De psychologie achter SEO en trends in 2017
Keyword en SEO optimization lijken echt de toverwoorden binnen de contentmarketing. Als teksten maar helemaal ingesteld zijn op het juiste aantal keywords, dan zal het zeker zorgen voor een hoge ranking binnen zoekmachines en dus een boost geven aan bezoekers. Dat is de gangbare psychologie achter SEO. Maar klopt dit nog wel anno 2017?
SEO optimization verandert
Veel websitebeheerders merken het: tegenwoordig is er meer voor nodig om websites onder de aandacht te brengen én te houden. Voorheen waren 2-3% relevante SEO keywords in de tekst en het maken van veel backlinks voldoende om goed te scoren bij zoekmachines, met name bij Google. Maar op dit moment is het veel lastiger om daarmee binnen de top 10 in de ranglijsten terecht te komen, laat staan in de top 5 of top 3. Hoe komt dat?
Longtail meer invloed dan SEO keywords
Vroeger draaide SEO optimization vooral om het beïnvloeden van zoekmachines. Dus content werd zó ingericht dat ze daarbinnen goed zouden scoren en trefwoorden stonden dus centraal. Of de tekst dan ook goed leesbaar was voor de bezoeker, dat was meestal een stuk minder relevant. Maar volgens de huidige psychologie achter SEO kan content niet meer om lezers en klanten heen.
Volgens online marketeers is er een verschuiving gaande van shorttail (veel juiste keywords) naar een longtail-principe waarbij het gaat om veel goede inhoud. Daarin draait alles om de consument; zij bepalen immers of ze wel of geen product of dienst van je afnemen. Hoe langer ze op je website blijven en hoe vaker ze terugkomen, hoe beter voor je site. Want blijkbaar bied je dan relevante content. Je wordt vaker aanbevolen, gelinkt via andere sites of sociale platforms, dus langzaamaan trek je meer bezoekers. En dat valt uiteindelijk ook de nieuwe generatie zoekmachines in positieve zin op.
Nog slimmere zoekmachines
Veranderingen binnen de SEO psychologie hebben niet alleen te maken met een andere focus op de websitebezoeker, maar de innovaties rondom zoektechnologieën spelen misschien wel de voornaamste rol. Googles zoeksysteem is daarin leidend. Deze indexeert, analyseert en rankt continu content op relevante inhoud. Welke criteria en technieken daarbij precies worden gebruikt, zijn uiteraard bedrijfsgeheim, maar een aantal experts ontdekten uit analyses wel een aantal trends voor 2017.
Trend: SEO optimization door verbanden te leggen
Zoekmachines interpreteren steeds beter menselijk zoekgedrag. Google maakt bijvoorbeeld al gebruik van kunstmatige intelligentie. Het zet daarbij zelflerende algoritmes in, zoals RankBrain, die meer gericht zijn op het leggen van verbanden tussen woorden dan het analyseren van keywords. Ze herkennen synoniemen, aanverwante woorden en kunnen relaties leggen tussen individuele zoekvragen van consumenten. Exacte zoektermen opgeven is dan van minder belang.
Trend: Hanteer het ‘vraag-antwoord’-model
Het aantal online zoekvragen via smartphones of tablets overstijgt nu al het zoeken via desktopcomputers. Ruim 20% daarvan gaat zelfs al voice-gestuurd, volgens Google. Dat percentage gaat in de toekomst alleen maar stijgen. Daarom worden de nieuwste zoektechnologieën zo ontwikkeld dat ze beter de vragen in natuurlijk gesproken taal kunnen analyseren. De zoekmachines zullen vervolgens sneller zoekresultaten oppikken van sites waar het juiste antwoord als het ware al klaar staat. Deze trend loopt parallel met een toename van het zoeken via messenger-services en sociale kanalen. Ook daar worden vragen steeds meer in zinsvorm dan in SEO keywords gesteld.
SEO psychologie nieuwe stijl doorvoeren
Voor SEO optimalisatie is het dus belangrijk vooral twee zaken in de gaten te houden:
- De nieuwe generatie zoekmachines waardeert je hoger door relevante, antwoordgerichte content in natuurlijke taal.
- Zorg dat consumenten langer op je website blijven door interessante inhoud aan te bieden.
