Skip to main content

Hoe schrijf je in 2019 smart content voor Artifical Intelligence?

Er is geen twijfel meer over mogelijk: Artificial Intelligence (AI) raakt steeds meer verweven met ons dagelijks leven. Van gesproken GPS navigatie tot Amazon Alexa en onze smartphones, AI verandert de wisselwerking tussen ons mensen en de wereld om ons heen.

ccontent for Articial Intelligence


Toch is nog niet iedereen zich volledig bewust van hoe ver deze technologie al is ontwikkeld. AI neemt een zeer prominente plek in binnen de online marketing en deze aanwezigheid wordt de komende jaren alleen nog maar groter en belangrijker.

Wat betekent dat voor content auteurs? En hoe kunnen we deze digitale golf bijhouden en er goed op meesurfen?
Om deze vragen te kunnen beantwoorden, moeten we eerst begrijpen hoe AI bij adverteren wordt ingezet.

Machine learning: niet meer weg te denken uit onze dagelijkse realiteit

 
Ooit werden concepten zoals de HAL 9000 computer of Skynet gezien als niets meer dan het werk van briljante scenarioschrijvers. Maar wat ooit science fiction was, maakt nu al jarenlang deel uit van ons dagelijks leven. Binnen de marketingwereld wordt AI vaak gezien als ‘machine learning’, met als belangrijkste intentie om de gebruikerservaring van de consument te koppelen aan verhoogde productiviteit en verkoop. Forbes voorspelde verschillende trends die binnenkort of nu al hun intrede hebben gedaan:

  • Het gebruik en veelvuldige aanwezigheid van ‘smarte’ chatbots
  • Intuïtievere en nog verder gepersonaliseerde automated e-mail campagnes
  • Een beter begrip van big data
  • Meer verse en ‘targeted’ content

Elk van deze observaties is al in de een of andere vorm in gebruik, maar wij zullen ons in dit artikel vooral richten op het aspect van contentcreatie.
Laten we eens kijken naar een aantal aankomende veranderingen die impact hebben op content marketing en het geschreven woord.

Smart, intelligent, maar ook met voorkeur?

 
Geloof het of niet, maar de rol van AI in relatie tot contentcreatie bestaat al bijna 10 jaar. Denk maar aan automatisch gegenereerd materiaal dat door auteurs ‘menselijk’ gemaakt moest worden. Nu worden deze ‘denkende’ algoritmes al steeds meer zelf auteurs, zelfs tot aan het punt waarop complete artikelen worden geboren in de digitale Artifical Intelligence cloud. Klinkt dat een beetje eng? Om deze ontwikkelingen meer in perspectief te plaatsen, kunnen we kijken naar de sectoren waar AI het meeste impact zal hebben.

Specialisten bij Curata pikten de belangrijkste online gebieden eruit:

  • Customised nieuwsfeed algoritmes
  • Voorspellende intelligence
  • Het vermogen om content veel sneller te kunnen beheren
  • Een nog betere klantervaring

Wat al deze gebieden met elkaar verbindt, is dat ze allemaal gerelateerd zijn aan het creëren van geschreven content, in plaats van dat een menselijke hand alle content moet schrijven. Met andere woorden, we kunnen een domino-effect verwachten als AI meer en meer de overhand gaat nemen binnen marketingcampagnes.

En toch zal AI nooit de organische, menselijke ‘smaak’ kunnen evenaren die alleen aan creatief werk van mensen van vlees en bloed is voorbehouden. De menselijke soort zal in de nabije toekomst dus zeker niet zonder werk komen te zitten als het gaat om contentcreatie. Het is wel zaak om onze tactiek te veranderen, willen we aan de eis van onze klanten blijven voldoen om alleen het beste en meest persoonlijke online materiaal te ontvangen.

Dus, waar te beginnen?

De grenzen van content door AI

 
Laten we even alle Frankenstein-achtige associaties met AI opzij zetten en bekijken wat Artifical Intelligence nu in ons leven kan betekenen: algoritmes uitvoeren die door de mens worden gecontroleerd en doen wat ze moeten doen. Het grootste manco van AI is echter dat diezelfde ultra-intelligente programma’s de empathie missen die zorgt voor nuance, ironie en humor, ofwel menselijke smaakmakers die horen bij het geschreven woord.

