Skip to main content

Succesvol adverteren op sociale media

Woorden 'sociale media' in blokletters met daarrond iconen en afbeeldingen van zaken die met sociale media te maken hebben.

Social media advertising heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen en lijkt het offline adverteren flink in te halen. Begrijpelijk, want via advertorials op Facebook, Instagram en LinkedIn is ook met een kleine budget een groot bereik te behalen. Bovendien zijn de advertorials zo in te richten dat je alleen de juiste mensen benadert. De kans op een hoge Return on Investment is daardoor groot.

Toch is deze vorm van adverteren geen wondermiddel en het levert soms teleurstellende resultaten op. Als er vooral ad-hoc wordt geadverteerd, dan gebeurt het vaak dat de boodschap niet bij de juiste personen belandt of dat er nauwelijks is nagedacht over de inhoud. Meestal ligt de oorzaak in het ontbreken van een heldere campagne- en contentstrategie. Met een aantal goede tips stel je die strategie echter zo samen.

Wat wil je met social advertising bereiken?

Bij iedere advertentiecampagne, op welk kanaal dan ook, is het formuleren van een helder doel een must. Wat wil je bereiken met je advertentie? Wil je meer bezoekers naar je webwinkel lokken? Een hogere omzet genereren? Of zoek je het vooral in het vergroten van je naamsbekendheid of het verzamelen van contactgegevens?

Adverteer je via Facebook of Instagram, dan wordt deze vraag voorafgaand aan het opzetten van je advertorial altijd gesteld. Verder is alleen met duidelijke richtpunten, liefst uitgedrukt in concrete getallen of procenten, de effectiviteit van een campagne te meten. Met andere woorden, geef altijd de Key Performance Indicators aan.

Het beoogde publiek

Aansluitend volgt de vraag wie je precies wilt bereiken. Niet alle advertenties zijn nu eenmaal voor iedereen interessant. Zo onderscheidt een grote bouwmarkt zich bijvoorbeeld van een lokale ondernemer in de benadering van potentiële klanten; de laatste wil namelijk vooral adverteren in een bepaalde regio. Doordat socialmediakanalen beschikken over een omvangrijke hoeveelheid gebruikersdata, is de doelgroep eenvoudig verder te segmenteren, zoals op leeftijd, geslacht, interesses, beroep en opleiding. Daar ligt dan ook de kracht van social advertising.

Op welke manier online adverteren?

Het speelveld van social media marketing is breed en biedt verschillende manieren om nieuwe mensen te benaderen. Dat gaat via organisch, betaald of viraal bereik.

Organisch bereik

Bij organisch bereik richt je je op de vaste volgers van jouw kanaal. Je hoeft geen extra investeringen te doen, want deze groep ontvangt automatisch al je updates en berichten. Vanzelfsprekend geldt: hoe meer volgers, hoe groter de reikwijdte. Belangrijk dus om deze volgers te koesteren en ze zo te enthousiasmeren dat ze ook berichten buiten de groep gaan delen. Daar kunnen dan weer nieuwe klanten tussen zitten.

Betaald bereik

Het betaald bereik betreft het benaderen van potentiële klanten en geïnteresseerden via betaalde online content, zoals advertenties in feeds of prominent op pagina’s. Afhankelijk van het budget heb je allerlei opties voor de plek van plaatsing, frequentie, omvang en grootte van de doelgroep waarop de pijlen zijn gericht. Bekende betaalmodellen zijn CPC en CPM. Bij Cost per Clic (CPC) betaal je een vastgesteld bedrag per doorklik op de advertentie. Het wordt vaak gebruikt voor het aanwakkeren van meer websitetraffic. Bij Cost per mille (CPM) betaal je per 1000 vertoningen, dus dat vereist geen gebruikersactie en is vooral effectief bij naam- of merkpromotie.

Viraal bereik

Bij viraal bereik post je eenmalig een bericht, filmpje of graphic dat in korte tijd zo populair wordt dat het keer op keer met anderen wordt gedeeld, als een sneeuwbaleffect. Het kost je vaak nauwelijks budget, maar het kan zorgen voor een grote impact. Dat het amper te voorspellen is of iets daadwerkelijk viraal zal gaan, is wel een nadeel.

Vrijwel de meeste bedrijven zetten in op betaald bereik, omdat het de beste resultaten oplevert en de effectiviteit redelijk goed te sturen is.

Welk platform voor social advertising gebruiken?

De bekendste kanalen voor social media advertising zijn op dit moment Facebook, Instagram en Twitter. Facebook is buitengewoon effectief om consumenten te bereiken. Met in Nederland ruim 9,5 miljoen accounts beschikt dit sociale netwerk over ontzettend veel gegevens over zijn leden en het registreert wat hen zoal bezighoudt. Iedereen deelt hier immers een groot deel van zijn lief en leed met anderen, zoals interesses, woonplaats, leeftijd en andere zaken.

