Skip to main content

Succesfactor van een Corporate Blog: 5 vragen op weg naar een succesvolle ondernemingsblog

Een ondernemingsblog kan een belangrijk communicatiekanaal van een bedrijf zijn. Om een blog echter succesvol in te zetten, is het van belang hiervoor een duidelijk plan te hebben. Van het begin af aan is het belangrijk om over een strategie te beschikken. De volgende vijf vragen helpen bij het opzetten van een bedrijfsblog. Ter verduidelijking zal elk antwoord een korte case study bevatten over Projecter Blogs.

Een ondernemingsblog kan een belangrijk communicatiekanaal van een bedrijf zijn. Om een blog echter succesvol in te zetten, is het van belang hiervoor een duidelijk plan te hebben. Van het begin af aan is het belangrijk om over een strategie te beschikken. De volgende vijf vragen helpen bij het opzetten van een bedrijfsblog. Ter verduidelijking zal elk antwoord een korte case study bevatten over Projecter Blogs.

1. Voor welke doelen kan een bedrijfsblog worden ingezet en hoe belangrijk is een blog voor een bedrijf?

Voorafgaand aan een marketingactiviteit, zowel on- als offline, moet altijd worden bekeken wat de beoogde doelstellingen zijn. Welke doelen dienen te worden bereikt? Voorbeelden van zulke doelstellingen zijn bijvoorbeeld:

  • Een onderneming grijpbaarder en menselijker maken.
  • Het bedrijf vestigen als expert.
  • Communicatie van en naar klanten, partners en concurrenten.
  • Het verkrijgen van nieuwe ideeën middels reacties.
  • Verhogen van bezoekersaantallen door een betere ranking.
  • Verbetering van de zichtbaarheid, ook voor eventuele nieuwe medewerkers.
  • Samenwerkingen met gastauteurs.
  • Crisiscommunicatie.

Bij het opstellen van doelstellingen is het van belang dat de doelstellingen in overeenstemming zijn met de ondernemings-, communicatie- en marketingdoelen van het bedrijf.

Projecter Blog:

De ondernemingsblog van Projecter, een online marketingbedrijf uit Leipzig, is het primaire communicatiekanaal van het bedrijf. De vooraf opgestelde doelstellingen van de blog luiden:

  • vestiging als expert op het gebied van SEO, SEA, social media en affiliate marketing;
  • uitwisseling met andere onlinemarketingbedrijven en experts;
  • leadgeneratie.

De blog draagt een belangrijk deel bij aan het behalen van deze doelen. De bezoekersaantallen van de weblog stegen gedurende de afgelopen vijf jaar dan ook continu; in 2013 was het bezoekersaantal bijvoorbeeld 53,45 procent hoger dan het voorgaande jaar. Via de blog verkrijgt Projecter regelmatig nieuwe klanten.

2. Wie is de doelgroep van een bedrijfsblog? Is dit dezelfde doelgroep als die van de onderneming zelf?

Naast het opstellen van doelstellingen is het van belang een duidelijke doelgroep voor ogen te hebben. Voor wie wordt de blog geschreven? Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • huidige en nieuwe klanten;
  • medewerkers;
  • journalisten / media;
  • nieuwe medewerkers;
  • donateurs en aandeelhouders;
  • andere bedrijven, instellingen, verenigingen, etc.

Daarnaast is het van belang de volgende vragen te beantwoorden: Welke verwachtingen heeft de doelgroep? Kan men deze doelgroep überhaupt middels een blog bereiken? Welk type websites bezoekt de doelgroep voornamelijk?

Projecter Blog:

De doelgroep van Projecter Blogs bestaat, naast andere bedrijven uit de branche en mensen met een interesse in online marketing, voornamelijk uit bestaande en nieuwe klanten. De posts met betrekking tot SEA, SEO, Affiliate Marketing en social media dragen daarbij bij aan een betere bereikbaarheid voor experts uit de branche. Daarnaast biedt het herhalen van evenementen de mogelijkheid om de algehele zichtbaarheid van het bedrijf online te verbeteren, en de mogelijkheid om gastauteurs in te zetten zorgt voor een netwerk van professionele auteurs.

Tot de zakelijke doelgroep van Projecter behoren zowel nieuwe klanten als andere bedrijven uit de marketingwereld. Mocht Projecter andere partijen willen bereiken, zoals mogelijke sollicitanten of de fans en vrienden van zakelijke partners, dan zet het bedrijf hiervoor social media als Twitter, Google+ en Facebook in.

3. Welke onderwerpen kan een blog behandelen?

Wat mogelijke onderwerpen zijn voor een bedrijfsblog hangt vooral af van de opgestelde bedrijfsdoelstellingen. Gelukkig zijn er verschillende manieren om onderwerpen te vinden die voor de doelgroep interessant zijn, bijvoorbeeld:

  • het analyseren van de belangrijkste keywords op de bedrijfswebsite;
  • het bekijken van de belangrijkste vaktijdschriften;
  • het nalezen van discussiegroepen;
  • het opdoen van ideeën aan de hand van Google Trends.

Om een blog interessant te maken is het van belang artikelen te plaatsen die vragen en problemen behandelen waarover niets of weinig geschreven is op andere websites. Een post met een goede, vernieuwende inhoud heeft immers een hogere kans vaker te worden gelezen en te worden doorgestuurd. Mogelijke onderwerpen zijn:

  • vakartikelen;
  • artikelen met betrekking tot de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf;
  • het delen van kennis, bijvoorbeeld als checklist, webinar, tutorial of rapport;
  • bijdrages van externe deskundigen.
  • actuele branchethema’s zoals nieuwtjes omtrent producten en diensten.

