Skip to main content

Zo schrijf je een goede categorietekst

Zo schrijf je categorieteksten die makkelijk leesbaar, informatief en SEO-vriendelijk zijn.

Wanneer je al enige tijd als acteur actief bent, heb je vast wel eens de vraag gekregen om een categorietekst te schrijven. Maar wat houden deze teksten precies in en wat is hun doel? Hier vind je de antwoorden, inclusief tips voor het schrijven van de beste categorieteksten.

 

Wat zijn categorieteksten?

 

De naam zegt het natuurlijk al: categorieteksten zijn teksten waarin informatie gegeven wordt over een bepaalde categorie. Dit is het meest gebruikelijk bij webshops. Een webshop die schoenen verkoopt zal deze schoenen in verschillende categorieën verdelen: sneakers, enkellaarsjes, veterschoenen en nog veel meer. Ook bedrijven die diensten aanbieden kunnen deze in categorieën verdelen. Denk aan een autobedrijf dat niet alleen auto’s verkoopt, maar ook een aparte categoriepagina heeft voor reparaties of het aankopen van auto’s.

Een categorietekst geeft de klant een algemeen beeld van welke producten of diensten er onder deze categorie vallen. Er wordt informatie gegeven over de specifieke kwaliteiten of voordelen van producten binnen de categorie, maar er kan ook een opsomming gemaakt worden van de merken of modellen die binnen de categorie vallen. Vervolgens is het vaak mogelijk om door te klikken naar producten of diensten binnen de categorie, waar de klant alle specifieke informatie over individuele producten vindt.

 

Wat is het nut van categorieteksten?

 

Voordat je kunt beginnen met het schrijven van categorieteksten, is het goed om te weten wat je eigenlijk bereikt met deze teksten. Ze hebben namelijk verschillende doelen, zowel voor de eigenaren van webshops als voor klanten die online winkelen.

 

Betere vindbaarheid

 

Online vindbaarheid is voor vrijwel iedere webshopeigenaar een van de belangrijkste focuspunten. Je producten kunnen geweldig zijn, maar dan moeten ze wel gevonden worden door de juiste klanten. SEO (Search Engine Optimization) helpt daarbij. Deze techniek moet ervoor zorgen dat bepaalde webpagina’s hoog eindigen in zoekmachines zoals Google. Het is daarbij belangrijk om in te spelen op de vraag van de klant. De meeste klanten die enkellaarsjes willen kopen zullen in de meeste gevallen niet googlen op specifieke merken of modellen. Ze zijn op zoek naar de algemene categorie enkellaarsjes, waarna ze naar de juiste pagina geleid worden met een compleet overzicht van alle enkellaarsjes die een webshop aanbiedt. Het hebben van een categoriepagina is dus belangrijk voor SEO.

 

Meer informatie voor de klant

 

Waar je in traditionele winkels nog medewerkers hebt die je van advies voorzien, moet een webshop het vooral van beschrijvingen en foto’s hebben. Daarom is het belangrijk om teksten te hebben die de vragen van klanten beantwoorden. Wat zijn de voordelen van de producten in deze categorie? Wat is het verschil tussen deze categorie en een gelijksoortige categorie? Voor welke doelgroep is de categorie bedoeld? Een goede categorietekst beantwoordt zo veel mogelijk van deze vragen, zodat klanten het makkelijker vinden om de juiste keuze te maken. Het is daarom niet alleen belangrijk om in te zetten op online vindbaarheid, maar ook op de kwaliteit van de tekst. Deze moet lezers aantrekken en ze de juiste informatie bieden.

 

Tips voor het schrijven van categorieteksten

 

Je weet nu wat de belangrijkste doelen zijn wanneer je een categorietekst gaat schrijven: betere vindbaarheid bij zoekmachines en meer informatie voor de klant. Nu is het tijd om een goede categorietekst te schrijven. Met behulp van deze tips lukt het je om een sterke, SEO-vriendelijke en ook inhoudelijke categorietekst te schrijven.

