Skip to main content

Zo creëer je pakkende content voor LinkedIn

 

In de professionele wereld is LinkedIn misschien wel de belangrijkste plek om in contact te komen met collega’s en klanten. Haal het meeste uit dit platform door je expertise te delen in pakkende content. Zo deel je waardevolle kennis en zet je jouw bedrijf in de kijker. Het resultaat? Meer connecties, meer naamsbekendheid en misschien zelfs meer klanten. Maar hoe maak je content voor LinkedIn die lezers aanspreekt én activeert? Hier vind je een overzicht van de tien belangrijkste tips.

 

1. Bepaal je doelgroep

 

LinkedIn is een platform voor professionals, maar voor welke professionals is je tekst bedoeld? Er zijn over het algemeen drie categorieën:

  • Alle professionals op het platform
  • Mensen uit je vakgebied
  • Potentiële klanten

 

Welke doelgroep je wilt bereiken, beïnvloedt de inhoud en stijl van je tekst. Wil je een algemene tekst voor alle professionals schrijven? Houd de tekst dan kort en to the point. Teksten voor mensen uit je vakgebied mogen gerust gedetailleerder zijn. Laat je expertise zien en geef specifieke informatie die meerwaarde biedt aan de lezer. Potentiële klanten benader je het beste met pakkende teksten waarin je subtiel verwijst naar je product of dienst.

 

2. Vertel een verhaal

 

Het grootste probleem met veel teksten op LinkedIn is dat ze saai en droog zijn. Ze zijn geschreven met het oog op statistieken, waarbij de lezer wordt vergeten. Zorg er dus voor dat je tekst pakkend is en de lezer meeneemt. Wil je belangrijke data of een interessant nieuwtje delen? Koppel dit dan aan je eigen ervaringen en vertel een verhaal. Dat vergroot de kans dat je tekst gelezen wordt en dat lezers er iets van opsteken.

 

3. Blijf regelmatig posten

 

Deze tip geldt voor alle vormen van social media, dus ook voor LinkedIn. Pagina’s waarop regelmatig gepost wordt, worden sneller opgepikt door het algoritme. Dat zorgt uiteindelijk voor meer lezers en een groter bereik. Wanneer je regelmatig iets op LinkedIn post, laat je bovendien zien dat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen binnen je vakgebied. Probeer wel de juiste balans te vinden, want overmatig posten wordt vaak niet gewaardeerd door je connecties. Deel dus alleen content die meerwaarde biedt.

 

4. Blijf connecties maken

 

LinkedIn is een netwerkplatform, dus netwerken blijft belangrijk. Ga regelmatig op zoek naar nieuwe connecties. Misschien zijn er oude klanten of collega’s die je nog geen verzoek hebt gestuurd. Des te groter je netwerk op LinkedIn, des te verder je content zal reiken. Het is ook de moeite waard om een aantal van de grootste pagina’s op LinkedIn te volgen. Probeer inspiratie op te doen door naar de inhoud van hun content te kijken. Waar scoren ze goed mee, welke tone of voice gebruiken ze en waar reageren lezers het meeste op?

 

5. Ga samenwerkingen aan

 

Netwerken op LinkedIn gebeurt vaak passief. Een connectieverzoek is zo gestuurd en interesse tonen in andermans content doe je met een druk op de knop. Haal meer uit dit platform door actief samen te werken met andere professionals. Doe dit bijvoorbeeld door samen content te creëren, waarbij jullie expertises moeiteloos samenkomen in één post. Dat tilt je content niet alleen naar een hoger niveau, maar zorgt er ook voor dat je meer mensen bereikt. Je deelt de post namelijk met je eigen netwerk, maar ook met het netwerk van je collega.

