Zo schrijf je onweerstaanbare titels voor je nieuwsbrief of mailing
Het versturen van een dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief is eigenlijk onmisbaar voor ieder bedrijf. Met een goede mailing houd jij je klanten op de hoogte van alle nieuwtjes rondom jouw producten en diensten. Je laat ze kennismaken met nieuwe producten, maar biedt ook fijne kortingsacties aan. Het resultaat? Je klanten worden regelmatig weer aan jouw bedrijf herinnerd, waardoor de kans groter is dat ze in de toekomst weer met je in zee gaan.
Het is alleen niet zo makkelijk om klanten zover te krijgen dat ze jouw content daadwerkelijk gaan lezen. In dit digitale tijdperk overstromen onze mailboxen met nieuwsbrieven van talloze winkels en dienstverleners. Daarom is het belangrijk om je mailings op te laten vallen. Hoe je dat doet? Door een sterke, uitnodigende en inspirerende titel te bedenken natuurlijk! Dat is alleen niet zo makkelijk, want het bedenken van een goede titel is een verfijnd werkje. Hier vind je enkele tips voor het creëren van de perfecte titel, zodat jouw klanten voortaan met plezier je nieuwsbrieven lezen.
Waar moet een goede nieuwsbrieftitel aan voldoen?
Voordat je begint met het bedenken van een titel, is het goed om eerst na te gaan waar een goede nieuwsbrieftitel aan voldoet. Zodra je dit voor ogen hebt, kan je vervolgens op zoek gaan naar een goede titel die de juiste boodschap overdraagt. In principe heeft een titel een aantal functies voor de lezer:
- Hij moet interesse wekken
- Hij moet een voordeel voor de lezer duidelijk maken
- Hij moet zorgen voor extra veel lezers
- Hij moet zorgen voor extra clicks
Voldoen de titels van je oude mailing niet aan deze eisen? Dan is de kans groot dat je op zoek moet naar nieuwe titels die wel alle goede vakjes aanvinken. Om dit te bereiken, kan je een zestal tips in je achterhoofd houden.
Tips voor een onweerstaanbare nieuwsbrieftitel
Het vinden van een titel voor je mailing is niet altijd even gemakkelijk. Gelukkig zijn er zes simpele richtlijnen die je kunt gebruiken bij de zoektocht naar een sterke en overtuigende titel. Wanneer jij al deze zes tips opvolgt, is de kans groot dat lezers positiever en enthousiaster reageren op je nieuwsbrieven. Het resultaat? Meer connectie met bestaande klanten en een hogere klikfrequentie. De tips zijn als volgt:
- Ga op zoek naar de voordelen voor je lezers
- Creëer een actieve titel
- Benoem niet je bedrijfsnaam, maar je branche
- Denk na over toekomstige content
- Houd je doelgroep in de gaten
- Noem het geen nieuwsbrief
Ga op zoek naar de voordelen voor je lezers
Wanneer klanten zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief, zijn ze over het algemeen op zoek naar voordeel. Het is dus belangrijk om bij het opstellen van een mailing altijd op zoek te gaan naar de voordelen die de lezer eruit haalt. Dit kunnen allerlei verschillende zaken zijn. Geef je nuttige tips die de lezer in zijn werk- of privéleven kan toepassen? Of heb je juist een fijne kortingscode aan te bieden? Ook winacties zijn voordelig voor klanten, net als waardevolle informatie die ze normaal gesproken niet zomaar kunnen vinden.
Wanneer je eenmaal de waarde van de nieuwsbrief hebt gevonden, is het belangrijk om deze te benadrukken in de titel. Schrijf je een mailing voor een schoonmaakservice? Benadruk dan het voordeel van een brandschoon huis, elke week opnieuw. Wil je jouw lezers productiviteitstips geven en bied je een cursus aan? Benut de titel dan om aan te geven dat je lezers voortaan meer gedaan krijgen in minder tijd. Het zijn deze concrete voorbeelden die een nieuwsbrief interessant en aantrekkelijk maken, waardoor deze niet direct in de prullenbak wordt gegooid.
