Skip to main content

Wat is contentmarketing?

Iedereen die online interessante en relevante content aanbiedt en middels deze content (potentiele) klanten overtuigt, doet aan contentmarketing. Wat is het precies?

Iedereen die online interessante en relevante content aanbiedt en middels deze content (potentiele) klanten overtuigt, doet aan contentmarketing. Het verschil met traditionele marketingmethodes zit hem echter in het feit dat de content binnen contentmarketing een duidelijke meerwaarde biedt. Goede content binnen contentmarketing zegt dus niet “mijn product is het beste”, maar geeft informatie over aan het product verwante onderwerpen. De lezer raakt, op basis van deze content, overtuigd van de expertise van het bedrijf en heeft als gevolg daarvan vertrouwen in het product.

Wanneer biedt content meerwaarde?

Content is over het algemeen goed en succesvol wanneer het aandacht krijgt. Vaak is dat het geval bij nieuwe ontwikkelingen, vooral wanneer daarbij een deskundig advies gewenst is. Daarnaast zijn vermakelijke artikelen snel populair. Uiteraard is het wel altijd van belang dat de content feitelijk correct en van hoge kwaliteit is. Over het algemeen is het slim alle taalregels in acht te nemen en een goede doelgroep voor ogen te hebben bij het schrijven en plaatsen van content.

Hoeveel budget heb ik nodig voor contentmarketing?

Onder de klanten van de Amerikaanse website van Textbroker hebben we gezien dat zij hun contentbudget verdeeld hebben volgens het 50/15-principe: 50% van het SEO-budget wordt gebruikt voor content voor de website en 15% van het SEM-budget wordt gebruikt voor landingspagina’s en SEM-campagnes. Over het algemeen wordt er binnen SEM (search engine marketing) vaak gedacht aan zaken als linkbuilding, maar dat ook de content steeds belangrijk wordt is duidelijk te zien aan onder andere de algoritmes van de zoekmachines. Interessante onderwerpen, verwerkt in teksten van hoge kwaliteit, met een meerwaarde voor de lezer: dat is het geheim van contentmarketing en succesvolle websites.

Waar plaats ik welke content?

Niet alleen voor de website van een bedrijf is het vandaag de dag belangrijk relevante en goede content te hebben. Wie ook op social media actief is – en dat is aan te raden voor bedrijven met meer dan drie klanten – moet ervoor zorgen dat er een constante stroom van nieuwe, interessante content is. De behoefte aan nieuwe content wordt hierdoor steeds groter.

Eigen websites, persoonlijke blogs en bedrijfsblogs en sociale netwerken als Facebook, Twitter, LinkedIn, en Google+; bedrijven kunnen het zich niet veroorloven hier slechts zijdelings mee bezig te zijn. Het publiceren van interessante, zinvolle en succesvolle content op deze kanalen getuigt van goed management, aandacht voor de klant en bovendien expertise. Om deze reden is het van belang dat men bij de keuze van een contentleverancier eraan denkt dat de schrijvers flexibel zijn en expertise bieden, zodat ze zich, indien nodig, kunnen aanpassen aan de veranderende eisen van de content.

Een contentmarketingstrategie bepalen

Wie het gehele proces van contentproductie voor korte of lange termijn wil uitbesteden, moet aan de hand van ervaring bepalen wat de juiste contentmarketingstrategie is. Vooral voor tekstuele content is het van belang vooraf na te denken over de volgende punten:

  • Hoeveel teksten zijn er per maand nodig en waar worden ze gepubliceerd?
  • Wanneer is welke tekst nodig?
  • Is het noodzakelijk een testfase in the bouwen, waarbinnen een contentmarketingstrategie wordt getest?
  • Inhoudelijk en formele eisen: tekstlengte, soort teksten (persbericht, productbeschrijving, teaser, tweets, SEO-artikelen, reisverhalen, blogposts, etc.), benodigde kennis en expertise van de auteur.
  • Zoekmachineoptimalisatie: aantal keywords, taalniveau, gebruik van HTML, structuur.
  • Heb ik de capaciteit om zelf voor de content te zorgen of is het noodzakelijk het projectmanagement hiervan uit te besteden?

Wanneer deze vragen een antwoord hebben gekregen, is het mogelijk een goede contentleverancier te kiezen voor al uw contentmarketingbehoeften.

Foto: Marco2811 – Fotolia.com


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!