Wat is het verschil tussen een SEO tekst een een gewone tekst?
De meeste opdrachten bij Textbroker betreffen SEO -teksten. Een SEO- tekst heeft als doel om een website of online pagina beter vindbaar te maken voor zoekmachines. Soms kom je ook een ander soort opdrachten tegen zoals brochures, persberichten of puur informatieve teksten. Hoewel deze teksten natuurlijk ook vindbaar moeten zijn, worden ze niet in eerste instantie geplaatst als SEO- tekst. Wat is het nu het verschil tussen een SEO -tekst en een ‘gewone’ tekst?
Hoe herken je een ‘gewone’ tekst?
Content, die niet per se met het oogmerk op vindbaarheid geschreven is, vind je in alle soorten en maten. Denk aan romans, persberichten of informatie van gemeentes. Meestal betreft het content met een niet-commerciële of verminderd commerciële inslag. Al is de scheidslijn tussen commercieel en niet-commercieel steeds lastiger te trekken. Tenslotte is elke geschreven tekst bedoeld om gelezen te worden. Toch kun je over het algemeen zeggen dat SEO- teksten bedoeld zijn om een product of dienst te verkopen. Een ‘gewone’ tekst kent andere doelen, zoals algemene informatie of journalistieke impact.
Hoe schrijf je een goede SEO – tekst?
Bij een SEO- tekst draait alles om keywords, de zoekwoorden die consumenten hebben ingetikt in Google. Content die gericht is op vindbaarheid – en daarna liefst conversie – maak je met een paar eenvoudige stelregels SEO -proof:
- Gebruik de keywords in de koppen
- Plaats het keyword in de eerste honderd woorden van je tekst
- Plaats het keywords plus synoniemen daarna een paar keer in elke alinea
- Plaats het keyword in de laatste zin van je tekst
- Vergeet niet een duidelijke Call To Action te plaatsen, inclusief het keyword
Van zoekmachine naar user experience
Over het algemeen geldt: hoe natuurlijker je de zoekwoorden in de tekst verwerkt, hoe beter. Google geeft namelijk een hogere ranking aan content die duidelijk voor de lezer is geschreven en niet zozeer voor zoekmachines. Dat is behoorlijk paradoxaal, want een SEO- tekst is per definitie geschreven om goed vindbaar te worden. De kunst is dus om een mooie balans te vinden tussen het plaatsen van keywords op strategische plaatsen en een prettig leesbare, natuurlijke tekst voor een positieve user experience. Uiteindelijk draait bij SEO nu alles om het laatste. Een positieve ervaring voor de consument.
Over onze auteur
Tekstschrijver voor wie elk woord telt. Ik ben tekst-o-fiel van de bovenste plank. Altijd bezig met wat woorden te zeggen hebben en hoe we ze kunnen inzetten voor ons doel. Het liefst schrijf ik voor ondernemingen. Van eenmanszaak tot internationaal gerenommeerde corporates, ik vind het allemaal even interessant om content voor te mogen schrijven. Inclusief bescheiden specialisme in SEO-teksten.
geen reacties beschikbaar