Skip to main content

Sleutelwoorden goed gebruiken: de sleutel tot een succesvolle webtekst

De algoritmes van zoekmachines als Google veranderen constant. Het is daarom voor het schrijven van content van groot belang dat keywords – de belangrijkste sleutelwoorden van de tekst – op de juiste manier worden ingezet. Door de veranderingen binnen deze algoritmes kan dit echter lastig zijn. Tijd voor een opfriscursus hoe sleutelwoorden het beste kunnen worden ingezet, zodat zowel de lezer als de zoekmachines jouw teksten relevant en interessant vinden.

De algoritmes van zoekmachines als Google veranderen constant. Het is daarom voor het schrijven van content van groot belang dat keywords – de belangrijkste sleutelwoorden van de tekst – op de juiste manier worden ingezet. Door de veranderingen binnen deze algoritmes kan dit echter lastig zijn. Tijd voor een opfriscursus hoe sleutelwoorden het beste kunnen worden ingezet, zodat zowel de lezer als de zoekmachines jouw teksten relevant en interessant vinden.

Wanneer je als schrijver weet hoe je sleutelwoorden optimaal kan inzetten, dan zal je betere webteksten schrijven, met een tevreden klant tot gevolg.

Waarom keywords zo belangrijk zijn

Keywords zijn de belangrijkste termen die bezoekers invoeren in een zoekmachine om het internet te doorzoeken. Zoekmachines als Google doorzoeken het internet en indexeren, met behulp van hun individuele algoritmes, de inhoud van websites. Daarbij herkennen de zoekmachines woorden die veelvuldig gebruikt worden, vooral wanneer deze ook in titels en tussenkopjes voorkomen. Dit alles wordt door zoekmachines opgeslagen zodat ze relevante zoekresultaten kunnen laten zien aan de hand van gezochte trefwoorden.

Voor websitebouwers betekent dit: om te worden gevonden en een goede positie in de zoekresultaten van zoekmachines te verkrijgen, moet binnen de content van een website op de juiste plaats gebruik worden gemaakt van de juiste sleutelwoorden.

Stuffing, Density, Semantiek – hoe het gebruik van sleutelwoorden zich heeft ontwikkeld

Sleutelwoorden zijn altijd van cruciaal belang geweest voor een goede positie in de resultaten van zoekmachines. Het gebruik ervan is echter in de loop der tijd sterk veranderd. Waar het vroeger nog mogelijk was om zoekmachines om de tuin te leiden met behulp van keyword stuffing – het overdadig gebruiken van woorden (bijvoorbeeld met een wit lettertype op een witte achtergrond) – wordt dat vandaag de dag door sites als Google bestraft met een afwaardering. De oplossing hiervoor zit hem in het concept keyword density: een goede verdeling en juist gebruik van sleutelwoorden. Hoe vaak een keyword in een tekst moet voorkomen, is echter nog steeds een omstreden onderwerp zonder eenduidig antwoord.

Inmiddels spelen semantische factoren – de betekenis van woorden – een steeds belangrijkere rol. Google probeert meer en meer de intentie van de zoeker te begrijpen, om zo efficiënter en intuïtiever zoeken mogelijk te maken. Met de zogenaamde Hummingbird-update van afgelopen jaar zorgde Google dat dit beter mogelijk werd. De zoekmachine herkent nu niet enkel de individuele woorden van de zoekopdracht, maar ook de betekenis van de samenhang van die woorden. Deze ontwikkeling heeft ook gevolgen voor het schrijven van teksten en de keuzes rondom het gebruik van sleutelwoorden.

Welke keywords kunnen worden gebruikt?

Over het algemeen onderscheidt men verschillende sleutelwoorden en sleutelwoordcombinaties bestaande uit meerdere begrippen. Hieruit komen ook de begrippen ‘short head keywords’ en ‘long tail keywords’ voort.

  • Short head keywords bestaan in de regel uit slechts één term of concept (bijvoorbeeld “tekst” of “online marketing”) en vormen meestal een algemene en ongespecificeerde zoekopdracht. In de praktijk betekent dit dat de sleutelwoorden zeer concurrerend zijn binnen zoekmachines, omdat ze immers veel zoekresultaten (van vele verschillende websites) geven.
  • Long tail keywords bestaan echter uit een combinatie van meerdere woorden (bijvoorbeeld “goede teksten online kopen” of “marketingbureau in Mainz”). Deze zoekwoorden laten zien dat de gebruiker zich bewuster is van de gewenste resultaten, hetgeen bijvoorbeeld kan betekenen dat de bezoeker een meer uitgesproken intentie heeft. Over het algemeen worden long tail keywords minder gezocht dan short head keywords, waardoor de concurrentie om deze woorden binnen zoekmachines ook minder groot is. Dit maakt het gebruik van deze sleutelwoorden voor veel websites bijzonder aantrekkelijk.
  • Onder verbuigingen (flexie) verstaan we sleutelwoorden die in een aangepaste vorm gebruikt worden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer een taal veel gebruikmaakt van naamvallen, waardoor zoekopdrachten op verschillende manieren kunnen worden geformuleerd. Het is daarom van belang dat een website zich bewust is van de verschillende manieren waarop belangrijke sleutelwoorden in zinnen – en in combinatie met andere woorden – kunnen worden gebruikt.
  • Verbindingswoorden zijn voor zoekmachines ‘onbeduidende’ woorden, die tussen de sleutelwoorden staan. In de zin “Uw marktplaats voor content uit Mainz” wordt door zoekmachines het woord “uit” bijvoorbeeld niet meegenomen als een zoekwoord.

