Skip to main content

Zo creëer je een succesvolle lead magnet

Leads genereren is een van de meest populaire onderwerpen in de wereld van contentmarketing. Je bent waarschijnlijk al op de hoogte van de belangrijkste basics, maar deze informatie is meestal niet genoeg om de beste leads te genereren. De gemiddelde consument krijgt gemakkelijk 4.000 advertenties per dag te zien, dus hoe zorg je ervoor dat je eruit springt?

Het is vooral belangrijk om de juiste personen op het juiste moment aan te spreken. Een lead magnet kan daarbij helpen, maar wat is dit precies? Hoe werkt het en wat zijn de voordelen van een lead magnet? Hier vind je alle antwoorden, inclusief tips voor het creëren van een sterke lead magnet die helpt om jouw bedrijf op de kaart te zetten.

 

Wat is een lead magnet?

 

Vaak worden lead magnets verward met gewone landingspagina’s. Daarom is het belangrijk om het verschil tussen deze twee goed te begrijpen:

 

  • Landingspagina’s bieden potentiële klanten genoeg algemene en relevante informatie over een bedrijf, product of dienst.

 

  • Een lead magnet zorgt ervoor dat deze klanten geprikkeld worden om de eerste stap te zetten richting een koop of aanvraag.

 

Lead magnets draaien eigenlijk om geven en nemen. Je geeft bezoekers van je site de informatie die ze zoeken, maar daar moeten ze wel een telefoonnummer of e-mailadres voor achterlaten. Sommige lead magnets worden weergegeven in de vorm van een widget, terwijl andere soorten juist downloadbare content bevatten. Welke vorm het beste is, is helemaal afhankelijk van jouw bedrijf en voorkeuren.

Het is wel belangrijk om niet zomaar waardevolle informatie weg te geven. Lead magnets moeten ervoor zorgen dat potentiële klanten alleen een voorproefje krijgen van je producten of diensten. Dit voorproefje moet indruk maken op de klant en het gevoel geven dat hij of zij meer wil. Door de klant goed warm te maken, vergroot je de kans dat deze in de toekomst een koop bij je doet. Maar hoe gaat dit precies in zijn werk?

Stel je voor dat je goede leads wilt genereren, waarbij je potentiële huizenkopers in Amsterdam als doelgroep hebt. In dat geval is een overzicht van geschikte woningen binnen de juiste prijsgroep een goede lead magnet. Voordat je lezers deze informatie geeft, moeten zij eerst waardevolle informatie met je delen. Denk bijvoorbeeld aan:

 

  • Hun postcode.

 

  • De huidige waarde van hun huis.

 

  • Hoeveel ze kunnen en willen betalen voor een nieuwe woning.

 

  • Of dit het eerste huis is dat ze willen kopen.

 

  • Hun e-mailadres en/of telefoonnummer.

 

Simpel gezegd: lead magnets bieden waardevolle informatie in ruil voor simpele informatie over potentiële klanten. Geïnteresseerde bezoekers van je website zijn vaak bereid om deze informatie met je te delen, zolang je goede en waardevolle informatie biedt. De informatie die ze achterlaten geeft jou weer de kans om in te schatten of zij de juiste doelgroep zijn, waardoor je de juiste personen kunt benaderen voor een salespitch.

 

Verschillende soorten lead magnets

 

Het invullen van een quiz is misschien wel een van de meest bekende soorten lead magnets. Wanneer klanten het resultaat willen zien, moeten ze eerst hun e-mailadres geven om deze informatie te krijgen. Er zijn daarnaast nog veel andere soorten lead magnets. Sommige bedrijven bieden webinars en podcasts aan, maar deze zijn vaak gebonden aan een bepaalde tijd. Ze zijn uiteindelijk niet meer relevant of bieden een eenmalig contactmoment met potentiële klanten. Daarom is het vooral nuttig om lead magnets te creëren die op ieder moment beschikbaar zijn voor geïnteresseerden. Denk aan de volgende voorbeelden:

 

  • Whitepapers.

 

  • E-boeken.

