Skip to main content

Wat is het verschil tussen een SEO tekst een een gewone tekst?

stacks of money with a plant growing on top of it.

De meeste opdrachten bij Textbroker betreffen SEO -teksten. Een SEO- tekst heeft als doel om een website of online pagina beter vindbaar te maken voor zoekmachines. Soms kom je ook een ander soort opdrachten tegen zoals brochures, persberichten of puur informatieve teksten. Hoewel deze teksten natuurlijk ook vindbaar moeten zijn, worden ze niet in eerste instantie geplaatst als SEO- tekst. Wat is het nu het verschil tussen een SEO -tekst en een ‘gewone’ tekst?

Hoe herken je een ‘gewone’ tekst?

Content, die niet per se met het oogmerk op vindbaarheid geschreven is, vind je in alle soorten en maten. Denk aan romans, persberichten of informatie van gemeentes. Meestal betreft het content met een niet-commerciële of verminderd commerciële inslag. Al is de scheidslijn tussen commercieel en niet-commercieel steeds lastiger te trekken. Tenslotte is elke geschreven tekst bedoeld om gelezen te worden. Toch kun je over het algemeen zeggen dat SEO- teksten bedoeld zijn om een product of dienst te verkopen. Een ‘gewone’ tekst kent andere doelen, zoals algemene informatie of journalistieke impact.

Hoe schrijf je een goede SEO – tekst?

Bij een SEO- tekst draait alles om keywords, de zoekwoorden die consumenten hebben ingetikt in Google. Content die gericht is op vindbaarheid – en daarna liefst conversie – maak je met een paar eenvoudige stelregels SEO -proof:

  • Gebruik de keywords in de koppen
  • Plaats het keyword in de eerste honderd woorden van je tekst
  • Plaats het keywords plus synoniemen daarna een paar keer in elke alinea
  • Plaats het keyword in de laatste zin van je tekst
  • Vergeet niet een duidelijke Call To Action te plaatsen, inclusief het keyword

Van zoekmachine naar user experience

Over het algemeen geldt: hoe natuurlijker je de zoekwoorden in de tekst verwerkt, hoe beter. Google geeft namelijk een hogere ranking aan content die duidelijk voor de lezer is geschreven en niet zozeer voor zoekmachines. Dat is behoorlijk paradoxaal, want een SEO- tekst is per definitie geschreven om goed vindbaar te worden. De kunst is dus om een mooie balans te vinden tussen het plaatsen van keywords op strategische plaatsen en een prettig leesbare, natuurlijke tekst voor een positieve user experience. Uiteindelijk draait bij SEO nu alles om het laatste. Een positieve ervaring voor de consument.

 

Over onze auteur

Tekstschrijver voor wie elk woord telt. Ik ben tekst-o-fiel van de bovenste plank. Altijd bezig met wat woorden te zeggen hebben en hoe we ze kunnen inzetten voor ons doel. Het liefst schrijf ik voor ondernemingen. Van eenmanszaak tot internationaal gerenommeerde corporates, ik vind het allemaal even interessant om content voor te mogen schrijven. Inclusief bescheiden specialisme in SEO-teksten.

 
Do you know what content you need – and still looking for the right author?Register now for free


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!