel niet aanwezig. Textbroker doet immers een zeer strenge plagiaatcontrole. Wat zijn echter de juridische gevolgen van plagiaat?

Wettelijk gezien gaat het bij plagiaat om tekst waarin de auteur intellectueel eigendom van een andere auteur of website heeft gestolen. Vooral als de content sterke overeenkomsten vertoont met het origineel en te weinig ‘eigen’ content bevat. Herformuleer je een tekst, waarbij je wel essentiële content en de structuur overneemt, dan kan er wel degelijk sprake zijn van plagiaat. Zeker als je ook de titel en/of tussenkoppen onveranderd laat. Let er dus goed op dat je titels van e-books, tijdschriften of boeken zo min mogelijk overneemt.

 

Schending van copyright

Schend je met jouw tekst het auteursrecht (copyright), dan mag de auteur van de originele tekst eisen dat jouw tekst wordt vernietigd. Soms wordt er zelfs schadevergoeding geëist. Zelfs als je niet met opzet duplicate content hebt geschreven, mag de auteur om vernietiging van jouw tekst verzoeken. Word je juridisch gezien wel schuldig bevonden van opzettelijk plagiaat, dan mag de auteur vragen om een schadevergoeding.

Meestal zal de auteur van het origineel echter zijn of haar best doen om het voorval niet gerechtelijk aan te pakken. Vaak volstaat een informeel e-mailtje met het verzoek om de duplicate, ‘gestolen’ tekst te verwijderen. Wordt de tekst vervolgens niet verwijderd, dan kan de auteur wel degelijk gerechtelijke stappen ondernemen:

  • Een officieel schriftelijk verzoek om je tekst te verwijderen en een verwijderingsverklaring af te geven
  • Compensatie voor de geleden schade eisen
  • Vergoeding van de advocaatkosten inclusief waarschuwingskosten eisen

Sommige websites weigeren alsnog om duplicate content te verwijderen, zelfs na bovenstaande verzoeken. De auteur van het origineel kan vervolgens naar de rechtbank stappen. Dat betekent dat de auteur van het plagiaat te maken krijgt met gerechtelijke procedures: hij of zij moet de dubbele content verwijderen, een schadevergoeding betalen én alle gemaakte kosten vergoeden.

 

Andere gevolgen: slechte Google-ranking en een deuk in je reputatie als auteur

Ook op het gebied van SEO heeft duplicate content vervelende gevolgen. Google rankt websites met plagiaat lager – vaak achteraan de rij -, waardoor gebruikers de website vaak niet eens te zien krijgen. Laat staan dat ze de content lezen. Daarom is het zo belangrijk dat auteurs altijd unique content schrijven. Opdrachtgevers zijn tenslotte op zoek naar een goede SEO- tekst, die hun website of blog beter vindbaar maakt voor bezoekers.

Schrijf je als auteur hoogwaardige content, waar moeite in is gestoken en die 100% uniek is, dan verhoog je ook jouw eigen waarde als auteur voor opdrachtgevers. Klanten waarderen auteurs die moeite doen voor unique content en gaan graag een samenwerking met jou aan (Direct Orders, mooie Team Orders). Plagiaat schaadt juist jouw reputatie als professioneel auteur. Krijg je veel herzieningsverzoeken wegens plagiaat, dan kan dat op den duur ten koste gaan van waardevolle opdrachten.

 

Samenvatting: plagiaat herkennen en vermijden

Als auteur is het zaak om zorgvuldig om te gaan met geraadpleegde bronnen, zodat je (bewuste of onbewuste) plagiaat kan vermijden.

De beste manier om dit te doen is om je creativiteit aan te spreken. Maak notities in je eigen woorden, gebruik meerdere bronnen voor informatie en speel met synoniemen en structuur.

Daarnaast helpt plagiaatcheck software om duplicate content direct te herkennen en te bewerken, zodat er unique content ontstaat.

Het vermijden van plagiaat beschermt niet alleen de klant, maar ook jou als auteur. Je voorkomt herzieningsverzoeken, eventuele juridische gevolgen en zelfs financiële schade. En wie moeite doet voor originaliteit en klanten overtuigt met unique content, zal dit absoluut terugzien in een mooie reputatie als auteur!

 

Ook aan de slag voor duizenden opdrachtgevers? Begin vandaag en schrijf voor echte klanten.

Meld je direct aan als auteur


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!