Sommige kranten, bijvoorbeeld de The Washington Post, maken gebruik van kleine stukjes AI zoals Heliograf om tekstsnippets te maken. Maar tot nu toe ontbreekt het AI nog aan de emotionele intelligentie om een brug te slaan tussen machine en mens.

De conclusie is dus dat de rol van AI tot nog toe beperkt blijft tot het aanvullen van menselijke uitingen, in plaats van het vervangen van menselijke prestaties.

Hoe AI content te ‘verslaan’?

 
De eerste stap is het realiseren dat je niet bedreigd kan worden door AI als het gaat om de creatie van content die niet neutraal hoeft te zijn. Denk aan handleidingen of productbeschrijvingen. Ga maar na: een machine kan prima een saaie handleiding schrijven, maar zal nooit uitstijgen boven het menselijke talent om daar iets bijzonders van te maken.

Precies om die reden zijn DirectOrder-klanten ook zo trouw aan hun auteurs. Deze klanten waarderen het feit dat door menselijke hand geschreven content nu eenmaal niet kan worden gehusseld en machinaal opnieuw kan worden ingezet. Bij DirectOrders wordt een ‘personal touch’ verwacht en ook altijd geleverd. Zulke eisen zouden nauwelijks realistisch zijn bij zelfs de meest geavanceerde AI-algoritmes. Met andere woorden: als je de ambitie hebt om content van hoge kwaliteit te schrijven, zul je als auteur geen concurrentie ondervinden van Artificial Intelligence!

Streef altijd naar de best mogelijke content

 
Een van de grootste valkuilen voor auteurs is het gevoel niets meer te kunnen leren. Je zou kunnen als zeggen dat ‘tevredenheid met de eigen content’ intreedt. Gevaarlijk, want niet alleen kan dit leiden tot slechtere resultaten (‘stilstand betekent achteruitgang’), maar het kan ook saai worden om content te maken. De mens is altijd gebaat bij uitdagingen en nieuwe leercurves. Mensen die flexibel diverse schrijfstijlen kunnen inzetten hebben een hogere kans om nieuwe kennisgebieden te bestrijken. Hoe flexibeler je als auteur bent, hoe makkelijker je je thuis voelt in onbekende of complexe onderwerpen.

In zekere zin is dit ook ‘smarte’ contentcreatie: het vermogen om buiten de grenzen van je comfortzone te treden en je te ontwikkelen als auteur.

Concrete tips voor contentcreatie in 2019

 
Het goede nieuws is dat je zeker niet gedwongen wordt om opnieuw je eigen wiel uit te vinden als het gaat om contentcreatie. Wil je lekker op stoom blijven de eerstvolgende jaren? Zoals zo vaak het geval is, zijn de mooiste oplossingen vaak ook de eenvoudigste.

Als je al een zekere mate van succes in het afgelopen jaar mocht ervaren, dan hoef je maar een paar kleine aanpassingen te doen om on track te blijven.
Deze tijdloze tips zullen je zeker helpen om je eigen content als mens van vlees en bloed nog mooier te kunnen neerzetten:

  • Probeer altijd je woordenschat te verbeteren en uit te breiden
  • Probeer te achterhalen waar je klant écht naar op zoek is
  • Aarzel nooit om een vraag te stellen
  • Laat kwantiteit nooit ten koste gaan van kwaliteit
  • Blijf bescheiden: er is altijd wel iets nieuws te leren en niemand heeft alle waarheid in pacht

Uiteindelijk blijft mooie content altijd het resultaat van de chemie tussen twee mensen: klant en auteur.

Zullen we ooit nog meemaken dat Artifical Intelligence het menselijke intellect en onze creativiteit kan evenaren of zelfs overtroeven? Worden we ooit wakker in een wereld waarin machines alle menselijke functies hebben overgenomen? Dan hebben we alvast slecht nieuws voor fans van science fiction: zulke omstandigheden zijn nog lang niet in beeld.

Mooie content die uit het menselijke brein en talent is ontsproten zal Artificial Intelligence altijd lichtjaren achter zich laten.

Heb je goede content nodig?

Meld je nu kosteloos aan!


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!