 

  • Speciale aanbiedingen.

 

  • Tutorials.

 

  • Checklists.

 

Het is vooral belangrijk om te kijken naar welke vorm het beste bij jouw bedrijf en website past.

 

De voordelen van lead magnets

 

Er wordt vaak gedacht dat simpele reclamebeelden op het internet voldoende zijn om klanten te trekken. Veel bedrijven zijn van mening dat zichtbaarheid er al voor zorgt dat ze goede leads genereren. Dat valt in de praktijk vaak tegen en de mensen die je wel bereikt vallen in veel gevallen niet eens binnen je doelgroep. We nemen nogmaals het voorbeeld van de huizenkopers in Amsterdam.

Veel bezoekers bereiken misschien je website via social media, maar slechts een klein percentage is daadwerkelijk in staat om op dit moment een huis in Amsterdam te kopen. Van alle mensen die geïnteresseerd zijn, is er dus maar een kleine groep die tot een koop kan en wil overgaan. Het is dus belangrijk om je vooral te focussen op die kleinere groep, aangezien alleen dit tot waardevolle leads kan leiden. Dat maakt meteen duidelijk waarom een goede magnet lead echt anders is dan een simpele advertentie op social media.

Potentiële klanten die bereid zijn om persoonlijke informatie met je te delen, zijn meestal veel sneller bereid om een product of dienst bij je af te nemen. Hier geldt eigenlijk hetzelfde principe als bij een autodealer: personen die de dealer bezoeken zijn ook bereid om een nieuwe auto te kopen. Een lead magnet zorgt ervoor dat je goede leads vindt en eigenlijk het kaf van het koren scheidt. Daarnaast mag je ook niet vergeten dat een sterke lead magnet voor meer vertrouwen bij de klant zorgt. Jij hebt namelijk waardevolle informatie te bieden en wilt daar alvast een beetje van delen.

Andere voordelen van lead magnets zijn:

 

  • Je ontvangt meer contactgegevens voor je mailinglist.

 

  • Ze moedigen beide partijen aan om proactieve stappen te zetten.

 

  • Je toont potentiële klanten dat je niet alleen uit bent op geld, maar ze ook echt iets waardevols te bieden hebt.

 

  • Potentiële klanten staan meer open voor toekomstig contact wanneer ze hun contactinformatie bij je achterlaten.

 

Heb je in het verleden vaker geprobeerd om goede leads te genereren, maar leken je marketingcampagnes niet te werken? Dan is de kans groot dat een lead magnet wel de gewenste resultaten oplevert. Maar nu komt natuurlijk de vraag: hoe creëer je een effectieve lead magnet en waar moet je rekening mee houden?

 

Effectieve stappen om een lead magnet te creëren

 

Het woord “magnet” is ontzettend passend in deze context. Deze vorm van marketing werkt namelijk hetzelfde als een echte magneet. Datgene wat dichter bij de magneet staat, wordt sterker door de magneet aangetrokken. Daarom is het belangrijk om een goed beeld van je doelgroep te krijgen. Wat is hun leeftijd, geslacht, locatie, budget en welke aankopen hebben ze in het verleden gedaan? Hier is een flinke hoeveelheid onderzoek voor nodig, maar deze tijd en moeite wordt uiteindelijk beloond met sterke leads. Zodra je het juiste beeld van je doelgroep gevormd hebt, is het tijd voor de volgende stappen.

 

Relevante onderwerpen vinden

 

Zodra je weet welke personen je wilt bereiken met je lead magnet, is het niet meer dan logisch om op zoek te gaan naar de onderwerpen die zij interessant vinden. Er zijn verschillende manieren om dat te achterhalen. Denk aan de volgende voorbeelden:

 

  • Automatische vragenlijsten via e-mail.

 

  • SEO- en keywordonderzoek.

 

  • Onderzoeken welke verkoopkanalen het meest gebruikt worden.

 

  • Bepalen welke pagina’s op je website de meeste bezoekers genereren.