Creëer een actieve titel
De gemiddelde lezer krijgt dagelijks al meerdere nieuwsbrieven in zijn of haar inbox. Het is dus noodzakelijk dat je jouw titel laat opvallen. Dat doe je door levendige en actieve titels te creëren. Dit voorkomt dat je mailings overkomen als saai, vermoeiend of zelfs nutteloos. Een actieve titel spreekt aan, maar zet ook aan tot actie. Zo vergroot je de kans dat ontvangers je mailing lezen, maar stimuleer je ze ook om actie te ondernemen. Laat ze inschrijven voor een cursus, stimuleer ze om je webshop te bezoeken of geef ze het idee om een offerte aan te vragen.
Er zijn twee manieren om titels meer actie mee te geven. De eerste manier is simpel: begin de titel van je mailing met een werkwoord. “Boek jouw volgende vakantie!”, “Verdubbel je winst!” of “Vergroot je productiviteit!” zijn hier goede voorbeelden van. Zo begint je titel meteen met actie, waarna jij uitlegt hoe je nieuwsbrief deze belofte waar gaat maken. Een andere optie is door zelfstandig naamwoorden te veranderen in werkwoorden. Verkoop je mountainbikes? Spreek in je titel dan over “mountainbiken”. Bied je een cursus aan? Heb het in je titel dan over “leren”, “ontdekken” of “ontwikkelen”.
Benoem niet je bedrijfsnaam, maar je branche
Tijdens het schrijven van een mailing ben je vast geneigd om je eigen bedrijfsnaam in de titel te zetten. Dat is niet gek, want het punt van de nieuwsbrief is natuurlijk om reclame te maken voor jouw product of dienst. Toch is het vaak beter om je bedrijfsnaam links te laten liggen in een titel. Dat heeft een belangrijke reden: het maakt je lezers vrij weinig uit wie ze een mailing stuurt, want het is vooral de inhoud die telt. Wat je wel kunt doen, is specifiek verwijzen naar de branche waarin je werkt. Zo geef je je lezers toch de juiste context om te weten wat ze kunnen verwachten van je mailing.
Er zijn verschillende voorbeelden voor deze tip te geven. Heb je een marketingbureau? Noem dan niet je bedrijfsnaam, maar geef in de titel aan dat je een marketinggids stuurt. Heb je een kledingwinkel? Benoem dan vooral het stijladvies dat in de nieuwsbrief te vinden is. Dit zijn algemene verwijzingen waar je lezers iets aan hebben. De naam van je bedrijf maakt hen niets uit, maar de diensten die je levert zijn wel belangrijk. Je hoeft je overigens geen zorgen te maken: je nieuwsbrief zelf mag wel meerdere verwijzingen naar je bedrijf, je eigen logo en jouw specifieke diensten of producten bevatten.
Denk na over toekomstige content
Tijdens het bedenken van een titel, is het niet alleen belangrijk om te kijken naar de eerste nieuwsbrief die je gaat schrijven. Ook je toekomstige content moet aansluiten bij de titel die je nu bedenkt. Zo blijft je huisstijl consequent en maak je je mailing herkenbaar voor geïnteresseerde lezers. Creëer bijvoorbeeld een vast format voor je titels. Zo heb je elke keer weer een handige basis om op terug te vallen. Dat maakt het bedenken van een nieuwe titel een stuk makkelijker.
Om deze toekomstbestendige titel te maken, is het belangrijk om alvast vooruit te werken. Denk na over de content die je de komende tijd wilt maken voor de mailing. Je hoeft nog geen volledig uitgewerkt schema te hebben, maar een idee over toekomstige onderwerpen is nuttig. Probeer eventueel bij je vaste klanten na te gaan welke onderwerpen zij leuk en informatief zouden vinden. Zo bepaal je meteen wat lezers graag terugzien in je content en krijg je al inspiratie voor de toekomst. Dat maakt het voortaan eenvoudiger om aantrekkelijke nieuwsbrieven te schrijven. Kortom: een goede titel is al de helft van het werk.
