Verandert het Internet of Things content marketing?
Het Internet of Things, ofwel IoT, bestaat uit alledaagse apparaten die verbonden zijn met de omgeving en met elkaar en die zelfstandig data kunnen communiceren. Denk aan smart watches of domotica. Of smart koelkasten die een appje sturen dat je melk bijna op is. In feite kan alles met een aan-uitknop deel uitmaken van het IoT.
Wat betekent het IoT voor content marketing?
Stel je voor, je neemt een slokje uit een smart drinks bottle die jouw alcoholconsumptie monitort. Of je stuurt een tweet naar een frisdrankautomaat die alvast een koud blikje voor je klaarlegt. En alle data worden opgeslagen. Zo wordt jouw consumentengedrag steeds uitgebreider vastgelegd in een complexe puzzel.
Content marketing is erop gericht om aan een publiek toegevoegde waarde te geven waarin een marketing boodschap is verpakt. Zo interactief en betrokken als content marketing tegenwoordig is, draait alles om het verrijken van de klantervaring. Net als bij het IoT. Zo kunnen apparaten die data verzamelen een grote invloed hebben op de manier waarop marketeers jou willen bereiken en beïnvloeden.
Big data
Big data, ook zo’n begrip uit de marketingwereld. Met de big data die uit het IoT komen, zal marketing een nog hogere vlucht nemen. The sky is the limit, als het gaat om de hoeveelheid beschikbare informatie via het Internet of Things. Zelfs de onopvallende, gewone producten als vuilnisbakken of shampooflessen sturen binnenkort een schat aan waardevolle marketing informatie naar iedereen die bij de marketingketen betrokken is. Van ontwerper tot fabrikant. Hoe meer data deze key players bereiken, hoe fijnmaziger een product of service verbeterd kan worden.
Een emotioneel verhaal
Content marketeers sturen consumenten nu al productberichten die gebaseerd zijn op locatie. Bijvoorbeeld ‘wat te dragen nu het weer in Amsterdam omslaat naar regen?’. Het IoT voegt daar een heel nieuw niveau aan persoonlijke informatie aan toe. Wat te denken van mini-sensors in kleding, sieraden of brillen? Deze brengen biologische en emotionele data van hun dragers over. Een gouden kans voor marketeers om de informatie over locatie, emotie en omgeving te verbinden tot engaging real-time marketing.
Op die manier maakt het Internet of Things zowel grote demografische als uiterst individueel toegepaste oplossingen mogelijk. Marketing met een diep begrip van de gebruikers. Live content die mensen raakt, die relevant en interessant is, en exact op de gewenste ervaring is afgestemd.
geen reacties beschikbaar