Skip to main content

Tips voor een betere briefing

Elke tekst begint met één enkel woord, waarna de rest weldra volgt. Maar een aaneenschakeling van woorden is nog niet automatisch een tekst. Laat staan een goede tekst. Bij Textbroker begint elke goede tekst met een goede briefing. 

Tips voor een goede briefing – Deel 1

Elke tekst begint met één enkel woord, waarna de rest weldra volgt. Maar een aaneenschakeling van woorden is nog niet automatisch een tekst. Laat staan een goede tekst. Bij Textbroker begint elke goede tekst met een goede briefing.

Hoe meer wensen en verwachtingen u als opdrachtgever heeft, hoe uitgebreider de briefing zal moeten zijn om het gewenste resultaat te verkrijgen. Wanneer de briefing enkel zou bestaan uit “schrijf maar wat” terwijl u een specifiek soort tekst in gedachten heeft, dan is het natuurlijk onwaarschijnlijk dat u een dergelijke tekst ontvangt. U zult dan waarschijnlijk meerdere herzieningsverzoeken moeten doen om toch de tekst te krijgen die u zoekt. Dat kost tijd en moeite. En dat terwijl u een beroep op Textbroker doet om uzelf beide te besparen.

Daarom loont het om zo duidelijk mogelijk te zijn in de briefing. Zo neemt de kans toe dat u direct een tekst ontvangt waar u geheel tevreden mee bent en laat u zo min mogelijk aan het toeval over.

Quo vadis?

"Waar ga je heen?”, of vrij vertaald: waar wil je heen? Het is belangrijk dat u zich als opdrachtgever realiseert wat u precies van een tekst verwacht en welk doel u ermee nastreeft. Wanneer u zelf niet duidelijk voor ogen heeft wat u precies wenst, dan blijkt het in de praktijk lastig om samen met een auteur tot een bevredigend resultaat te komen.

Rechts ziet u een voorbeeld van een briefing. De opdrachtgever wil een informatieve tekst, maar is verder bijzonder spaarzaam met informatie. Als hij een heel specifiek beeld voor ogen heeft van wat hij wil, dan is de kans groot dat het aanvankelijk resultaat hem teleurstelt. Het doorlopen van de volgende stappen helpt u om dergelijke teleurstellingen te voorkomen.

Stap 1: Contentstrategie
U heeft content nodig voor een project, bijvoorbeeld een nieuwe website? Dan is een contentstrategie altijd de moeite waard. Een contentstrategie omvat vragen over wat u wilt bereiken met de teksten. Welke doelgroep heeft u voor ogen? Moeten de teksten wervend of juist informatief zijn? Bedient u er enkel bestaande klanten mee, of wilt u er nieuwe klanten mee werven via de zoekmachines? Enkel wanneer u dergelijke informatie via de briefing aan de auteur overbrengt, is de kans maximaal dat u direct een tekst ontvangt die geheel aan uw verwachting voldoet.

Stap 2: Het plaatsen van de opdracht
Wanneer u de antwoorden op bovenstaande vragen duidelijk heeft voor uzelf, kunt u beginnen met het plaatsen van de opdracht. Dat begint met het invullen van enkele basisgegevens op het daarvoor bestemde formulier. Hierop vult u zaken in als de naam van het project, de categorie, het niveau, de deadline en het aantal woorden. Ook kiest u hier al dan niet voor het inschakelen van onze SEO-opties.

Daarbij kunnen dingen misgaan:

Opdrachttitel:
Nou kan het natuurlijk zo zijn dat een pizzarestaurant in Amsterdam echt iets met een bedreigde vis te maken heeft, al adviseren wij u dan wel goed duidelijk te maken hoe. Maar in alle ernst: kies altijd een opdrachttitel die de lading dekt. Bij voorkeur een die logisch samenhangt met de gewenste inhoud van de tekst.

Categorie:
Een opdrachtgever die een tekst over de beste 3 Nederlandse gerechten onder ‘Computer’ schaart, wil schijnbaar een tekst hebben over de technische aspecten van een gerecht. Allicht wil hij een tekst over hoe men het aantal calorieën in een ovenschotel nauwkeurig kan uitrekenen. Wie zal het zeggen? Voor auteurs is de link tussen computers en gerechten in ieder geval een raadsel.

Kwaliteitsniveau:
Het kiezen van het juiste niveau is een van de belangrijkste beslissingen bij het plaatsen van een opdracht. Wat voor eisen stelt u aan uw tekst? Hoe hoger de verwachtingen, hoe meer een hoger niveau voor de hand ligt. Het kiezen van een hoger niveau zorgt bij zowel opdrachtgever als auteur voor meer tevredenheid. De auteur voelt zich meer gewaardeerd en u krijgt een tekst van hoger niveau. Een win-win situatie, denken wij zo.

Het aantal woorden:
Vergeet niet een woordenaantal in te vullen. Wij willen elke opdrachtgever aanraden om een zekere bandbreedte toe te staan in het aantal woorden. Dat wil dus zeggen dat er speling zit tussen het maximum en minimum aantal woorden dat gebruikt dient te worden. In een goede tekst kan men tenslotte niet zomaar tien woorden schrappen of toevoegen. Stel ook een realistisch woordenaantal in dat past bij de diepgang van de gewenste inhoud en eventueel de keywords die in de tekst moeten voorkomen. Ter indicatie, een in standaard lettergrootte volgeschreven A4’tje bevat ongeveer 500 woorden.

Indien een opdrachtgever een woordenaantal instelt, maar auteurs aanmoedigt om dat te overschrijden, maakt dat de order niet populairder. Auteurs mogen immers een tekst inleveren die meer woorden bevat dan het maximum dat u heeft ingesteld, maar krijgen voor die extra woorden niet betaald. U begrijpt dat zo’n oproep niet alle auteurs even gelukkig stemt.