Keywords bij Textbroker

De SEO-opties van Textbroker stellen de klant in staat de gewenste keywords en woordcombinaties, evenals de gewenste toepassing van deze woorden, op te geven. Daarnaast kan in de briefing worden aangegeven of verbuigingen van woorden, evenals het gebruik van stopwoorden, toegestaan is.

Textbroker reageert op de vernieuwingen van Googles manier van ‘semantisch’ zoeken door het aanbieden van WDF*IDF geoptimaliseerde teksten. Dit vernieuwende concept, waarvan de afkorting staat voor ‘Within Document Frequency, Inverse Document Frequency’, maakt het mogelijk om te onderzoeken welke gerelateerde aspecten en sleutelwoorden belangrijk zijn om terug te laten komen in een tekst. Deze analyse stelt dus de betekenisvolste sleutelwoorden en de vereiste frequentie vast. In zorgvuldig samengestelde teams schrijven auteurs van Textbroker Duitsland inmiddels teksten met behulp van WDF*IDF en zorgen daarbij voor een uitstekende vindbaarheid binnen Googles Hummingbird. Binnen Nederland is WDF*IDF nog niet getest.

Hoe zet je sleutelwoorden het beste in?

Met het doel dat zoekmachines en bezoekers de gewenste inhoud vinden, moeten gepaste, relevante sleutelwoorden op de juiste plaats in webteksten staan. Hierbij kan worden gedacht aan de volgende plaatsen.

  • In de kop: Het belangrijkste zoekwoord van de tekst moet worden genoemd in de kop (h1) van het artikel. Niet alleen Google hecht een grote waarde aan deze titel, ook voor de lezer is de kop vaak het eerste wat gelezen wordt. Vooral bij webteksten bekijkt de lezer of het gezochte zoekwoord in de titel voorkomt. Aan de hand hiervan wordt ingeschat of het artikel relevant is.
  • Aan het begin en einde van de tekst: Onderzoek heeft doen blijken dat ook het begin en het einde van een tekst zeer belangrijk is, omdat veel lezers alleen de inleiding en de conclusie van een tekst lezen. Vandaar dat ook hier de belangrijkste sleutelwoorden moeten voorkomen.
  • Zoveel mogelijk aan de linkerkant van de tekst: Veel mensen lezen webteksten niet van begin tot eind, maar scannen de tekst, op zoek naar belangrijke informatie. Auteurs en webdesigners moeten daarom de blik van de lezer proberen te leiden. Een manier om dit te doen is door belangrijke woorden links in de alinea te plaatsen. Zelfs wanneer het lastig is om als auteur invloed uit te oefenen op het daadwerkelijke ontwerp van de tekst en hoe hij er geplaatst op een website uit komt te zien, is het aan te raden als auteur te proberen de sleutelwoorden aan de linkerkant onder te brengen.
  • In de tussenkopjes: Ook de onderverdeling van een tekst met behulp van tussenkopjes moet de sleutelwoorden van de tekst bevatten. Ze geven de lezer (en Google) een goed overzicht van de daaropvolgende alinea en zijn dus samen een goede samenvatting van de tekst.
  • Zoveel mogelijk bij elkaar: Vooral bij long tail keywords en zoekopdrachten met meerdere woorden moeten de individuele termen zo dicht mogelijk bij elkaar staan. Het blijkt namelijk dat Google het feit dat woorden dicht bij elkaar staan interpreteert alsof hebben deze woorden een onderlinge relatie (en dus samen een betekenis).
  • In bijschriften van afbeeldingen, de paginatitel, metadescription en de URL: Ook voor de zoekmachine, maar wellicht nog meer voor de lezer, spelen de verschillende tekstelementen een grote rol. Ze voorzien de lezer van belangrijk informatie over de inhoud van een pagina. De paginatitel en metadescription zijn over het algemeen datgene wat de bezoeker moet overtuigen op een link naar de website (bijvoorbeeld binnen de zoekresultaten van Google) te klikken. Binnen de opdrachten op Textbroker wordt deze informatie niet vaak gevraagd. Mocht dit echter toch voorkomen, dan is het van belang hier de belangrijkste sleutelwoorden van de tekst te noemen.

Onthoud altijd: je schrijft in de eerste plaats voor de lezer, niet voor de zoekmachine. Leesbaarheid staat dus voorop. Mocht een keyword niet aan het begin van de titel passen, dan is het soms beter het sleutelwoord naar achteren te plaatsen.

Hoe men de juiste sleutelwoorden vindt

Om een monotone tekst en keyword stuffing te vermijden kunnen auteurs het beste synoniemen gebruiken. Zelfs wanneer er aan een bepaalde density moet worden voldaan (vanwege bijvoorbeeld de briefing), geniet het de voorkeur teksten te schrijven die variatie bevatten – met vergelijkbare sleutelwoorden als synoniem.

Mocht het niet lukken de juiste synoniemen te vinden dan kunnen de volgende websites helpen:

http://synoniemen.net
http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniem.php

Daarnaast geeft Word synoniemsuggesties door met de rechtermuisknop op een woord te drukken en vervolgens naar “Synoniemen” te gaan.

Mocht u nog andere handige tools op het gebied van het gebruik van keywords hebben, deel het dan met ons. We kijken uit naar uw reacties. Veel succes met schrijven!


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!