Skip to main content

Wat is SEO anno 2018?

blue colored sheet with icons of social media buttons

In de startjaren van SEO (Search Engine Optimization) voldeden een paar slimme trucjes om goed te scoren in de belangrijkste zoekmachine Google. Door het invullen van title tags in combinatie met een veelvuldig gebruik van zoekwoorden op de webpagina’s en in de afbeeldingen kwam je al een heel eind. Deze ‘trucjes’ staan inmiddels meer te boek als de absolute basis. Anno 2018 is er veel méér voor nodig om hoog in Google te scoren. Je zou het zelfs een totale verandering van mindset kunnen noemen, want alles draait nu om de klantervaring.
Hoe kwalitatief hoogwaardiger bezoekers jouw website ervaren, hoe langer en vaker ze hem bezoeken. Dat geeft Google meer reden om advertentieruimte te verkopen, het belangrijkste verdienmodel van de zoekmachine nr 1. Hoe zorg je er anno 2018 voor dat jouw website goed vindbaar wordt – en blijft? De 5 beste tips op een rijtje:

1. Snelheid en veiligheid

Knap jij ook af op een website die er eeuwig over doet om te laden? Snelheid is cruciaal voor een positieve klantervaring. De ideale laadtijd is maximaal 1,5 (!) seconde.
Daarnaast dient elke website sinds 2017 te draaien op https in plaats van http. Zo’n SSL beveiliging laat zien dat jouw website goed is beveiligd. Per 25 mei 2018 is daar de AVG aan toevoegd: de Europees geldende Algemene Verordening Gegevensbescherming. Je bent verplicht om op jouw website aan te geven wat jij doet om de privacy van je klanten te waarborgen.

2. Context in plaats van ‘keyword-stuffing’

Google zet al een tijdje kunstmatige intelligentie in. Via KI worden zoekopdrachten van gebruikers breed geïnterpreteerd. Je kunt hier slim gebruik van maken door veel context op je website en social media toe te voegen. Bijvoorbeeld relevante blogs, een breed scala aan synoniemen of een YouTube-kanaal met achtergrondinformatie of grappige vlogs. Pas wel op met fake news. Google straft het plaatsen van fake news af, want nepnieuws voegt niets toe aan een positieve gebruikerservaring

3. Gepersonaliseerd en op locatie

Om de gebruikerservaring (in jargon UX – user experience) nog beter te maken, worden zoekresultaten steeds gepersonaliseerder en geografisch gevoeliger aangeboden. Je herkent het misschien van Google Mijn Bedrijf, dat de gegevens van jouw (lokale) bedrijf direct in beeld laat verschijnen.

4. Gesproken zoekopdrachten

Zorg je voor een duidelijke FAQ op je website, dan heb je een streepje voor bij zogeheten ‘voice assistants’, zoals Google’s Assistant en Siri. Schrijf je FAQ content op een zo natuurlijk mogelijke manier. Spreektaal mag best. Precies zoals echte mensen zullen zoeken.

5. Betrokken social media content

Kwalitatief hoogwaardige, betrokken social media content blijft met stip de belangrijkste SEO trend voor 2018 en de komende jaren. Zoekmachines hebben regelmatige updates en veel gedeelde content al jaren torenhoog in het vaandel staan.

En wat kunnen we in 2019 verwachten?

Wil je deel uitmaken van de voorhoede op het gebied van SEO? Dan is duurzaamheid en aandacht voor mens & maatschappij ‘the new black’. Plaats fair trade, duurzaamheid en MVO in het hart van je organisatie en je verhoogt spectaculair de ‘customer happiness’. Bedrijven die duurzaamheid links laten liggen, laten vanaf volgend jaar dan ook een aanzienlijk deel van hun omzet liggen.
 

Over onze auteur

Tekstschrijver voor wie elk woord telt. Ik ben tekst-o-fiel van de bovenste plank. Altijd bezig met wat woorden te zeggen hebben en hoe we ze kunnen inzetten voor ons doel. Het liefst schrijf ik voor ondernemingen. Van eenmanszaak tot internationaal gerenommeerde corporates, ik vind het allemaal even interessant om content voor te mogen schrijven. Inclusief bescheiden specialisme in SEO-teksten.

Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!