Skip to main content

Tips voor het optimaliseren van landingspagina’s

Een goede en succesvolle landingspagina maken, is vaak nog een aardige klus. Over het algemeen zijn ze kort en krachtig van opzet. Maar hoe overtuig je bezoekers om daadwerkelijk een bestelling of aanmelding te doen? Daar zijn allemaal handige tips en trucks voor.

Landingspagina’s voor meer leads

Landingspagina’s zijn net even anders dan gewone webpagina’s. Ze zijn puur gericht op een aanbieding of actie van een bedrijf. Tekst, beeld en navigatie zijn er dan ook helemaal op gericht bezoekers te overhalen om zich aan te melden of een product of dienst te bestellen; de zogenaamde ‘conversie’. De pagina’s hebben verder een overduidelijke call-to-action centraal staan. Toch is het vaak nog een hele kunst om te zorgen dat een knop of formulier vervolgens ook echt wordt aangeklikt of ingevuld. De volgende punten helpen je daarom op weg.

1. Focus op de vormgeving

Leg een aantal landingspagina’s van bekende merken of diensten naast elkaar en je ziet direct overeenkomsten in het ontwerp:

  • vrij ‘kaal’ van opzet
  • duidelijke, maar niet opdringerige achtergrond
  • centraal in het midden een krachtige kop en subkop
  • een lijst met pluspunten
  • een niet te missen call-to-action knop
  • vaak een kort invulformulier

Een dergelijk design wordt niet voor niets gekozen. Het zorgt voor rust in het beeld en stuurt de bezoeker direct naar de gewenste actie, zonder afgeleid te worden door andere knoppen en aanbiedingen. Gebruik daarom zo min mogelijk menu-items en plaats geen knoppen naar social media kanalen. Vermijd banners met andere producten of diensten en schrap overbodige en irrelevante informatie.

2. Verplaats je in de doelgroep

Hoe overtuig je de bezoeker van je aantrekkelijke aanbod? Als de boodschap vertrouwen wekt en je aanbieding sluit bovendien naadloos aan op de zoekvraag, dan zal de bezoeker sneller geneigd zijn de volgende stap te maken. Zorg daarom dat de opzet van de pagina gerelateerd is aan de internetadvertentie van waaruit wordt ‘geland’. Stem ook stijl, tekst en beeld helemaal af op de beoogde doelgroep. Leef je in, hanteer hetzelfde taalgebruik, weet wat hem of haar boeit en ken de problemen waar de klant tegenaan loopt.

Maak vervolgens duidelijk hoe jouw product of service die problemen oplost. Hoe je dat doet? Analyseer de eigenschappen van het item dat je in de schijnwerpers zet en vertaal dat naar voordelen. Voor meer effect schrijf je de tekst naar de persoon toe.

Zeg bijvoorbeeld niet: ‘Dit navigatiesysteem biedt lifetime kaartupdates.’ Maar wel: ‘Je bent altijd verzekerd van up-to-date routeinformatie via lifetime kaartupdates.’

3. Prikkelende koppen

De eerste seconden van een bezoek aan de landingspagina zijn beslissend. Webgebruikers zijn namelijk zeer kritisch. In het grote online aanbod moet je tekst er dus tussenuit springen om gelezen en niet weggeklikt te worden. De kop moet daarom prikkelen en uitnodigen om verder te lezen. Soms is deze als vraag gesteld of gevat in een krachtige stelling die nieuwsgierigheid oproept. Of het biedt direct een oplossing voor een probleem. Bijvoorbeeld:

‘Meer bereik. Overal en altijd.’
‘Toe aan nieuwe uitdagingen binnen de sales?’
‘In drie stappen naar de beste autoverzekering.’
‘Vind direct een ervaren vakman voor het repareren van je dakgoot.

4. Subkop zegt meer

De subkop legt vervolgens uit hoe de belofte uit de kop wordt waargemaakt. Het mag dan ook best een langere tekst zijn. Stip wel meteen het voordeel voor de klant aan. Bijvoorbeeld:

‘Ontdek de snelheid en stabiliteit van ons nieuwe 4G netwerk, ook bij jou thuis.’
‘Verken je mogelijkheden op de informatieavond van onze post-hbo.’
‘Het hele jaar uitstekend verzekerd op weg en ontvang 10% korting op je premie.’
‘Ontvang meteen meerdere offertes in je mailbox.’

Neem de tijd voor het schrijven van deze koppen. Verplaats je in de lezer, experimenteer met verschillende benaderingen en zet wat alternatieven op een rij.