 

6. Maak gebruik van afbeeldingen

 

LinkedIn adviseert om posts niet langer dan vijfhonderd woorden te maken. Kort en krachtig is het motto. Wil je meer informatie in je content verwerken, maar kom je woorden tekort? Probeer dan een deel inzichtelijk te maken door slim om te gaan met afbeeldingen. Maak een infographic of probeer de kern van je boodschap in een afbeelding te vangen. Het gebruik van afbeeldingen maakt je content bovendien levendiger. Goed beeldgebruik breekt je content op in behapbare stukken en maakt je verhaal sprekender.

 

7. Gebruik bronnen

 

Professionals op LinkedIn zijn op zoek naar goede, betrouwbare informatie. Het is dus belangrijk om content te maken die gebaseerd is op feiten. Natuurlijk hoef je niet ieder weetje in een tekst te onderbouwen, maar vooral grote claims over je product of dienst moeten beargumenteerd worden. Benadruk je bijvoorbeeld de voordelen van een bepaald ingrediënt? Voeg dan bronnen toe die dit onderstrepen. Doe dit door hyperlinks aan je content toe te voegen. Link hierbij naar wetenschappelijke artikelen, belangrijke casestudies of een whitepaper met meer informatie. Zo laat je aan je connecties zien dat je betrouwbare informatie deelt.

 

8. Kies een sterke titel

 

Een SEO-specialist zal je direct vertellen dat een sterke titel ontzettend belangrijk is voor het algoritme van zoekmachines. Dat is niet de enige reden om extra aandacht aan je titel te besteden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de titel vijf keer meer gelezen wordt dan het daadwerkelijke artikel. Al die potentiële lezers wil je natuurlijk overtuigen door een pakkende, uitnodigende en intrigerende titel te gebruiken. Houd bij het uitkiezen van je titel ook rekening met je concurrentie. Bekijk welke posts op LinkedIn het goed doen en welke bewoording er gebruikt wordt.

 

9. Voeg een call to action toe

 

Je wilt natuurlijk iets bereiken met je content op LinkedIn, dus lezers moeten uiteindelijk geactiveerd worden. Dat doe je het beste door een call to action aan je tekst toe te voegen. Denk hierbij goed na over je uiteindelijke doel. Wil je dat mensen je website bezoeken? Wil je dat ze zich inschrijven voor een nieuwsbrief? Of wil je dat ze je pagina op LinkedIn volgen, zodat ze in de toekomst nog meer tips en informatie van je ontvangen? Probeer een duidelijke call to action te formuleren en benoem ook de voordelen voor de lezers. Wat heb jij ze te bieden?

 

10. Gebruik relevante zoekwoorden

 

Ook op LinkedIn gelden SEO-regels, dus maak slim gebruik van zoekwoorden. Onderzoek vooraf welke zoekwoorden goed scoren, zodat je content creëert die lezers én zoekmachines aanspreekt. Probeer de leesbaarheid van de tekst wel in het oog te houden. Je wilt namelijk voorkomen dat de zoekwoorden je tekst onleesbaar of rommelig maken. Daarom is het de moeite waard om een ervaren tekstschrijver in te schakelen. Een auteur weet namelijk precies de juiste balans te vinden.

 

Conclusie

 

Goede content op LinkedIn moet aan een aantal belangrijke eisen voldoen. Je moet weten wie je doelgroep is en je content op hun vragen en kennisniveau baseren. Schrijf verhalende teksten en probeer regelmatig iets nieuws te posten. Vergeet ook je connecties niet: blijf nieuwe connecties maken en ga samenwerkingen aan met collega’s. Maak de content levendiger door slim om te gaan met afbeeldingen en vergeet niet om je statements te onderbouwen met bronnen. Verder gelden er ook een aantal klassieke SEO-regels: zorg voor een sterke titel, voeg een call to action toe en gebruik belangrijke zoekwoorden.

 

Houd je rekening met al deze tips? Dan is de kans groot dat jouw content meer lezers bereikt en activeert. Zo haal je nog meer uit LinkedIn.


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!