Skip to main content

Het spiekbriefje voor goede teksten

handen van twee studenten die een spiekbriefje doorgeven

De weg naar een goede, aansprekende en geoptimaliseerde tekst gaat niet over rozen. Voordat je met een glimlach je tekst kunt inleveren, moet je wel meerdere stadia doorlopen. De volgende vijf wegwijzers geven je een zetje in de juiste richting naar het einddoel: een fantastische tekst waar je klant tevreden over is.

1. De planning

Als allereerste ga je na wat het doel van je tekst is, wie tot de doelgroep behoort en wat de gewenste schrijfstijl is. Welke inhoud wil je meegeven aan de lezer en wat wil je dat hij of zij onthoudt? Zet alle feiten even op een rijtje alvorens je begint te schrijven.

2. Vind de juiste keywords

Wat is je thema? En waarop moet de tekst gevonden worden? Welke keywords passen het beste bij je doel? Welke ‘semantische’ zoekwoorden kun je gebruiken? Verrijk je tekst met synoniemen en andere themagerelateerde begrippen. Zo zorg je voor diepte en extra relevantie in je tekst.

3. Structuur aanbrengen

Een duidelijke rode draad in je verhaal is goud waard. In de inleiding maak je de lezer nieuwsgierig en vertel je welk probleem je gaat oplossen. Vervolgens zet je met een duidelijke structuur het aas uit dat je lezer verleidt tot verder lezen. Met de titel, tussenkopjes, opsommingen en goed gedoseerde witregels maak je jouw tekst in één oogopslag ‘behapbaar’. Afbeeldingen, infographics of een infobox geven je tekst extra lucht en delen hem optisch prettig leesbaar in.

4. De kunst van het verfijnd optimaliseren

Optimaliseren is een kunst die het verfijnen waard is. Hoe je jouw tekst opwaardeert voor zowel zoekmachines als lezers?

  • Plaats de belangrijkste keywords in de eerste 100 woorden.
  • Voorzie je links van een slimme anchor text. Zowel je lezer als zoekmachines zijn er dol op.
  • Afbeeldingen kun je aankleden met alt tags. Tip: alt tags lenen zich uitstekend voor keywords die je wel wilt gebruiken, maar die zich niet handig in de tekst zelf laten voegen.
  • Een goede meta-title van ongeveer 60 tekens en een meta-description van pakweg 165 tekens maken je tekst SEO-technisch helemaal af.

5. Nalezen en corrigeren

Bijna klaar! Alleen nog wat schaaf-en slijpwerk:

  • Doe een spellingcheck.
  • Staan alle leestekens op de juiste plek? Heb je niet te veel uitroeptekens gebruikt?
  • Lees je tekst hardop voor. Zo hoor je het ritme van de zinnen.
  • De kroon op je werk: laat je tekst door iemand anders nalezen.

Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!