 

Het is ook verstandig om de strategieën van concurrenten te analyseren. Dit helpt je niet alleen met het bepalen van de meest effectieve strategie, maar ook met het onderscheiden van jouw bedrijf en website. Ontdek wat je anders kunt doen en zorg ervoor dat je website een unieke stijl heeft. Zodra je de meest relevante onderwerpen hebt gevonden, is het tijd om deze kennis te gaan implementeren.

 

De juiste marketingkanalen ontdekken

 

Het is belangrijk om te onthouden dat lead magnets ontzettend specifiek zijn. Daarom is het waardevol om te weten welke marketingkanalen je het beste kunt benutten om deze lead magnets in te zetten. Ben je van plan om voornamelijk millennials te bereiken? Dan zijn kanalen zoals Facebook en YouTube misschien het meest geschikt. Ben je juist een B2B bedrijf en wil je dus een professionele doelgroep bereiken? Dan is LinkedIn waarschijnlijk het juiste platform.

Welk marketingkanaal het beste bij je past is ontzettend subjectief en zal per bedrijf verschillen. Jij weet het beste wie je doelgroep is en waar deze groep te vinden is. Het is vooral belangrijk om één of twee digitale focuspunten te vinden waar je het meeste succes gaat behalen met een lead magnet. Het is vaak niet effectief om zo veel mogelijk kanalen te gebruiken, aangezien je doelgroep slechts op een aantal specifieke plekken te vinden is.

 

De juiste soort lead magnet bepalen

 

Welke soort lead magnet het beste bij jouw marketingcampagne past is soms lastig te bepalen. Zoals je eerder al zag, zijn er verschillende soorten om uit te kiezen. Het is waardevol om de volgende vragen te beantwoorden tijdens je zoektocht naar de juiste soort:

 

  • Welke problemen wil je oplossen?

 

  • Hoe gedetailleerd wordt de content die je wil delen?

 

  • Welke methode biedt de meeste waarde voor potentiële klanten?

 

  • Wat is het uiteindelijke doel? Conversies, het bemachtigen van contactinformatie of het versturen van promoties?

 

De antwoorden op deze vragen geven je een indicatie van welke soort lead magnet bij je doelen past. Voor welk type je ook kiest, het is altijd belangrijk dat de lead magnet duidelijk, makkelijk en informatief is.

 

Het belang van de content

 

Voordat je gaat nadenken over de toepassing en presentatie van een lead magnet, is het belangrijk om na te denken over de content. Alle content rondom je lead magnet moet helemaal bij de stijl en toon van je website passen. Dat zorgt voor een uniform geheel en geeft potentiële klanten een duidelijk beeld van jouw bedrijf. De lengte van de content die je biedt kan sterk uiteenlopen. Zo is een whitepaper van 2.500 woorden natuurlijk veel uitgebreider dan een korte vragenlijst.

Maak gebruik van SEO-technieken en doe keywordonderzoek om de content zo sterk mogelijk te maken. Houd er bovendien rekening mee dat de content van de lead magnet in zoekresultaten kan verschijnen. Daarom is het belangrijk dat de content van de beste kwaliteit is, zodat je de kracht van je lead magnet zo veel mogelijk kunt benutten. Schakel daarom goede auteurs in om de content te schrijven en laat een professioneel zoekwoordenonderzoek uitvoeren.

 

Design en marketing

 

De volgende stap is het design van de lead magnet. De vorm waarin je deze lead magnet giet is natuurlijk ontzettend belangrijk, waarbij functionaliteit altijd vooropstaat. Zorg ervoor dat hij makkelijk in gebruik is en dat de lead magnet op telefoons, tablets, laptops en desktops zichtbaar is. Maak het design herkenbaar door logo’s of bedrijfskleuren in de lead magnet te verwerken. Heb je zelf niet de juiste kennis om dit te doen? Schakel dan een professionele designer in of maak gebruik van gratis online templates.