Bij het zoeken van geschikte onderwerpen moet ook de presentatiewijze (video’s, afbeeldingen, etc.) in gedachten worden gehouden. Het moet immers geschikt blijven voor de website en de doelgroep.

Projecter Blog:

De inhoudelijke focus van Projecter Blogs ligt duidelijk op vakartikelen. Het bureau heeft 'pure' reclame op de blog in de laatste jaren sterk teruggebracht en verplaatst naar social mediakanalen zoals Facebook.

Omdat op de blog de expertise van het bedrijf gedeeld wordt, worden alle werknemers gevraagd regelmatig blogposts te schrijven. Onderwerpen die de revue passeren zijn: ervaringen met betrekking tot de dagelijkse werkzaamheden van het bedrijf, tips en praktisch advies voor beginners, evenals vakartikelen over onderwerpen als SEO, social media, Facebook Ads en affiliate marketing. De auteurs letten er bij het schrijven van een artikel altijd op dat het onderwerp vernieuwend is.

De populairste artikelen op de blog behandelen vaak case studies, evenals aanbevelingen voor de lezer. Daarnaast is gebleken dat artikelen met informatie voor beginners vaak over langere periodes populair blijven. Artikelen die, onder een rubriek met aanbevolen artikelen, maandelijks opnieuw in de spotlight worden gezet blijven ook geliefd. Het blijkt dan ook dat lezers het vaak waarderen dat in deze rubriek relevante en interessante artikelen overzichtelijk verzameld worden.

4. Op welke manieren kan een blog onder de aandacht gebracht worden?

Hoewel we het graag anders zouden zien, is het helaas zo dat de doelgroep van een bedrijfsblog zich niet beperkt tot het lezen van één blog alleen. Het is daarom van belang dat een bedrijfsblog bekendheid verkrijgt. Hiervoor kan een bedrijf andere, reeds bestaande communicatiekanalen gebruiken. Mogelijke manieren om de inhoud van een blog te verspreiden zijn:

  • het delen van artikelen op social media, Facebook en Twitter (waarop naast het bedrijf als geheel, ook werknemers zelf actief kunnen worden);
  • het versturen van een nieuwsbrief;
  • het linken naar artikelen in de e-mailhandtekening van medewerkers;
  • het verwijzen naar de blog op bijvoorbeeld visitekaartjes en presentaties;

Projecter Blog:

Zowel het bedrijf zelf, als enkele privéprofielen op Twitter, Google+ en Facebook, delen recente blogposts van Projecter. Daarnaast verstuurt het bedrijf maandelijks een nieuwsbrief met daarin de laatste artikelen over SEA, SEO, affiliate marketing en social media. Ook plaatsen medewerkers links naar de bedrijfsblog in de handtekening van verstuurde e-mails.

5. Hoe kunnen de resultaten van een blog worden geëvalueerd? Waarom is het belangrijk om resultaten in de gaten te houden? Naar welke statistieken kan worden gekeken?

Om het succes van een blog goed te beoordelen moet bovenal de volgende vraag worden beantwoord: zijn de gestelde doelen bereikt en zo ja, in welke mate?

Bij het meten van de resultaten spelen verschillende factoren een belangrijke rol. Deze kunnen worden afgeleid uit de vooraf opgestelde doelstellingen. Resultaten kunnen worden gemeten in bijvoorbeeld:

  • verkeer: bezoeken, bezoekers, nieuwe bezoekers, gemiddelde duur van een bezoek;
  • ranking van de blog wanneer er naar relevante zoekwoorden wordt gezocht;
  • ontwikkeling van traffic met betrekking tot het merk;
  • gegenereerde links, activiteit op social media;
  • referrer-traffic;
  • feed-abonnees;
  • populairste artikelen, artikelen met het meeste verkeer.

Projecter Blog:

Projecter beoordeelt het succes van de bedrijfsblog door de bezoekersaantallen in Google Analytics regelmatig in de gaten te houden, met als doel inzicht te hebben welke artikelen populair zijn. Daarnaast bekijkt het bedrijf op welke manier bezoekers op de website terecht kwamen en wordt er met behulp van SEO tools bekeken welke artikelen een hoge ranking hebben, evenals welke onderwerpen het meeste verkeer genereren.

Sinds 2013 wordt een lijstje met de drie best scorende artikelen ook aan het bedrijfsteam gecommuniceerd, waardoor ook de medewerkers een idee krijgen wat populaire onderwerpen en artikelen op de blog zijn. Daarbij wordt ook een overzicht gegeven van de onderwerpen en structuur van deze teksten. Verder evalueren ze de activiteit over de desbetreffende artikelen op verschillende social media, zodat ook deze in de toekomst effectiever kunnen worden ingezet.

Conclusie

Of het doel nou is om tips te geven, een blik achter de schermen te geven, nieuwe medewerkers te vinden, of het bedrijf als branche-expert te positioneren: veel bedrijven kiezen er voor zich niet alleen op social media te profileren, maar ook een bedrijfsblog te beginnen. Om deze blog tot een succes te brengen is het van belang een duidelijke strategie te bedenken. De antwoorden op bovenstaande vijf vragen over doelstellingen, doelgroep, onderwerpen, promotie en het meten van presentaties helpen beslist bij het opstellen van een blog voor uw onderneming.

Over de auteur:

Franziska Neubert werkt bij onlinemarketingbureau Projecter. Als hoofd van het SEO-team probeert ze samen met haar team de bedrijfswebsite voor zoekmachines te optimaliseren. Daarnaast is ze het aanspreekpunt voor vragen en uitdagingen met betrekking tot SEO. Franziska geeft workshops, lezingen en trainingen over haar vakgebied. Ze is verder verantwoordelijk voor de PR van Projecter en helpt klanten van het bedrijf met affiliate marketing.


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!