Skip to main content

Waarom goede content voor nieuwsbrieven onmisbaar is

 

Auteurs op Textbroker zetten zich al jaren in om de beste SEO-content te schrijven. Landingspagina’s, productbeschrijvingen en blogs passeren allemaal de revue, maar er is één soort content die zeker niet vergeten mag worden: de nieuwsbrief. Deze vorm van marketing is ontzettend waardevol, dus zeker de investering waard. Ontdek wat het versturen van nieuwsbrieven zo interessant maakt voor jouw bedrijf en hoe je het meeste uit nieuwsbriefmarketing haalt.

 

Wat is de waarde van nieuwsbrieven?

 

Voordat je aan een nieuwsbriefcampagne begint, is het goed om te weten wat voor waarde een goede nieuwsbrief te bieden heeft. Uit onderzoek blijkt dat een nieuwsbrief tot wel veertig keer effectiever kan zijn in het genereren van nieuwe klanten, in vergelijking met social media. Dat is niet de enige reden waarom nieuwsbrieven waardevol zijn. Deze vorm van marketing heeft namelijk nog veel meer te bieden.

 

Een vertrouwde communicatievorm

 

In de jaren negentig werd er voor het eerst volop gebruikgemaakt van e-mails. Mensen kregen hun eerste e-mailadressen en bleven in contact met vrienden en familie dankzij deze moderne technologie. Inmiddels is de e-mail al bijna dertig jaar geïntegreerd in ons sociaal leven. Dat maakt het een vertrouwde communicatiemethode, wat zeker niet onderschat mag worden. Uit enkele onderzoeken blijkt dat maar liefst 93% van de ondervraagden liever bedrijfsinformatie ontvangt via e-mail dan via social media. Nieuwsbrieven worden dus gewaardeerd.

 

Bereik geïnteresseerde lezers

 

Bij veel marketingvormen bereik je een breed publiek, zelfs wanneer je een specifieke doelgroep voor ogen hebt. Je bent er nooit zeker van dat jouw beoogde klanten je content zien. Bij nieuwsbrieven is dat anders. Klanten kunnen zich inschrijven om de e-mails te ontvangen en zich ook weer afmelden wanneer ze geen interesse hebben in je producten of diensten. Je bereikt daardoor een groep mensen die al interesse toont in datgene wat jij te bieden hebt. Het resultaat? Betere conversies, waardoor de investering in e-mailmarketing zeker de moeite waard is.

 

Deel veelzijdige informatie

 

Nieuwsbrieven bieden niet alleen een manier om aanbiedingen te presenteren of lezers over te halen tot een aanschaf. Het is ook een middel waarmee je in contact kunt blijven met bestaande klanten. Bouw een relatie met ze op door het laatste nieuws over je onderneming te delen of door in te spelen op hun vragen en behoeften. Stel in iedere nieuwsbrief een medewerker aan de lezers voor of breng ze op de hoogte van recente ontwikkelingen. Zo bied je de lezer meer dan een verkooppraatje, waardoor de band tussen bedrijf en consument sterker wordt. Nieuwsbrieven zorgen dus niet alleen voor succes op de korte termijn, maar ook op de lange termijn.

 

Voordelige vorm van marketing

 

Het opzetten en onderhouden van een complete marketingcampagne kan erg prijzig worden. Bedrijven die met een beperkt budget werken, kunnen eens kijken naar e-mailmarketing. Deze vorm van marketing vereist namelijk geen groot productieteam. Er zijn bovendien externe partijen die het versturen van de mails op zich kunnen nemen, zodat een grote server ook geen vereiste is. Heb je nog niet het klantenbestand voor een grote nieuwsbriefactie? Dan is het zelfs mogelijk om advertentieruimte in andere nieuwsbrieven te kopen. Zo geniet je toch van de voordelen van e-mailmarketing, zonder een eigen nieuwsbriefcampagne op te hoeven zetten.

 

Weinig expertise nodig

 

In tegenstelling tot andere marketingvormen heb je bij nieuwsbriefmarketing weinig technische kennis nodig. Je hoeft geen website te coderen, hoeft geen video’s te editen en ook kennis over grafisch design is vaak niet nodig. Er zijn namelijk verschillende tools beschikbaar waarmee je jouw nieuwsbrief snel en gemakkelijk vormgeeft. Maak gebruik van standaard sjablonen, eventueel aangepast aan de huisstijl van je onderneming. Vervolgens hoef je alleen nog maar de gegevens van je klanten te verzamelen en professionele teksten te laten schrijven door een ervaren auteur. Dat maakt nieuwsbriefmarketing snel, makkelijk én haalbaar, ook voor kleinere ondernemingen.