5. Lijstjes en vinkjes

Maak vervolgens de voordelen helder via een bullet-list. Zet de belangrijkste punten bovenaan en houd de tekstregels kort. Maak je lijstjes bovendien nooit langer dan een stuk of zeven items, anders verliezen bezoekers de aandacht. Eindig ook met een van de grootste voordelen; het is bewezen dat het eerste en laatste punt het beste blijven hangen! Ook vinkjes in plaats van bullets blijken conversies positief te beïnvloeden.

6. Getallen doen wonderen

Je bezoekers vertellen dat je product of dienst al 20.000 keer is afgenomen, wekt vertrouwen. Verwerk daarom wat succescijfers in je tekst. Woorden gebruiken als ‘veel’ of ‘een grote groep’ is ook mogelijk, maar deze zijn erg subjectief. Maak aantallen liever met getallen concreet. Rond gerust wat af of gebruik zinnen als: ‘al bijna 1000 aanmeldingen’. Maar zet geen cijfers neer die niet kloppen. Logo’s van bedrijven die al gebruikmaken van het aanbod of gerelateerd zijn aan je activiteiten, verhogen ook de betrouwbaarheid.

7. Testimonials bevestigen keuzes

Goed voorbeeld doet meestal goed volgen. ‘Social proof’ is dan ook een belangrijk element binnen de internetmarketing. Plaats daarom een paar positieve gebruikerservaringen op een landing page die de voordelen van je aanbieding goed onderstrepen. Naast het ondersteunen van de geloofwaardigheid van je product en bedrijf geven ze je bezoekers de bevestiging dat ze een goede keuze maken. Gebruik het liefst testimonials met naam en foto, maar vraag daar uiteraard eerst toestemming voor.

8. Alles draait om de call-to-action

Bezoekers moeten snel naar de call-to-action worden geleid. Laat CTA-knoppen daarom opvallen in grootte en kleur. Meestal worden ze samen met eventuele invulformulieren boven de zogenaamde ‘vouw’, dus het scrollpunt, geplaatst. Ga je een uitgebreidere landingspagina maken, dan kan je dezelfde knop ook op meerdere punten in de tekst herhalen.

9. Wat zet je op CTA-button?

De call-to-action vormt het laatste moment waarop de bezoeker zijn besluit nog kan herzien. Met de vinger boven de knop rijst dan de vraag ‘Wat krijg ik precies als ik hierop klik?‘. De buttontekst is daarom cruciaal. Vermijd de befaamde ‘klik hier’ of ‘meer info’, maar geef aan wat de bezoeker gaat doen of ontvangt. Dus niet: ‘Klik hier voor je winkelwagentje’. Maar: ‘Bekijk je winkelwagentje’.

Bovendien is het effectief om bij de call-to-action te focussen op het resultaat van de actie, zoals: ‘Ja, ik meld mij graag aan voor de online marketing-cursus en krijg meteen toegang tot de eerste les.’ En zet op de button naast het invulscherm: ‘Ik doe mee’.

Gebruik daarbij het liefst werkwoorden om de actie te benadrukken. Bijvoorbeeld:

‘Ik ontvang graag iedere week nieuwe tips’
‘Bereken mijn prijs’
‘Bekijk meteen’
‘Luister nu’
‘Stuur mij de catalogus’
‘Start mijn gratis proefabonnement’

10. Optimaliseren van landingspagina’s voor smartphone

Niet onbelangrijk is het volledig responsive-proof maken van landingspagina’s. Steeds meer aankopen en online transacties verlopen via smartphone en tablet. Dus wees er zeker van dat de pagina er ook piekfijn uitziet op verschillende mobiele apparaten.

11. Vindbaar via SEO

Om landingspagina’s via zoekmachines en AdWords hoog te laten scoren is SEO onontbeerlijk. Slechts focussen op korte trefwoorden hoeft niet meer, want lange zoektermen (longtail) zijn nu de trend. Het is wel belangrijk om een landing page op één onderwerp te richten en dat uit te diepen met contexten en associaties. Zo verhoog je de kans op een complete match met de zoekvraag van je doelgroep.

Tot slot

Ga je een landingspagina maken, dan zijn er nog meer elementen die effectief werken. Zo dragen duidelijke productafbeeldingen bij aan de belofte die je doet. Je helpt bezoekers ook over de drempel door een urgentie in te bouwen. Laat dan weten dat de aanbieding beperkt geldt en er snel moet worden beslist.

Neem tot slot alle mogelijke twijfels en hindernissen weg. Bied je iets gratis aan, leg dan uit dat er geen bijkomende kosten of ‘addertjes’ zijn en gebruikers nergens vast aan zitten. Geef op de landing page ook meteen antwoord op alle mogelijke vragen van de klant zodat niets hem meer in de weg staat om ‘ja’ te zeggen.


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!