Skip to main content

Search Experience Optimisation: het belang van SXO

Wanneer je succesvol wilt zijn in de online wereld, vliegt de term SEO je al snel om de oren. Search Engine Optimisation is dé manier om je website in de kijker te zetten en om een groot publiek te trekken. Dankzij uitstekende content, slim gebruik van je social media kanalen en goede toepassing van keywords zou je onverslaanbaar moeten zijn. Als deze tips zo simpel zijn, waarom hoort dan niet iedere SEO-proof website bij de top van de top? Dat komt omdat er iets belangrijks ontbreekt: Search Experience Optimisation, of SXO.

 

Wat is Search Experience Optimisation?

 

Search Experience Optimisation is een strategie waarbij je je website aanpast aan de bezoeker. Het vormt een brug tussen traditionele SEO en de manier waarop bezoekers je website gebruiken. De positie van je website in een zoekmachine wordt namelijk niet alleen bepaald door slimme keywords en goed gebruik van SEO. Ook de functionaliteit van de website speelt een belangrijke rol. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar hoe zorg je ervoor dat je website perfect is ingespeeld op de wensen van de bezoeker? Dat doe je in drie stappen:

 

  • Stap 1: Unieke, pakkende content creëren.

 

  • Stap 2: De functionaliteit van je website verbeteren.

 

  • Stap 3: Zorgen voor vernieuwing en autoriteit.

 

 

Stap 1: Unieke content die pakkend is

 

Goede content vormt de basis van iedere website. Hoewel de juiste keywords en slimme hyperlinks wel helpen om je website zichtbaarder te maken, is dat niet alles. De lezer moet namelijk ook aangetrokken worden door datgene wat je te vertellen hebt. Zie het als een sales pitch: een enerverend en pakkend verhaal blijft veel langer hangen dan een simpel script dat opgelezen wordt. Je content moet dus iets te bieden hebben, waarbij je op de volgende zes punten moet letten:

 

  • Maak de inhoud duidelijk en to the point.

 

  • Creëer een hiërarchie: belangrijke informatie wordt altijd als eerste gedeeld.

 

  • Maak het gemakkelijk om content te liken en delen op andere platforms.

 

  • Verwerk foto’s en video’s in de content, maar alleen wanneer dit iets toevoegt.

 

  • Gebruik pakkende subheaders en maak gebruik van bulletpoints.

 

  • Stel directe vragen aan de lezer voor meer engagement, maar ook om te peilen waar hun interesse ligt.

 

Stap 2: zorg voor een goed functionerende website

 

Een website die slecht functioneert is als een auto met drie wielen: je komt er nergens mee. Daarom is Search Experience Optimisation ook gericht op de functionaliteit van je website. Deze moet in orde zijn om gebruikers geïnteresseerd te houden en om ze in de toekomst terug te laten komen. Er zijn drie zaken waar je op moet letten voor goede SXO: de laadtijd van pagina’s, de lay-out van je website en juiste indexing.

 

Laadtijden van pagina’s

 

De concentratieboog van de mens is niet altijd even hoog. Uit onderzoek blijkt dat 47% van de internetgebruikers verwacht dat een webpagina binnen twee seconden geladen moet zijn. Gebeurt dat niet? Dan zal maar liefst 40% van de gebruikers naar een andere pagina navigeren om hun informatie ergens anders te halen. Ook Google is geen liefhebber van websites met lange laadtijden. Zorg er dus voor dat de codering van je website in orde is en gebruik eventueel handige tools om de laadtijd te versnellen.

 

De lay-out van je website

 

De laadtijd van een website en de lay-out zijn vaak nauw met elkaar verbonden. Het is altijd belangrijk om een gestroomlijnde ervaring te creëren voor de gebruiker, waarbij de overzichtelijkheid van je website het belangrijkste is. Met deze tips zorg je voor een goede, duidelijke lay-out:

 

  • Gebruik de juiste HTML-tags voor meta titles en descriptions.

