Skip to main content

Waarom je regelmatig je content moet verversen

Zelfs het sappigste fruit blijft maar een beperkte tijd vers. Eet je het te vroeg of juist te laat, houd je er in plaats van een heerlijke sensatie een rare smaak in je mond aan over.

content verversen


Hetzelfde zou je kunnen concluderen over online content. Websites, YouTube-kanalen en andere social media die nooit worden geüpdatet, hebben na een poosje hun beste tijd wel gehad. We kopen niets meer bij de betreffende website en in het ergste geval heeft ons vertrouwen in het merk een flinke deuk opgelopen.
Daarom is het van groot belang voor je online succes om je website regelmatig te verversen met relevante en informatieve content. Om je updatestrategie zo optimaal mogelijk in te richten, breken we de how-to’s en voordelen op in een aantal logische onderdelen. We leggen stap voor stap rustig uit wat verse content kan doen voor jouw business. Want waarom zou je de hele oogst ineens binnenhalen met het risico dat de helft van je fruit alweer over datum is tegen de tijd dat het in de schappen ligt?

Informatie perfect op tijd

 
Het allerbelangrijkste aspect is natuurlijk de ervaring van de eindgebruiker. Stel, je hoopt op leuke content over de laatste modetrends. Kom je onverhoopt op een website terecht die haar selectie sinds 2017 niet meer heeft geüpdatet, is het snel gedaan met de fashion pret.

En wat zou er gebeuren als je op zoek gaat naar tijdgevoelige informatie, zoals het vormgeven van je marketingcampagne in lijn met de laatste SEO-algoritmes van Google? Niet alleen word je opgescheept met verouderde informatie, het succes van je website kan zelfs in gevaar komen doordat de informatie het verleden beschrijft en niet de toekomst.
Los van het functionele aspect zal verse content je lezers laten zien dat je ze graag up-to-date & op en top geïnformeerd houdt. Een uitstekende manier van passieve marketing, aangezien deze aanpak duidelijk aangeeft dat je graag altijd één stap vooruitdenkt, om je volgers een plezier te doen. Maar de voordelen van verse content gaan nog veel dieper dan alleen het feit dat het aantrekkelijk is voor de eindgebruiker.

Laten we eens kijken naar de meer technische aspecten van de voordelen van up-to-date content.

Hoe werkt het concept ‘domeinautoriteit’?

 
Hoewel domeinautoriteit een van de meest kritische componenten van succes is, kan de definitie ervan zelfs voor de meest ervaren marketing experts een uitdaging zijn. Volgens MOZ is domeinautoriteit gerelateerd aan hoe hoog een website scoort op de SERP (pagina met zoekresultaten) van Google. Deze digitale reputatie houdt verband met zowel het type content als met de frequentie van schrijven. Websites met een grotere domeinautoriteit komen eerder in de hoogste resultaten terecht, waarmee de content nog aantrekkelijker wordt voor de gebruiker. Ook belangrijk om te vermelden is dat nieuwe pagina’s worden geïndexeerd door Google elke keer dat je ze updatet. In dit geval geldt dus: hoe vaker, hoe beter… mits je geen concessies doet aan de kwaliteit van je content.

Geüpdatete en gevarieerde content = meer traffic

 
Interessant om te zien: zodra je de content op jouw website regelmatig ververst, komen zoekmachines als Google en Yahoo! vaker even langs om hem te bekijken. Deze bezoekjes leiden niet specifiek tot een hogere ranking, maar je verschijnt wel vaker op zoekresultatenpagina’s. Eigenlijk heel logisch, want portalen die een breder scala aan onderwerpen bestrijken, komen sowieso regelmatiger in beeld. Hoe meer er te kiezen valt voor de gebruiker, hoe beter, zo redeneert Google.

Zulke zichtbaarheid leidt als vanzelf tot meer traffic naar jouw website of YouTube kanaal. Laten we dit eens vertalen naar een scenario uit het echte leven.
Een business professional moet een reis boeken naar Spanje in verband met een grote business conventie aan de Costa del Sol. Hij voert een simpele online zoektocht uit waarbij hij de voor hem relevante zoekwoorden gebruikt. Zou hij vervolgens kiezen voor een optie die alleen basisinformatie biedt met (visueel) relatief verouderd materiaal, of voor een aanbod vol met relevante details en leuke events voor toeristen?

En zo zijn er nog meer voordelen te benoemen van verse content.

Hoe houd je de belangrijkste zoekmachines SEO-technisch tevreden?

 
Zoekmachines worden net zo aantrokken door nieuwe content als vliegen door honing. Waarom dat zo is? De eenvoudigste uitleg is dat grote providers als Google bedrijven zijn die net zo afhankelijk van omzet zijn als nieuwe kleine start-ups. Google zal dus altijd de meest relevante pagina’s bovenaan de SERP plaatsen. Zo blijven bezoekers tevreden en komen ze terug bij Google als favoriete zoekmachine.

Bovendien is het duidelijk geworden dat hogere groeicijfers directe invloed hebben op de versheid van een website. Een voorbeeld? Stel, jouw portal staat op het punt een compleet nieuw product te lanceren. Als we ervan uitgaan dat jouw campagne veel traffic naar je website trekt, ziet Google jouw content vanzelf als up-to-date en populair. Op die manier kunnen nieuwe producten dus zomaar hoger geranked worden dan reeds bestaand materiaal.

Lagere bounce rates

 
Bounce rates worden gedefinieerd als het percentage bezoekers dat binnenkomt op de website en hem snel weer verlaat, in plaats van te blijven hangen en te converteren. Hoe hoger de bounce rate, hoe groter de negatieve invloed op je ranking en dat is – zoals eerder aangegeven – grotendeels afhankelijk van de gepresenteerde content. De enige manier om een hoge bounce rate te lijf te gaan is dus door jouw content relevant, interessant en up-to-date te houden.

De kracht van ‘merktrouw’

 
Het wordt vaak gezegd: één loyale volger is meer waard dan tien klanten die een losse aankoop doen en vervolgens elders op zoek gaan naar vergelijkbare producten. Hierbij geldt: niet alleen kopen, maar ook delen en goede reviews blijven goud waard. Een tevreden klant zal jouw online materiaal vaker delen en goed beoordelen, zodat je business stabiel blijft en je ROI (return on investment) stijgt.

Volgens een oud gezegde kun je loyaliteit niet kopen, maar moet je het verdienen. Precies hierom doen de top influencers op Instagram en Facebook zo hun best om door de jaren heen trouwe volgers aan zich te binden. Zij ‘verdienen’ de trouw van hun volgers door content vers, relevant en deelbaar te houden.
 

Heb je goede content nodig?

Meld je nu kosteloos aan!


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!