Dankzij al deze data is het eenvoudig om doelgroepen te onderscheiden waar je gericht op kunt adverteren. De advertentiemodule van dit kanaal is zeer uitgebreid en je kunt hierin stap voor stap verschillende soorten advertenties samenstellen, inclusief image-carrousels en video’s. Continue updates en nieuwe features zorgen ervoor dat campagnes steeds breder zijn weg te zetten.

De kracht van remarketing

Een belangrijk element binnen online advertising vormt remarketing. Webgebruikers die via jouw webwinkel interesse hebben getoond in producten of diensten worden op basis van gelogde gegevens op een later moment voorzien van een gerichte advertorial, bijvoorbeeld via hun Facebook account.

Remarketing gebeurt ook vaak na daadwerkelijke afname van een product waarbij klanten op nieuwe items of acties worden geattendeerd. Facebook gebruikt hier Facebook Pixel voor. Handig is dat je op basis van de verzamelde klantgegevens Facebook zelfs opdracht kan geven om een zogenaamde look-a-like doelgroep samen te stellen om een groep nieuwe ‘mogelijk geïnteresseerden’ aan te boren.

Instagram voor beeldgeoriënteerde campagnes

Wil je via Instagram adverteren, dan regel je dat ook via Facebook. Het heeft een groot bereik, maar het is wel aan te raden eerst te achterhalen of jouw doelgroep ook gebruikmaakt van dit kanaal. Op Instagram adverteren is nog niet zo gebruikelijk en het wordt gewaardeerd als acties passen bij de overige content. Zo is het goed te gebruiken voor visual storytelling.

LinkedIn en social advertising

LinkedIn is hét netwerkplatform voor professionals en is daarom erg geschikt voor business-to-business adverteren, bijvoorbeeld als het gaat om het promoten van evenementen of cursussen. Ook publiceren veel bedrijven en recruiters hier vacatures binnen het hogere segment. Centraal staan de contacten, relaties en groepen die gebaseerd zijn op branches en expertises. Adverteer je hier, dan heb je meteen de juiste mensen te pakken.

Adverteren via LinkedIn gaat via zogenaamde LinkedIn Ads waarbij ontvangers binnen het professionele veld heel nauwkeurig af te bakenen zijn. Niet alleen op regio, opleidingsniveau of branche, maar ook op bedrijfsgrootte, functietitel en vaardigheden. Advertorials plaatsen op dit sociale netwerk levert meestal een succesvolle respons op, maar is wel een stuk duurder dan adverteren via de andere socialemediakanalen. Er zijn verschillende soorten advertenties mogelijk waarbij de Display Ads vooral geschikt zijn voor grote spelers met een ruim marketingbudget. Kleinere organisaties zullen beter uit de voeten kunnen met de goedkopere Sponsored Content en Text Ads.

Advertorials via Twitter

Hoewel het aantal Twittergebruikers de laatste tijd licht daalt, kan een advertentie op Twitter in korte tijd een groot bereik opleveren. Dat komt omdat het vooral sterk is in actualiteiten, realtime nieuwsweergave en respons. Social advertising op dit kanaal valt meestal goedkoper uit dan andere platforms, omdat adverteerders alleen betalen per daadwerkelijke doorklik van de lezer. Zo profiteer je van veel gratis promotie.

Ook anders is dat doelgroepen te selecteren zijn op basis van gebruikte trefwoorden in tweets. Je beperken tot alleen tekst hoeft niet, want tegenwoordig kan je de tweet aanvullen met een foto of een call-to-action. Met het feit dat veel adverteerders dit platform (nog) niet gebruiken, kan je aardig wat voordeel doen.

Meet de resultaten

Het is essentieel om te weten of je advertentie ook het gewenste resultaat oplevert. Gelukkig hebben de meeste socialemediakanalen uitstekende analysetools waarmee je precies nagaat hoe vaak en door wie de advertorial is aangeklikt, of deze voldoende wordt getoond en of er daadwerkelijk producten zijn aangeschaft. Verder meet je de effectiviteit van een campagne het beste door meerdere advertenties met dezelfde boodschap te maken en de prestaties te vergelijken (A/B testen). Je laat ze dan verschillen in opmaak, formulering of bereik (ander kanaal of andere doelgroep).

Geen succes zonder goede basis

Bij social advertising hoef je niet uitsluitend voor één kanaal te kiezen. Vaak versterkt het een het ander en je kunt offline campagnes ook aan online promoties koppelen. Wat je op dit vlak ook onderneemt, zorg altijd dat de basis goed is. Iedereen komt uiteindelijk bij jouw website of webwinkel terecht, dus maak deze piekfijn in orde, compleet met aansprekende teksten, SEO, eventueel SEA, en zorg ervoor dat alles mobile friendly is. Check of je goed vindbaar bent via Google, meld je aan bij Google business en doe goed onderzoek naar je doelgroep. Een goed begin is het halve werk!


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!