Waarom worden teksten afgewezen?
Als auteur krijg je er soms wel eens mee te maken, een afwijzing van je tekst. Helemaal niet leuk, want die afwijzing komt op je profiel te staan. Maar ook voor de klant is het geen prettige situatie, want hij heeft zijn gewenste tekst niet ontvangen en moet daardoor langer wachten op een goede tekst. Je wil dus ten sterkste afwijzingen vermijden. Maar hoe doe je dat? Lees hier waar je als auteur de fout int kunt gaan bij het schrijven van een tekst.
1. De auteur levert niet het bestelde kwaliteitsniveau
Elke sterrenclassificatie is bij ons gekoppeld aan een schrijfniveau met minimale kwaliteitseisen. De opdrachtgever weet zo wat hij kan verwachten van een tekst per niveau. Doordat wij onze auteurs continu beoordelen, kunnen we onze klanten deze kwaliteitsniveaus garanderen. Als blijkt dat een ingeleverde tekst toch niet aan dit niveau voldoet, dan heeft de klant het recht de tekst af te wijzen. Hieronder nog even een korte samenvatting waar onze verschillende niveaus voor staan.
2-sterrenclassificatie
– Weinig diepgang in de inhoud
– Eenvoudige formuleringen
– Regelmatig taal- en spelfouten
– Herhaling en algemeenheden
3-sterrenclassificatie
– Voldoende diepgang in de inhoud
– Standaard tot goede formuleringen
– Hier en daar nog taal- en spelfouten
– Herkenbare structuur
4-sterrenclassificatie
– Goed onderzoek met behulp van meerdere bronnen
– Hoogstaande formuleringen en uitdrukkingen
– Zelden tot geen taal- en spelfouten
– Duidelijke rode draad
5-sterrenclassificatie
– Diepgaand onderzoek met behulp van meerdere bronnen
– Hoogstaande formuleringen en uitdrukkingen
– Geen taal- en spelfouten
– Gebruik van jargon
Meer informatie over onze classificaties en waar je aan dient te voldoen, vind je op onze pagina over auteursclassificaties.
2. De tekst voldoet niet aan de briefing
Niet voldoen aan de opdrachtbeschrijving is de meest voor de hand liggende reden om een tekst af te wijzen. Wat kan een klant namelijk met een tekst die niet aan de verwachtingen en vereisten voldoet?
Let er daarom op dat je de briefing goed doorneemt zodat je geen aanwijzingen mist. Schrijf exact wat er gevraagd wordt of schrijf de tekst anders gewoon liever niet. Je moet het jezelf niet onnodig moeilijk maken als de briefing te ingewikkeld lijkt. Hou rekening met de sleutelwoorden en verwerk ze correct in de tekst. Let bijvoorbeeld ook op de gevraagde schrijfstijl en de beoogde doelgroep. Voldoe je niet aan één of meerdere instructies, dan kan dit leiden tot een afwijzing.
De belangrijkste redenen waarom een tekst kan worden afgewezen:
Elementen uit de briefing missen
Als een briefing nogal lang is, dan wordt er gemakkelijk een instructie over het hoofd gezien. Bijvoorbeeld ‘Schrijf een meta-title en meta-description’ of ‘Gebruik HTML voor titel en tussenkopjes’.
De auteur schrijft naast de kwestie
Het komt regelmatig voor dat auteurs niet de gevraagde inhoud leveren. Als de instructie bijvoorbeeld luidt om over de voordelen van een externe vergaderruimte te schrijven, maar de auteur beschrijft enkel wat een externe vergaderruimte is, dan wordt niet aan de opdracht voldaan.
De tekst heeft weinig tot geen diepgang
Op Textbroker staan heel veel opdrachten over tal van onderwerpen. Daarom is het als auteur nodig voldoende onderzoek te doen naar het onderwerp waar je over schrijft. Het is altijd belangrijk om een tekst af te leveren die meerwaarde biedt, dus niet te veel algemeenheden bevat die iedereen toch al weet. Het kan zijn dat je al veel van een onderwerp weet, maar dat is wellicht in veel gevallen niet voldoende om de gewenste diepgang in de tekst te brengen.
