Waarom feedback van klanten zo essentieel is voor auteurs
Je hebt het ongetwijfeld al eens meegemaakt: een herzieningsverzoek van een klant. In eerste instantie is zo’n verzoek om je content aan te passen nooit leuk. Maar in tweede instantie blijkt het vaak een mooie kans. Een kans om jezelf als auteur verder te ontwikkelen. Of een kans om ervaring op te doen met allerlei soorten feedback. Zoveel klanten, zoveel wensen en feedback kan je helpen om jezelf in no-time tot een veelzijdig auteur te ontplooien.
Waarom is feedback van klanten zo essentieel voor auteurs? In dit artikel lees je de drie belangrijkste redenen.
1. De beruchte blinde vlek
In de theaterwereld staat het bekend als ‘killing your darlings’: inzicht krijgen in de beruchte blinde vlek die ieder mens eigen is. Daarmee dus ook iedere auteur. Heb je bijvoorbeeld de neiging om steeds dezelfde zinsopbouw te gebruiken? Stopwoordjes in te voegen? Volg je steeds weer dezelfde gedachtengang in je teksten? Dat noemen we ‘darlings’, ofwel lievelingsgedrag in je schrijfcarrière. Soms moet je inzicht krijgen in je blinde vlekken om je ‘darlings’ achterwege te kunnen laten. Opdrachtgevers geven je via feedback inzicht in je blinde vlekken; jij wordt er een nog betere auteur van.
2. Iets over het hoofd gezien in de briefing?
Je komt hier in het Expert Center regelmatig blogs tegen over briefings. Dat is niet voor niets, want een goede tekst staat of valt met een duidelijke briefing van de klant. Maar soms kan het gebeuren dat jij zelf iets over het hoofd ziet in de briefing. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn. In sommige gevallen kan echter één gemist zinnetje in de briefing invloed hebben op de gehele context van je ingeleverde tekst. Goede feedback helpt jou dan om scherp te blijven en altijd goed de briefing te volgen.
3. Zoveel klanten, zoveel wensen…
Het mooiste aan feedback van klanten zijn de waardevolle inzichten die je krijgt in de wensen van je opdrachtgevers. Waarom? Textbroker werkt voornamelijk met bedrijven – groot of klein, lokaal of internationaal. Als je het leuk vindt om voor de zakelijke markt te schrijven, ontvang je via feedback gaandeweg een zeer breed scala aan inzichten in het bedrijfsleven. Je krijgt een kijkje achter de schermen. Zoveel klanten, zoveel wensen en jij als auteur trekt daar uiteindelijk – via feedback – profijt van.
Over onze auteur
Tekstschrijver voor wie elk woord telt. Ik ben tekst-o-fiel van de bovenste plank. Altijd bezig met wat woorden te zeggen hebben en hoe we ze kunnen inzetten voor ons doel. Het liefst schrijf ik voor ondernemingen. Van eenmanszaak tot internationaal gerenommeerde corporates, ik vind het allemaal even interessant om content voor te mogen schrijven. Inclusief bescheiden specialisme in SEO-teksten.
geen reacties beschikbaar