 

Ga slim om met zoekwoorden

 

Zoekwoorden zijn enorm belangrijk voor de SEO-optimalisatie van categorieteksten. Meestal heeft de webshop al een goed beeld van welke zoekwoorden er gebruikt moeten worden, met één hoofdzoekwoord en een aantal kleinere zoekwoorden die ook in de tekst terug moeten komen. Het hoofdzoekwoord moet minstens terugkomen in de titel van de pagina en één van de eerste zinnen. Verdeel het woord vervolgens goed over de rest van de tekst en gebruik hier en daar synoniemen. Kleinere zoekwoorden verspreid je ook door de tekst en gebruik je in tussenkopjes. Houd altijd rekening met de leesbaarheid van de tekst. Een overdaad aan zoekwoorden wordt al snel rommelig.

 

Verplaats jezelf in de doelgroep

 

Wanneer je een categorietekst schrijft, wil je dat de tekst aansluit op de vragen van de klant. Waarom zoeken zij naar deze categorie en wat willen ze precies over de producten weten? Ga na voor welke doelgroep de categorie is: ouders van jonge kinderen, modebewuste twintigers, sportievelingen? Het is daarnaast belangrijk om jezelf de juiste vragen te stellen en om deze ook te beantwoorden in de tekst.

 

  • Wat hebben de producten binnen deze categorie te bieden?

 

  • Hoe gebruik je de producten?

 

  • Waarom gebruik je de producten?

 

  • Voor wie zijn de producten het meest geschikt?

 

  • Voor wie zijn ze juist niet geschikt?

 

  • Zijn er geschikte alternatieven binnen de webshop?

 

  • Waar komen de producten vandaan?

 

  • Welke veiligheidsvoorschriften moet je benoemen?

 

 

Zorg voor een passende lengte

 

Het vinden van de passende lengte voor je categorietekst kan een uitdaging zijn. Voor SEO-doeleinden is het vaak prettig om langere teksten te schrijven, zodat je meer ruimte hebt om zoekwoorden in de tekst te verwerken. Dit moet alleen niet ten koste van de leesbaarheid gaan. Iedere zin moet meerwaarde bieden en de klant helpen met het maken van een goede keuze. Maak de teksten daarom ook niet te kort. Zorg ervoor dat alle belangrijke informatie over de categorie in de tekst is opgenomen, zodat de vragen van lezers beantwoord worden. Het is daarom niet mogelijk om een universele lengte voor categorieteksten te bepalen. Baseer de lengte op de informatie die je kunt delen.

 

Creëer eventueel subcategorieën

 

Soms is één overkoepelende categorietekst nog te breed om klanten een goed beeld van de producten te geven. Denk terug aan het voorbeeld van de enkellaarsjes: is de klant op zoek naar enkellaarsjes met of zonder hak? Moeten de schoenen van leer gemaakt zijn? En welke populaire merken maken enkellaarsjes? Je kunt al deze informatie duidelijker structureren door subcategorieën te maken. Geef iedere subcategorie een eigen alinea binnen de grote categorietekst. Zo krijgen klanten niet alleen algemene informatie, maar ook specifieke informatie over de subcategorie die zij zoeken.

 

Conclusie

 

Categorieteksten hebben belangrijke doelen, namelijk het verbeteren van de online vindbaarheid van bedrijven, maar ook het adviseren van klanten. In deze teksten geef je klanten een algemeen beeld van het aanbod van een webshop, inclusief specificaties die aangeven wat de producten binnen de categorie uniek, interessant of waardevol maakt.

Om goede categorieteksten te schrijven moet je de balans zien te vinden tussen SEO en informatie voor de klant. Ga dus slim om met zoekwoorden en denk na over de vragen die klanten beantwoord willen hebben. Zorg ervoor dat de tekst precies lang genoeg is, met genoeg ruimte voor gedetailleerde informatie, maar zonder overbodige herhalingen. Wil je de leesbaarheid van de categorietekst nog meer verbeteren? Overweeg dan om subcategorieën aan te maken. Zo schrijf je categorieteksten die makkelijk leesbaar, informatief en SEO-vriendelijk zijn.


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!