Er wordt onvoldoende rekening gehouden met het tekstdoel
Let goed op wat de opdrachtgever met zijn tekst wil bereiken, bijvoorbeeld de lezers informeren over een product of overtuigen een product te kopen. Ook daar moet je rekening mee houden. Wil de opdrachtgever een informatieve tekst, maar schrijf je hem commercieel? Of wil hij juiste een overtuigende tekst, maar schrijf je puur informatief? Dan is het doel van de tekst niet bereikt.
Er wordt geen rekening gehouden met de doelgroep
Staat er geen doelgroep vermeld, dan mag je ervan uitgaan dat je iedere lezer aanspreekt. Lees je bijvoorbeeld in de briefing echter dat de betreffende website vooral op volwassenen met een bovenmodaal inkomen is gericht, dan moet je de inhoud en schrijfstijl daar ook aan aanpassen. Schrijven dat de producten op de website voor iedereen betaalbaar zijn, is dan een voorbeeld van geen rekening houden met de doelgroep.
De sleutelwoorden zijn niet (goed) verwerkt
Wanneer de opdrachtgever een aantal sleutelwoorden als verplicht opgeeft, dan kan je de tekst uiteraard niet inleveren zonder deze sleutelwoorden te gebruiken. Maar soms staan de vereiste sleutelwoorden gewoon in de briefing vermeld. Daar kan je als auteur al snel overheen kijken. Het blijft echter de verantwoordelijkheid van de auteur om de opgegeven keywords te verwerken.
Er zijn verschillende manieren waarop je sleutelwoorden kunt verwerken in de tekst. Je hebt beslist al gezien dat de sleutelwoorden soms de opties ‘inflectie’ en ‘stopwoorden’ hebben. Inflectie staat voor enkelvouds- en meervoudsvormen. Met andere woorden, een sleutelwoord in het enkelvoud (boek) mag je ook gebruiken in het meervoud (boeken). Stopwoorden zorgen er dan weer voor dat een sleutelwoord beter leesbaar wordt. ‘Hotel Gent’ wordt dan bijvoorbeeld ‘Hotel in Gent’, en ‘vakantie Athene’ kan je beter verwerken als ‘vakantie naar Athene’. Correct Nederlands dient hierbij altijd te worden gebruikt, tenzij de klant een andere schrijfwijze aangeeft.
3. De tekst voldoet niet aan het herzieningsverzoek
Heb je een tekst ingeleverd en verwacht je dat je een goede tekst hebt afgeleverd, dan kan een herzieningsverzoek wel als een verrassing komen. Maar in deze vraag tot aanpassing kan je natuurlijk alles nog goedmaken. De opdrachtgever kan een tekst niet direct afwijzen, maar moet altijd minstens één herzieningsverzoek naar de auteur sturen.
Dit herzieningsverzoek mag natuurlijk geen nieuwe instructies bevatten. De klant dient hier op zaken te wijzen uit de briefing waar niet aan voldaan is. Het is dus meer een reminder aan de auteur om daar nog even aandacht aan te besteden. Wordt hier uiteindelijk toch niet aan voldaan, dan is een afwijzing terecht.
Afhandeling van een afwijzing
Stel dat jouw tekst na het herzieningsverzoek werd afgewezen door de opdrachtgever, dan loop je nog niet definitief die inkomsten mis. Textbroker controleert iedere afwijzing. Wij kijken naar de reden voor de afwijzing en naar de briefing. Is er inderdaad niet aan de instructie voldaan of voldoet de tekst niet aan het gevraagde kwaliteitsniveau, dan moeten we de opdrachtgever gelijk geven. Wijst de klant de tekst echter af op basis van subjectieve redenen, dan is de tekst in principe goed en wordt de afwijzing afgekeurd. De auteur wordt dan alsnog uitbetaald.
geen reacties beschikbaar