Skip to main content

Tips om beoordelingen en recensies te genereren

Beoordelingen en recensies; online winkels, reisorganisaties en dienstverleners kunnen niet zonder. Ze wekken vertrouwen bij aankopen of boekingen en zijn vrijwel even effectief als mond-tot-mond reclame. Maar hoe zorg je dat klanten een review achterlaten? En hoe ga je om met negatieve beoordelingen? We geven je hieronder uitleg, tips & tricks.

Meer aankopen via recensies

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ruim 80% van de consumenten zich baseert op productrecensies om een product al dan niet aan te schaffen. Door het grote aanbod aan webwinkels en merken doen ze vaak eerst uitgebreid online onderzoek naar prijs en eigenschappen. Reviews zijn daarbij de doorslaggevende factor; ze worden gelezen om de kans op een verkeerde keuze te verkleinen en zorgen voor een bevestiging van de uiteindelijke aankoop.

Er is zelfs aangetoond dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor een artikel als de betreffende webshop meer vertrouwen wekt dan een andere online winkel met hetzelfde product in het assortiment. Reputatie is dus zeker ook leidend in het koopgedrag.

Beoordelingen zorgen daarnaast voor een hogere ranking in Google. Het aantal sterren en de inhoudelijke onderbouwing wordt zowel in Google AdWords als Google Shopping meegenomen. Bovendien zijn recensies op externe sites door de verwijzende links ook bevorderlijk voor de SEO optimalisatie.

Reviews zijn waardevol voor je content

Niet alleen klanten profiteren van testimonials, maar ook voor de bedrijven zelf zijn ze net zo waardevol. Ze bevatten een schat aan informatie over het gebruik en de toepassingsmogelijkheden van de producten of diensten. Dat is informatie die dan weer bij de productomschrijvingen kan worden toegevoegd of kan leiden tot een aanpassing van de handleiding. Ook is het voor de marketingstatistieken relevant, want het geeft een ook een beeld van de gebruikersgroep.

Tips om klanten een beoordeling te laten schrijven

Hoewel recensies graag worden gelezen, kruipen consumenten niet zo snel in de pen om een review achter te laten, vooral als ze tevreden zijn. De volgende tips kan je inzetten om ze wél over de streep te trekken.

1. Vraag om reviews via mail na bestelling of boeking

Veel bedrijven stellen klanten daarin eerst een korte vraag waarop ze snel antwoord kunnen geven. Ze zijn dan al over de drempel. Vaak volgt daarop een nieuw venster waarin ze dit inhoudelijk kunnen toelichten. Je maakt het klanten makkelijk door mogelijke antwoorden weer te geven die ze alleen maar hoeven aan te kruisen (goed, matig, slecht, ik zou dit wel/niet aanbevelen) plus een paar regels voor persoonlijke toelichting. De beste timing daarvoor? Niet direct na de aanschaf. Gun de klant genoeg tijd om het artikel of de dienst te gebruiken. Een paar dagen of een week wachten, daarna een mailtje sturen is prima.

2. Maak het beoordelen makkelijk en aantrekkelijk

Zorg dat klanten voor het schrijven van een review zich niet hoeven te registreren of aanmelden en houd de stappen in het proces kort. Geef als dank een kortingscode voor een volgende aankoop, beloon met gratis verzending, extra garantie of loof een prijs uit onder de reviewers.

3. Print bij offline aankopen een reviewverzoek

Op de factuur, kassabon, verpakking of bijgevoegde flyer of visitekaartje. Dit heeft het meeste effect in combinatie met een kortingsactie of winactie.

4. Breng je een nieuw product op de markt?

Je kunt een aantal exemplaren gratis ter beschikking stellen (of gedurende een periode) in ruil voor een uitgebreide testimonial. De verzamelde input is ook nog nuttig voor eventuele verbeteringen aan je product, dienst of service voordat het wordt gelanceerd.

5. Laat een beoordeling geven via de bedankpagina na een bestelling

Het lijkt niet effectief, maar het werkt goed bij klanten die in jouw winkel eerder aankopen deden. Deze producten kunnen aan de hand van de bestelhistorie worden getoond met het verzoek daar een review op te geven.