 

Tips voor nieuwsbriefmarketing

 

Je weet nu waarom nieuwsbrieven zo belangrijk zijn, maar hoe zorg je ervoor dat je nieuwsbrieven zo effectief mogelijk zijn? Hier ontdek je verschillende tips om het meeste uit e-mailmarketing te halen.

 

Slechts een onderdeel van een bredere strategie

 

Met nieuwsbrieven bereik je mensen die zich hebben aangemeld voor extra informatie en aanbiedingen. Het publiek is dus bekend met je bedrijf en wil er graag meer over weten. Dat betekent dat het slechts één onderdeel is van een complete marketingstrategie. Je bereikt namelijk een nieuw publiek door actief te zijn op social media of door een SEO-vriendelijke blog bij te houden. Probeer nieuwsbriefmarketing dus in een bredere campagne te integreren, zodat je alle mogelijke doelgroepen bereikt.

 

Analyseer hoe de nieuwsbrief presteert

 

Meten is weten, ook wanneer het om nieuwsbrieven gaat. Er valt ontzettend veel te leren wanneer je de statistieken van iedere nieuwsbrief analyseert. Met behulp van analysetools krijg je inzicht in hoeveel mensen de e-mail daadwerkelijk ontvangen, welk percentage de mail opent en hoeveel clicks de links in de nieuwsbrief krijgen. Kijk kritisch naar de inhoud van de nieuwsbrief en de cijfers: welke onderwerpen presteren goed? Wat kun je aanpassen om de nieuwsbrief pakkender of interessanter te maken? Vergelijk verschillende nieuwsbrieven met elkaar en probeer te ontdekken waarom de een beter presteerde dan de ander. Zo kun je een goede strategie opstellen voor toekomstige nieuwsbrieven.

 

Communiceer goed met de auteur

 

Auteurs op Textbroker weten vrijwel iedere briefing om te zetten in een scherpe tekst, ook wanneer je een nieuwsbrief wilt laten schrijven. Het is wel belangrijk om je wensen duidelijk te maken. Zo weet de auteur precies wat je verwacht en welke stijl de nieuwsbrief moet hebben. Dat maakt het makkelijker om de juiste toon voor de lezers te vinden, waardoor je meer successen behaalt met je nieuwsbrief. Voordat je een opdracht uitzet is het daarom belangrijk om de volgende vragen te beantwoorden in de briefing:

 

  • Wat is het uiteindelijke doel van de nieuwsbrief? Conversies, informatieverstrekking of follow-up sales?
  • Welke keywords zijn belangrijk voor jouw branche, producten en diensten?
  • Voor welk publiek moet er geschreven worden?
  • Wat zijn de belangrijkste kwaliteiten van jouw diensten of producten?
  • Moet de content actueel of juist tijdloos zijn?

 

 

Conclusie

 

Het versturen van een nieuwsbrief is een ontzettend waardevolle manier om je klanten te bereiken. Niet alleen zorgt deze vorm van marketing voor relatief meer leads, maar ook voor vertrouwder contact met je klanten. Je bereikt bovendien precies de mensen die je nodig hebt: personen die actief interesse hebben in jouw bedrijf. Het opzetten van een nieuwsbrief is relatief goedkoop en vereist weinig technische kennis. Dat maakt het een toegankelijk marketingmiddel voor vrijwel ieder bedrijf.

 

Voordat je een nieuwsbrief gaat ontwikkelen, is het wel belangrijk om te onthouden dat dit slechts één deel van een complete marketingcampagne is. Controleer bovendien hoe iedere nieuwsbrief presteert en probeer zo te ontdekken welke onderwerpen je publiek aanspreken. Wil je een nieuwsbrief laten schrijven door een auteur op Textbroker? Zorg er dan wel voor dat je duidelijk communiceert waar de teksten aan moeten voldoen. Wat wil je met de nieuwsbrief bereiken en voor welke doelgroep wordt er geschreven? Zo weet je zeker dat de nieuwsbrief helemaal bij je onderneming past!


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!