Beiden versterken elkaar in de uiteindelijke rating. Maar hoe pak je zo’n inhoudelijke SEO optimalisatie dat aan? We geven een aantal tips.
Tip 1: Meer synoniemen en minder keywords
Teksten hoeven niet meer geconcentreerd te worden rondom keywords. Het is niet zo dat je ze kunt weglaten, maar het gaat vooral om betekenis geven. Dus gebruik naast keywords ook synoniemen, aanverwante woorden, leg verbanden en geef vooral veel achtergrondinformatie. Zorg ervoor dat je vragen verwerkt in de tekst en geef daar een duidelijk antwoord op.
Voordat je content gaat schrijven, is het dus handig om eerst een zoekwoordenonderzoek te doen. Kijk naar alternatieve termen, het gebruik en de context van je onderwerp. Check bijvoorbeeld handleidingen, cursussen, instructiefilmpjes en user reviews. Maak ook links naar relevante content binnen de website en externe sites. Schrijf ook zo dat de lezer nieuwsgierig genoeg blijft om verder te lezen, met voldoende tussenkopjes en pakkende stellingen of vragen.
Tip 2: Maak oude content up-to-date en relevant
Naast nieuwe content is ook eerder gepubliceerde content belangrijk. Immers, hoe meer relevante content voor je doelgroep, hoe beter. Zorg wel dat deze informatie gezien en gelezen wordt door de consument én opgemerkt wordt door zoekmachines. Gebeurt er lange tijd niets op de pagina’s, dan worden ze vanzelf aangevinkt als ‘niet interessant’.
Fris dus regelmatig de boel op; check of inhoudelijk alles nog klopt, herschik alinea’s, vul aan met nieuwe inzichten, foto’s en filmpjes en pas jaartallen aan. Schrijf alinea’s om in een ‘vraag-antwoord’-vorm, zorg voor een heldere structuur met relevante tussenkopjes en maak pagina’s meteen mobile friendly. Check ook alle interne links, schrap dode links en doe hetzelfde met verwijzingen naar verouderde websites. Want ook op de kwaliteit van links worden websites beoordeeld.
Tip 3: Word topexpert in je vak
Zorg dat je voldoende waardevolle content biedt. In het grote aanbod van websites en webwinkels zijn consumenten vrijwel ongevoelig geworden voor advertenties. Ze selecteren sites vooral op het imago. Online bedrijven en websites wekken vooral vertrouwen als ze een kwaliteitsproduct of dienst leveren, of als ze deskundige zijn op een bepaald gebied. Door je als autoriteit binnen je vak te profileren, zorgt dat vanzelf voor meer bezoekers en aanbevelingen. Dat kan bijvoorbeeld door:
- Goede inhoudelijk gerichte pagina’s over jouw product/onderwerp te publiceren;
- Als expert te bloggen via social media of online magazines;
- Zelf onderzoek te doen naar je dienst/product en daarover te publiceren;
- Experts uit te nodigen om op je site te gastbloggen. Deze zorgen ook weer voor promotie via hun eigen website en andere sociale kanalen.
Tip 4: Ken je doelgroep goed
Hoe langer bezoekers op je site blijven, hoe beter deze scoort. Pas je site dus aan op je doelgroep, zorg dat deze zich aangesproken voelt en houd zijn aandacht vast. Dat kan het beste door vanuit het perspectief van de consument te schrijven. Wie is dat? Wat is zijn belevingswereld? Welke vragen spelen er bij hem? Wat wil hij aanschaffen of welke informatie heeft hij nodig? Zoek het probleem op waar hij mee zit en bied daar een oplossing voor.
Conclusie over veranderende SEO psychologie
Om meer grip te krijgen op de psychologie achter SEO is het belangrijk de trends in SEO optimization in de gaten te houden. Regelmatig komen experts met de nieuwste inzichten waarmee je content beter kunt laten scoren. Gelukkig is de ontwikkeling positief en draait het steeds meer om natuurlijk zoeken. Dat betekent dat tekstschrijvers zich vooral kunnen richten op dat waar ze goed in zijn; het maken van goed geschreven content met relevante inhoud, up-to-date, levendig, in natuurlijke taal en waarin veel vragen worden beantwoord.
geen reacties beschikbaar