Teksten met meerwaarde: zo schrijf je ze
Elke marketeer, schrijftrainer en auteur is ernaar op zoek. Iedereen heeft het erover. Maar niemand weet precies wat het is en hoe je het bereikt: meerwaarde in je teksten. Lees hier dus verder en laat jouw teksten glanzen door meerwaarde.
Wat maakt meerwaarde zo waardevol?
Meerwaarde komt niet standaard in een bepaalde kleur. Of vorm, klank en citroentjesgeur. En toch herken je meerwaarde direct als je hem tegenkomt. Een tekst met meerwaarde laat jou achter met een goed gevoel. Met een idee van “”wauw, dat was mooi geschreven!””. Wat interessant ook en op die manier had ik het nog nooit gezien. Een tekst met meerwaarde brengt je altijd meer – of andere – inzichten dan je verwachtte. Het onverwachte, die twist, die onmisbare info, dat maakt hem zo waardevol.
Waarom meerwaarde zo belangrijk is
Simpel gezegd: meerwaarde brengt plezier. Het plezier van een artikel waarin passie en flair handjes houden voor het mooiste resultaat. Een tekst met meerwaarde maakt iedereen gelukkig: klanten, auteurs én zoekmachines. Het maakt niet uit of jouw tekst het doel heeft te informeren, te verkopen of te amuseren. Geef jouw tekst een gouden randje door meerwaarde en verheug je op een betere klantervaring, meer verkoop of meer bekendheid als expert.
Dé toolkit voor teksten met meerwaarde
Meerwaarde blijft iets ongerijpbaars. Toch kun je met een paar eenvoudige tips & trucs jouw teksten al snel laten shinen. Met welke gereedschappen poets jij jouw tekst op?
- Less is more. Schrap overbodige woorden en kom tot de essentie.
- Houd altijd je doelgroep voor ogen. Wat zijn hun interesses en behoeftes?
- Maak je lezer slimmer. Wat moet je publiek weten, zodat het na het lezen van jouw tekst een oplossing voor zijn probleem heeft?
- Wees gul met overzicht. Een overzichtelijke structuur, logische koppen, lijstjes en zinvol opgedeelde alinea’s doen wonderen. Een samenvatting of kleine conclusie doet ook wonderen om jouw tekst te laten beklijven.
- Schrijf beeldend. Ben je bezig met een reisverslag? Vermijd cliche’s, maar neem je lezer mee in een zintuigelijke ervaring.
- Productbeschrijvingen: leef je in in jouw doelgroep. Wat heeft je lezer nodig? Waar worden ze blij van? Teksten over techniek waardeer je op met handige gadgets, bij kleding verras je met elegante combinaties.
- Data, bronnen, verwijzingen naar andere experts, sterke argumenten en updates over nieuwe ontwikkelingen geven jouw tekst extra diepte. Authentiek, sympathiek en origineel, dat is nog eens meerwaarde.
geen reacties beschikbaar