 

  • Maak een navigatiemenu dat aan de boven- of linkerzijde van iedere pagina te vinden is.

 

  • Plaats regelmatig call-to-actions in je content.

 

  • Zorg voor duidelijk vindbare contactinformatie.

 

  • Zorg voor een duidelijke hiërarchie, waarbij de belangrijkste of nieuwste producten/diensten eerst worden genoemd.

 

  • Optimaliseer je website voor mobiel gebruik.

 

De juiste indexering

 

Door slim gebruik te maken van tags, maak je je content makkelijk vindbaar voor bezoekers van je website. Probeer iedere pagina een duidelijke inhoud en doel te geven. Zo weten bezoekers precies waar ze moeten zijn om bepaalde informatie te vinden, waardoor de uiteindelijke bezoektijd langer is. Dat wordt beloond door Google, want websites met slechte tags en een onduidelijke structuur eindigen vaak lager in de lijst met zoekresultaten.

 

Stap 3: Zorg voor vernieuwing en autoriteit

 

Het is algemeen bekend dat goede content vaak beter scoort bij zoekmachines. Maar waar moet goede content echt aan voldoen en waar zijn lezers naar op zoek? Er zijn een aantal zaken om op te letten: vernieuwing, autoriteit en duidelijkheid.

 

Vernieuwing

 

Het internet is gevuld met duizenden artikelen over dezelfde onderwerpen. Je moet jezelf dus afvragen of je daadwerkelijk iets nieuws te vertellen hebt. Lezers zijn op zoek naar vernieuwende content, bijvoorbeeld gerelateerd aan huidige ontwikkelingen of nieuwsberichten. Zorg er bovendien voor dat je website regelmatig een update krijgt. Verwijder verouderde informatie of voeg nieuwe informatie aan bestaande artikelen toe. Een aantal teksten over tijdloze onderwerpen is nooit verkeerd, maar probeer je website altijd nieuw en fris te houden.

 

Autoriteit

 

Consumenten zijn op zoek naar bedrijven die ze kunnen vertrouwen. Ze willen hun product niet zomaar bij een winkel kopen, maar bij een expert. Maar hoe zorg je ervoor dat je website die betrouwbaarheid en autoriteit uitstraalt? Daar zijn een aantal manieren voor:

 

  • Deel echte reviews van echte klanten.

 

  • Creëer objectieve artikelen die over trends binnen jouw industrie gaan.

 

  • Gebruik multimedia om je producten of diensten uitvoerig uit te leggen.

 

  • Plaats externe links naar betrouwbare bronnen.

 

Deze tips voorkomen dat je website als een simpel verkooppraatje aanvoelt. Je laat zien dat je kennis van je vak hebt en bent ook bereid om het laatste nieuws met je klanten te delen.

 

Duidelijkheid

 

Wanneer je content hebt gecreëerd voor je website, is het belangrijk om even in de huid van de lezer te kruipen. Voldoet de content aan alle eisen en is het duidelijk waar de tekst over gaat? Scan de tekst en bekijk of de belangrijkste boodschap makkelijk te achterhalen is. Belangrijke punten moeten onderstreept worden door bulletpoints te gebruiken of bepaalde secties te highlighten. Daarnaast moet het gebruik van keywords subtiel zijn. Zorg dat ze gelijkmatig door de tekst verdeeld zijn en niet storen.

 

Conclusie

 

Search Experience Optimisation is dé manier om je content interessant te maken voor de lezer. Je let hierbij niet alleen op de inhoud van de content, maar ook op de staat van je website: is deze gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te navigeren? Daarnaast is de uitstraling van je website belangrijk. Zorg voor verfrissende informatie en zet jezelf op de kaart als expert. Door met al deze elementen van SXO rekening te houden, creëer je een website die interessant is voor zoekmachines én bezoekers.


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!