Een tip van ons: wees niet al te zuinig op het aantal woorden als u een goed geschreven tekst met diepgang verwacht. Indien u twijfelt over het aantal woorden kunt u eventueel de bandbreedte tussen het minimum en maximum aantal woorden wat groter maken.
 

Stap 3: De laatste details
Heeft u al het bovenstaande advies ter harte genomen en verwerkt in een briefing die alle nodige informatie bevat? Dan volgen hier nog wat adviezen om het helemaal af te maken.

Vriendelijke toon:
Onze auteurs zijn net mensen. Zij zullen sneller een opdracht aannemen waarvan de briefing vriendelijk en positief van toon is. Een goedgemutste auteur schrijft natuurlijk ook betere teksten. Doe er uw voordeel mee.

Bijzondere voorwaarden:
Wanneer er bijzondere voorwaarden van toepassing zijn op uw opdracht, is dat altijd het vermelden waard. Bestaat er de mogelijkheid op een verdere samenwerking met dezelfde auteur op basis van DirectOrders? Of allicht wijkt de termijn af waarop de tekst, na oplevering door de auteur, automatisch geaccepteerd wordt? Vermeld het.

Kort en krachtig:
Probeer een briefing altijd zo kort mogelijk te houden. Een briefing die langer is dan de tekst zelf schrikt af en zal er ook snel toe leiden dat auteurs belangrijke details over het hoofd zien. Scheid dus goed hoofd- van bijzaken.

Wij horen u denken: “Wat is essentieel en wat niet?” Daarop gaan we in het tweede deel in.

Tips voor een goede briefing – Deel 2

In het eerste deel van Tips voor een goede briefing’ zijn we ingegaan op enkele belangrijke zaken die u moet instellen, vóórdat u aan de feitelijke briefing begint. In dit tweede deel gaan we nadrukkelijker in op inhoud van de briefing zelf. Dus wat zet u er wel in en wat niet? Omdat u in eerste instantie geen direct contact heeft met de auteurs, zijn zij zich enkel bewust van wat u in de briefing communiceert.

Het pad naar succes
Weten hoe een goede tekst eruitziet is niet alleen iets waar auteurs hun voordeel mee doen. Wie weet hoe een goede tekst leest en voelt, maakt doorgaans ook een betere briefing. Hieronder gaan we in op welke zaken belangrijk zijn in een briefing, zodat u de auteurs goed op weg kunt helpen.

De doelgroep
Wie wilt u bereiken met de tekst? Appelleert u aan een geïnformeerd publiek dat al van de hoed en de rand weet, of gaat het om leken? Bestaat de doelgroep uit mannen, vrouwen, kinderen of misschien juist hun ouders? Ook de drijfveren van de doelgroep doen ertoe. Alle informatie over de doelgroep is waardevol voor onze auteurs.

Stijl en tonaliteit
Wilt u een formele toon of juist niet? Is het de bedoeling dat de auteur schrijft vanuit zijn eigen mening, of wilt u per se een positieve toon in de tekst terugzien? Een middenweg hierin kan een tekst zijn met een positieve toon, met daarin ook enkele kritische noten verwerkt. Dat hoeft overigens zeker niet nadelig te werken bij het overtuigen van een doelgroep. Gebruik gerust voorbeelden om te laten zien wat voor toon u verwacht.

Het aanspreken van de lezer
Iets dat auteurs altijd moeten terugvinden in een briefing is of het direct aanspreken van de lezer gewenst is. En zo ja, op welke toon? “U” is formeel en past bij grotere producten en bij een wat ouder publiek. “Je” is directer en spreekt een jongere doelgroep meer aan. Wat uw overweging in dezen ook is; maak het duidelijk in de briefing.

Noem het beestje bij de naam
Het is eigenlijk heel erg logisch, maar het zal u verbazen hoe vaak dit misgaat; het benoemen van de tekst. Wilt u een productomschrijving? Spreek dan van een productomschrijving in de briefing. Dat geldt evenzeer voor andere tekstsoorten zoals advertentieteksten, reviews en teksten voor landingspagina’s. Veel auteurs hebben al de nodige ervaring met dergelijke teksten en zullen zo dus uit één woord ontzettend veel informatie halen. Het verdient ook altijd aanbeveling te vermelden waar de tekst gebruikt/geplaatst zal worden.

Vraag naar antwoorden
Benoem in de briefing enkele vragen die de auteur in zijn tekst dient te beantwoorden. Zo geeft u nauwkeurig sturing aan de inhoud en de structuur van de tekst en helpt u de auteur tegelijk goed op weg zich te verplaatsen in uw doelgroep.

Ga in op de structuur
Als u uit de briefing ook de gewenste structuur kunt halen, dan kunnen onze auteurs dat ook. Wilt u koppen, opsommingen en alinea’s in de tekst? Vermeld dit in de briefing. Denk ook aan zaken als een titel, een intro en eventueel een teaser.

SEO
Textbroker biedt u uitgebreide SEO-opties, waarop wij in een eerder schrijven al uitgebreid ingingen. Met deze opties kunt u de auteurs sturen in zaken die voor de vindbaarheid van de teksten relevant zijn, bijvoorbeeld de dichtheden van bepaalde keywords. Als u wensen heeft op het gebied van SEO die u niet via onze SEO-opties kan sturen, dan kunt u deze het beste in de briefing vermelden.

Wanneer u de bovenstaande adviezen ter harte neemt en omzet in een briefing, dan kan het resultaat eigenlijk nooit tegenvallen. Elke tekst die u dan ontvangt zal nauwkeurig aansluiten op uw wensen en verwachtingen. 


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!