6. Laat als bedrijf zien dat je waarde hecht aan review- en vergelijkingssites

Bijvoorbeeld door dit opvallend op je site te presenteren of via een sticker op de deur van je fysieke winkel.

7. Gebruik externe sites

Je kunt reviews via je eigen site laten geven, maar doorverwijzen naar onafhankelijke beoordelingssites wordt steeds gebruikelijker (bijvoorbeeld kieskeurig.nl, Kiyoh of tevreden.nl). Zo geef je meer exposure aan je product en service, laat je zien dat je openstaat voor zowel positieve als negatieve kritieken en het heeft bovendien als voordeel dat alle externe reviews weer meetellen voor je SEO-ranking.

8. Schrijf blogs over producten of diensten

Nodig lezers uit een eigen beoordeling te geven. Dat kan in tekst, maar natuurlijk ook in video (YouTube).

9. Hanteer een persoonlijke benadering

Kom je persoonlijk in contact met je klant, bijvoorbeeld in de winkel, bij bezorging of aan de telefoon? Aarzel dan niet om gewoon een beoordeling te vragen.

10. Geef logo’s inhoud

Toon je op je site de bedrijven met wie je zaken doet of hebt gedaan? Een logo is indrukwekkend, maar een verhaal zegt meer. Koppel het dus aan een inhoudelijke recensie.

11. Zorg voor interessante beoordelingen

Alleen ‘zeer goed’ of vijf sterren is vaak niet genoeg. Bij bijvoorbeeld het uitzoeken van een nieuwe printer zijn er veel modellen met het label ‘beste koop voor de beste prijs’. Maar wat zegt dat? Als je via een review leest dat dit model supersnel print, geruisloos scant, eenvoudig te installeren is en dat ook de cartridges van het merk voordelig zijn in aanschaf, dan vertelt dat een stuk meer. Je kunt een beoordeling écht waardevol maken door klanten gerichte vragen voor te leggen. Bijvoorbeeld door te informeren waar hun eventuele twijfel lag om het product te kopen, wat ze bewoog om het uiteindelijk wel te doen en wat het ze heeft opgeleverd.

12. Beoordeel beoordelingen

Om waardevolle reviews te verzamelen kan je ook de beoordelingen zelf laten beoordelen. Consumenten mogen dan aangeven of ze een review ‘nuttig’ of ‘niet nuttig’ vonden. De lijst met beste reviews toon je vervolgens bij het product.

Zijn slechte recensies slecht voor mijn bedrijf?

Het is gebleken dat negatieve kritieken helemaal niet hoeven bij te dragen aan een negatieve verkoop. Vaak vinden consumenten het prettig dat een product of dienst van meerdere kanten wordt belicht. Het beeld dat er ‘niets wordt achtergehouden’ draagt veelal bij aan een eerlijke communicatie. Klanten maken vervolgens zelf de afweging om het product voor een bepaalde prijs, inclusief het onderdeel of aspect dat minder goed scoorde, aan te schaffen. Bovendien vinden sommigen bepaalde gebreken er ook helemaal niet toe doen.

Gaat het in de recensie om een serieuze klacht? Ze komen bij ieder bedrijf of webwinkel wel eens voor. Het is belangrijk om daar direct actie op te ondernemen en de klant tegemoet te komen. Ze zijn waardevol, want je kunt het meenemen in een bijstelling van je service, een productaanpassing of zelfs een productwaarschuwing als het om een ondeugdelijk onderdeel gaat.

Conclusie

Bedrijven die openstaan voor feedback blijken op meerdere vlakken beter te worden beoordeeld dan bedrijven die dit niet bieden, zelfs bij klachten. Het klinkt logisch, maar er zijn toch nog veel online winkels waarbij de klantenservice een belangrijk punt van aandacht is. Vind je het lastig om zelf zo’n recensiesysteem op te zetten? Er zijn op dit moment allerlei externe sites die je daarmee verder kunnen helpen.


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!