Houd je doelgroep in de gaten
Geen enkele nieuwsbrief zal lezers vanuit iedere hoek van de samenleving aanspreken. Het is dus alleen maar nuttig om na te gaan wie je doelgroep is. Wat zijn de interesses van de mensen die je mailing ontvangen, en waarom willen zij je content lezen? Wanneer je dit duidelijk in kaart hebt gebracht, is het mogelijk om deze informatie voor je titel te gebruiken. Lezers vinden het namelijk prettig om direct aangesproken te worden. Zo geef je ze meteen het gevoel dat jij hun behoeftes begrijpt en dat je content hebt die op hun wereld aansluit.
Maar hoe zorg je ervoor dat je titel jouw doelgroep aanspreekt? Dat doe je door ze direct aan te spreken. Heeft je publiek een bepaalde leeftijd, of beoefenen zij een specifiek beroep? Creëer dan een nieuwsbrief “voor vijftigplussers” of “voor advocaten”. Des te specifieker jij je lezers kunt adresseren, des te groter de kans dat zij je mailings daadwerkelijk gaan lezen. Ze zijn natuurlijk op zoek naar de specifieke tips en oplossingen die jij in je nieuwsbrief aandraagt!
Noem het geen nieuwsbrief
Wanneer je een nieuwsbrief schrijft, ben je natuurlijk geneigd om het beestje bij zijn naam te noemen. Dat kan je beter niet doen. Het woord “nieuwsbrief” is namelijk een algemene verzamelnaam voor allerlei soorten content. Het ene bedrijf schrijft een brief vol met saaie informatie, terwijl het andere bedrijf een nuttige brief verstuurt met leuke tips, kortingsacties en goede content. Vraag je klanten of ze zich in willen schrijven voor je nieuwsbrief, dan weten ze natuurlijk niet wat ze van je moeten verwachten. De kans is groot dat ze zich niet inschrijven of dat ze al je nieuwsbrieven direct richting de prullenbak sturen.
Maar hoe kan je je mailings dan wel noemen? Het is nuttig om de titel te baseren op de waarde die je mailings hebben. Doe dit met enkele kernwoorden, zoals “trends”, “nieuws”, “aanbiedingen”, “gids” of “review”. Zo zien je klanten in één oogopslag wat jij ze allemaal te bieden hebt. Dat maakt de stap kleiner om de content daadwerkelijk te lezen. Verstuur bijvoorbeeld een wekelijkse trendgids, of een maandelijks kortingalarm. Deze termen zijn veel sprekender dan het koepelwoord “nieuwsbrief”, wat zorgt voor meer lezers, meer engagement en hopelijk ook voor meer clicks.
Conclusie
Het vinden van een geschikte titel voor je nieuwsbrief is geen eenvoudige klus. De titel moet je lezers interesseren, aangeven wat de mailing aan de lezers te bieden heeft, zorgen voor meer engagement en uiteindelijk voor een hogere klikfrequentie zorgen. Geen gemakkelijke taak, dus het is prettig om een aantal richtlijnen te hebben voor de titels van je nieuwsbrief. Door rekening te houden met zes verschillende tips, ben jij in staat om een effectieve en aansprekende titel te maken.
Hiervoor is het belangrijk om de voordelen voor de lezer te benadrukken. Wat halen zij uit je mailings en wat voor nut heeft je content? Gebruik ook actieve vormen om je titel opvallender te maken, bijvoorbeeld door enkele sterke werkwoorden te gebruiken. Laat je bedrijfsnaam achterwege in de titel, maar focus je vooral op de branche waarin je werkt. Het is ook nuttig om een format te maken voor al je titels. Zo weet je meteen hoe je een geschikte titel vindt voor je toekomstige content. Spreek je doelgroep direct aan in je nieuwsbrief, zodat zij merken dat jij content maakt waar zij daadwerkelijk iets aan hebben. De laatste tip: noem je mailings vooral geen nieuwsbrieven. Dat is een te vage benaming, waardoor je klanten niet weten wat ze van de mailings moeten verwachten. Houd jij al deze tips in gedachten tijdens het schrijven van een titel? Dan is de kans groot dat steeds meer klanten je mailings daadwerkelijk lezen.
Zoek je ook de juiste freelancers voor je contentproject? Dat was nog nooit zo gemakkelijk.
geen reacties beschikbaar