Marketing is de laatste stap in het proces. Hiervoor gebruik je veel informatie die je in de vorige stappen vergaard hebt. Bepaal wat de meest effectieve manier is om jouw doelgroep te bereiken en maak gebruik van geschikte marketingkanalen. Schakel eventueel partners in die geschikte klanten naar je lead magnet doorsturen en probeer zo je online zichtbaarheid te vergroten. Het is ook goed om een lead magnet op de homepage van je website te plaatsen. Zo stuur je bezoekers meteen naar de juiste plek en komt je website nog professioneler over.

 

Is de lead magnet effectief?

 

Het creëren van een lead magnet zorgt er niet automatisch voor dat je meteen grote successen boekt. Misschien haal je wel wat nieuwe leads binnen, maar niet meer dan met een gebruikelijke marketingcampagne. Net als bij iedere andere marketingmethode moet je de effectiviteit van een lead magnet goed in de gaten houden. Hier zijn wat nuttige vragen die het analyseren van het succes makkelijker maken:

 

  • Welk percentage van de websitebezoekers heeft daadwerkelijk interactie gehad met de lead magnet?

 

  • Welk deel van dit percentage ondernam de gewenste actie, zoals het downloaden van een artikel of het achterlaten van contactinformatie?

 

  • Zorgt de lead magnet voor meer websitebezoekers?

 

Het uiteindelijke doel van een lead magnet is om bezoekers de juiste acties te laten ondernemen, zodat jij uiteindelijk hun contactinformatie ontvangt. De effectiviteit van de lead magnet is dus ontzettend belangrijk om in de gaten te houden. Tools zoals Google Analytics maken het mogelijk om meer inzicht te krijgen in verschillende delen van je website, waaronder lead magnets. Je kunt direct bij bezoekers van je website aankloppen. Wat voor veranderingen zouden zij graag zien om de lead magnet interessanter of gebruiksvriendelijker te maken? Een goede lead magnet is flexibel, waardoor je hem constant kan aanpassen aan de wensen van potentiële klanten.

 

Zorg voor een opt-outsysteem

 

Een belangrijk onderdeel dat vaak wordt vergeten wanneer het om lead magnets gaat, is dat het noodzakelijk is om een opt-outsysteem te creëren. Potentiële klanten moeten zeker weten dat ze hun interactie met je bedrijf op ieder moment kunnen stopzetten. Daar zitten twee belangrijke psychologische redenen achter:

 

  • Ze zullen het waarderen dat je bedrijf geen klanten wil vastzetten voor een lange periode.

 

  • Deze optie laat mensen twijfelen of ze iets mislopen wanneer ze geen informatie met je delen.

 

Een duidelijk opt-outsysteem zorgt in de meeste gevallen voor meer succes, aangezien het potentiële klanten een veilig en vertrouwd gevoel geeft. Je bent namelijk transparant en klanten zitten nergens aan vast.

 

Conclusie

 

Er is geen twijfel over mogelijk dat lead magnets ontzettend krachtige en waardevolle marketingtools zijn. Met behulp van een lead magnet kun je waardevolle informatie over je klanten vergaren, waardoor je ze uiteindelijk nauwkeuriger kunt benaderen. Lead magnets kunnen in de vorm van een vragenlijst of quiz komen, maar downloadbare content is ook een goed voorbeeld.

Bij het ontwikkelen van een sterke lead magnet is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Probeer een duidelijk beeld van je doelgroep te schetsen, inclusief informatie over hun interesses en de online plekken waar ze te vinden zijn. Zorg bovendien voor sterke content die zowel zoekmachines als lezers aanspreekt. Zorg voor een sterk design en giet de lead magnet in een vorm die goed bij je bedrijf en je boodschap past.

Zoals met alle marketingvormen is het belangrijk om de effectiviteit van de lead magnet in de gaten te houden. Zorg bovendien voor een goed opt-outsysteem, zodat klanten zich ook weer uit kunnen schrijven als ze dat willen. Wanneer al deze zaken in orde zijn, is de kans groot dat je meer waardevolle leads weet te genereren via je website. Het resultaat? Altijd een grote database met potentiële klanten die daadwerkelijk interesse hebben in jouw bedrijf.

 

Creër je eigen lead magnet.

geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!