Wat staat er in een content calendar?
Zodra u inspiratie hebt voor relevante content die bijvoorbeeld op uw blog komt te staan, is het maken van een strategische planning bijzonder belangrijk. Deze content calendar moet antwoord geven op een aantal belangrijke vragen: Wanneer worden de artikelen gepubliceerd? Wat voor soort content is het? Wat is het onderwerp van de teksten? Wie gaat het schrijven? Op welke kanalen wordt het gepubliceerd?
Zodra u inspiratie hebt voor relevante content die bijvoorbeeld op uw blog komt te staan, is het maken van een strategische planning bijzonder belangrijk. Deze content calendar moet antwoord geven op een aantal belangrijke vragen, waaronder:
– Wanneer worden de artikelen gepubliceerd?
– Wat voor soort content is het?
– Wat is het onderwerp van de teksten?
– Wie gaat het schrijven?
– Op welke kanalen wordt het gepubliceerd?
Het is een goed idee om je contentstrategie al ruim van tevoren vast te leggen. Plan bijvoorbeeld een kwartaal of een half jaar vooruit. Een programma als Excel is daarbij een praktisch hulpmiddel. Gebruik simpelweg de verschillende kolommen voor de nodige informatie. Zo blijft alles altijd zeer overzichtelijk. Uiteraard kunt u daarin ook de successen registeren na het plaatsen van de betreffende content.
Definieer uw doelen
Weten wat men wil bereiken met een contentstrategie, is al een stap in de goede richting. Wilt u bijvoorbeeld een betere (SEO) ranking of gaat het eigenlijk meer om de interactie met uw doelgroep? Gaat het uitsluitend om de behaalde omzet of wordt er bijvoorbeeld een nieuw product op de markt gebracht? Als u weet wat uw doelen zijn, kunt u de juiste aspecten van uw content prioriteit geven om daarmee te ontdekken welk soort content helpt bij het bereiken van uw doelen.
Bepaal de frequentie
Als u eenmaal uw doelen en prioriteiten hebt vastgesteld, is het belangrijk de frequentie van het plaatsen te bepalen. Daar hoort ook het kiezen van de juiste kanalen bij. Voor meer interactie met uw doelgroep zijn social media natuurlijk interessant. Op sociale media kunt u dagelijks nieuwe content publiceren en met uw doelgroep in gesprek gaan. Zorg dat u weet hoe u uw doelgroep het beste kunt bereiken, hetgeen vooraf wel een stukje onderzoek vereist.
Denk goed na over de onderwerpen
Bij de planning van uw content is strategisch denken erg belangrijk. Of u nu zelf uw onderwerpen bedenkt of deze weet af te leiden uit een analyse van zoekwoorden, het is altijd zinvol om uw ideeën onder te brengen in relevante categorieën. Gaat u bijvoorbeeld nieuwe diensten of producten aanbieden, dan is een persbericht een goede optie. Als u echter belangrijke informatie wilt overbrengen of uw publiek wilt entertainen, kunt u een interview of enquête overwegen. Kortom, weten hoe u uw doelgroep tevreden kunt stellen, betekent weten welke onderwerpen interessant zijn.
Delen, delen, delen
Goede content wordt nog beter nadat u het hebt gedeeld. Zo weet u namelijk zeker dat u uw doelgroep bereikt, maar ook dat uw doelgroep uw content weet te vinden. Wees daarbij vooral niet bang om nieuwe platforms en mediakanalen uit te proberen. Op die manier bereikt u steeds een groter publiek.
Wees flexibel
Hoewel een overzichtelijke contentstrategie belangrijk is, is flexibel zijn minstens zo belangrijk. Blijf op de hoogte van nieuwe trends en durf in te spelen op (verrassende) feedback. Alleen zo zal uw content groeien.
geen reacties beschikbaar